Firma GippsAero przygotowuje się do pierwszego lotu GA10
Firma GippsAero poinformowała, iż w ciągu najbliższego miesiąca zostanie oblatany 10-miejscowy samolot GA10, a w następnych pierwszy lot również wykona dwusilnikowy, 18-miejscowy GA18. Obie konstrukcje napędzane będą silnikami Rolls-Royce B17F-2 M250.
GA10 jest wydłużoną wersją tłokowego samolotu GA8 Airvan, natomiast G18 jest zmodernizowaną wersją australijskiej konstrukcji N24 Nomada, dwusilnikowego turbośmigłowego górnopłata, który został certyfikowany przez GippsAero w 2008 r. Spółka GippsAero, której główna siedziba mieści się w australijskim mieście Victoria, jest własnością hinduskiej Aerospace Mahindra.
W przyszłym roku spółka planuje ubiegać się o australijski certyfikat dla GA10, a następnej kolejności o zatwierdzenie Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA). Pod koniec 2009 r. Mahindra zainwestowała 20 mln dolarów w rozwój produktów GippsAero, w tym projekt pięciomiejscowego jednosilnikowego samolotu turbośmigłowego NM5, zaprojektowanego wspólnie przez Mahindra, National Aerospace Laboratories oraz GippsAero.
"Wykazaliśmy, że konstrukcja ta może latać, a teraz musimy udowodnić jej konkurencyjność na rynku maszyn tego typu", powiedział dyrektor ds. technologii w GippsAero, George Morgan. Firma już wcześniej informowała, że jej długoterminowa strategia zakłada rozwój nowej linii dolnopłatów z 50 lub 70 miejscami na pokładzie.
Komentarze