Przejdź do treści
Evektor EV-55
Źródło artykułu

Czeski EV-55 wykonał pierwszy lot

Czeska firma Evektor poinformowała, iż pod koniec czerwca, dziewiczy lot wykonał samolot EV-55 – dwusilnikowa turbośmigłowa konstrukcja, która w wersji cywilnej będzie mogła zabierać na pokład do czternastu pasażerów. Pierwsze testy w powietrzu rozpoczynają proces certyfikacji, który według producenta powinien się zakończyć na początku 2014 r.
 
Napędzany silnikami Pratt & Whitney PT6A-21 EV-55 został rok temu zaprezentowany na fabrycznym lotnisku w Kunovicach, ale producent czasowo wstrzymał jego rozwój czekając na określenie porządanej specyfikacji przez Czeskie Siły Powietrzne i Ministerstwo Obrony, które nadzorują wstępne testy. Wojsko jest zainteresowane nabyciem kilku tych maszyn, ale Evektor akcentuje, iż głównym jego celem jest rynek komercyjny, w tym przewozy VIP, cargo i czarterowe.

„EV-55M wykonał pięć lotów i od pierwszego, który miał miejsce 24 czerwca, w powietrzu spędził łącznie cztery godziny”, powiedział Petr Grebenicek, kierownik ds. marketingu. "Produkcja dwóch kolejnych egzemplarzy, które będą w wersji cywilnej, już się rozpoczęła", dodał. EV-55 jest odpowiedzią na starzenie się flot samolotów takich jak Cessna 402, Piper PA-31 czy Navajo Chieftain, których duże ilości są eksploatowane w Afryce, Azji, Australii, Ameryce Łacińskiej i Północnej oraz Rosji. Firma planuje także budowę drugiego zakładu produkcyjnego EV-55 w regionie rosyjskiego Uljanowska.

Przedstawiciel spółki twierdzi, iż największą zaletą tej maszyny, jest jej możliwość operowania z lotnisk lub lądowisk o długości drogi startowej zaledwie 420 m (1380 stóp), nawet przy wyższych temperaturach i wysokości elewacji lotniska. Dodatkowo, EV-55 posiada pojemną przestrzeń bagażową 12.7m³ (450ft³), a także optymalną prędkość maksymalną 220 kt (410 kmh).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony