Przejdź do treści
Źródło artykułu

Eurocopter X3 rekord prędkości

Egzemplarz demonstracyjny hybrydowego modelu śmigłowca X3 firmy Eurocopter, łączącego możliwość pionowego startu oraz wysoką prędkość lotu, spełnił pokładane w nim nadzieje i wyznaczył nowe granice prędkości wiropłatów. Podczas lotu testowego 12 maja X3 osiągnął i utrzymał przez kilka minut prędkość równą 232 węzłom (430 km/h) podczas stabilnego lotu poziomego, przekraczając założoną prędkość 220 węzłów.

Punkt krytyczny w wyznaczaniu maksymalnej prędkości został osiągnięty już podczas trzeciej misji po wdrożeniu zaplanowanego ulepszenia, w ramach którego zintegrowano ostatecznie skrzynie biegów X3, które umożliwiły funkcjonowanie maszyny przy pełnej mocy.

Loty testowe X3, zmierzające do osiągnięcia doskonałych wyników jednocześnie w pionowym starcie i lądowaniu - typowych dla śmigłowców, oraz wysokiej prędkości przelotu, przekraczającej 220 węzłów - osiąganej przez samoloty, rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku. Po osiągnięciu w październiku 2010 r. wyznaczonego maszynie celu prędkości przy niepełnej mocy silników – 180 węzłów (333 km/h) – X3 przeszedł zaplanowane wcześniej usprawnienie skrzyni biegów i kontrolę bezpieczeństwa. Od momentu powrotu do lotów w ubiegłym tygodniu X3 dowiódł, że posiada znakomite osiągi przy pełnej mocy silnika, w tym imponujące wskaźniki wznoszenia i opadania, a także doskonałą manewrowość. Potwierdzono również wyjątkowe możliwości hybrydowego systemu napędowego w zakresie przyspieszania i zwalniania.

W dotychczas zrealizowanym programie testowym podstawowe parametry obsługi i stabilności zostały pozytywnie zweryfikowane w stosunku do założeń bez konieczności stosowania układów zwiększania stateczności, co potwierdzono w testach wykonanych przy włączonej i wyłączonej funkcji autopilota. Ponadto wiropłat hybrydowy charakteryzuje niski poziom wibracji bez zastosowania biernych lub czynnych układów antywibracyjnych, dzięki czemu maszyna posiada cechy porównywalne z najlepszymi tradycyjnymi śmigłowcami znajdującymi się obecnie w eksploatacji.

W X3 zastosowano płatowiec śmigłowca Eurocopter Dauphin wyposażony w dwa silniki turbowałowe zasilające układ pięciołopatkowego wirnika głównego oraz w dwa śmigła zainstalowane na stałych skrzydłach o krótkiej rozpiętości. Dzięki takiej hybrydowej konfiguracji zaawansowany układ transportowy umożliwia osiągnięcie prędkości samolotu turbośmigłowego oraz wykorzystanie zdolności śmiglowca do lotu wiszącego.

Firma przewiduje szereg zastosowań dla tego prototypu, w tym dalekodystansowe misje poszukiwawczo-ratownicze zadania realizowane przez straż przybrzeżną, patrole przygraniczne, transport pasażerski, operacje przybrzeżne oraz krótkie loty między miastami. Wiroplat można dostosować także do misji wojskowych w operacjach sił specjalnych, w transporcie oddziałów, ratownictwie w warunkach bojowych oraz ewakuacji medycznej – dzięki wykorzystaniu połączenia wyższych prędkości przelotowych z doskonałymi osiągami w zakresie pionowego startu i lądowania.

Testy X3 są wykonywane w Centrum Testów Lotniczych DGA w Istres (Francja). Program lotów testowych będzie kontynuowany w 2011 r. W jego ramach zbadany zostanie pełen zakres maksymalnych parametrów lotu oraz ocena wszystkich możliwości, jakie oferuje nowa technologia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony