Przejdź do treści
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Źródło artykułu

Opłaty lotnicze będą niższe

Polskie niebo będzie tańsze dla przewoźników. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zarządzająca przestrzenią powietrzną naszego kraju planuje obniżyć od 2009 r. stawki opłat nawigacyjnych. Wczoraj o takich planach agencja poinformowała spółki zarządzające krajowymi lotniskami.

Z informacji, do jakich dotarł „WSJ Polska”, wynika, że opłaty za nawigację trasową pobierane za przelot przez Polskę mają spaść w przyszłym roku o 9 proc. Średnio o 3,6 proc. zmaleją też opłaty pobierane przez agencję za start i lądowanie na lotniskach regionalnych (opłaty nawigacyjne terminalowe).

"Nie komentujemy tego. Opracowany przez nas projekt opłat jest obecnie na etapie konsultacji z portami lotniczymi" - mówi Grzegorz Hlebowicz, rzecznik prasowy PAŻP.

Obniżka opłat to spore zaskoczenie. Środowisko lotnicze obawiało się ich wzrostu. Za obniżkami stoją jednak dwa ważne powody. Po pierwsze ruch lotniczy w Polsce ciągle rośnie, a to oznacza wyższe przychody z tytułu utrzymania infrastruktury. Po drugie zreorganizowany ma też zostać system poboru opłat. Obecnie opłaty naliczane są w ramach dwóch stref. Osobno dla Warszawy i dla pozostałych lotnisk.

Ze względu na przestarzałą infrastrukturę w regionach stawki są blisko dwa razy wyższe od Warszawy i wynoszą obecnie dla jednego samolotu 985 zł. W Warszawie linie płacą ok. 548 zł. Od przyszłego roku ma być jednak tylko jedna strefa dla całej Polski. A takie rozwiązanie pozwoli zmniejszyć koszty działalności PAŻP w regionach.

Oznacza to jednak konieczność podwyższenia opłat w Warszawie. I to o 10 proc. Zarządzające portem Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” nie widzi w tym jednak większego problemu. "Jesteśmy na tyle dużym lotniskiem, że nie obawiamy się w związku z tym faktem utraty przewoźników" - mówi Jakub Mielniczuk, rzecznik prasowy PPL.

Projekt PAŻP w części dotyczącej opłat trasowych musi zaakceptować jeszcze Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, a opłaty terminalowe zatwierdzić musi polski Urząd Lotnictwa Cywilnego. "Taka zmiana systemu z formalnego punktu widzenia jest możliwa" - mówi Karina Lisowska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Autor artykułu: Cezary Pytlos, Dziennik Finansowy
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony