Zostań w domu – MLP zdalnie prezentuje swoje statki powietrzne

Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Wprawdzie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zostało zamknięte dla zwiedzających od 12 marca br. do odwołania, to jednak muzealnicy w tym czasie nie próżnują.

Dział edukacji upowszechniania muzealiów MLP dla odmiany wziął się za uzupełnianie kolekcji modeli Wojciecha Butrycza składającej się ze 105 modeli statków powietrznych latających w polskim lotnictwie. W tym celu biuro przewodników zostało zamienione w jedną wielką pracownię modelarską, które, jak opisują pracownicy Muzeum, teraz "wygląda trochę jak po ataku meteorytów".

Inne zadanie jakie zrealizowano to skatalogowanie i opisanie silniczków modelarskich. Niektóre z nich pochodzą z lat 30-tych XX wieku. Wiec jak widać modelarstwo nie jest nowym wynalazkiem.

Pracownicy krakowskiej placówki, w związku z akcją zostań w domu związaną z epidemią koronawirusa, postanowiła prezentować zdalnie fanom lotnictwa statki powietrzne z kolekcji zgromadzonej w MLP. Pierwszy to samolot Jakowlew Jak-40 w wersji „salonka”, numer boczny 037, był używany przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Samolot został przekazany do zbiorów MLP przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Jest świadkiem transformacji ustrojowej w Polsce: na swoim pokładzie przewoził zarówno sekretarzy PZPR, jak i członków rządu III RP.

Prezentacja samolotu Jakowlew Jak-40 – LINK

Drugim zaprezentowanym statkiem powietrznym z kolekcji krakowskiego Muzeum jest niedawno odnowiony śmigłowiec SM-2 zwany Smutkiem. To jeden z pierwszych polskich wiropłatów opracowanych po drugiej wojnie światowej. Wyprodukowano 85 egzemplarzy SM-2, kilka z nich wyeksportowano, ich odbiorcą była Czechosłowacja. Dla lotnictwa wojskowego zakupiono w sumie 80 SM-2, kilka używano potem w cywilnym lotnictwie sanitarnym. W Polsce SM-2 były użytkowane do 1979 roku.

Prezentacja śmigłowca SM-2 – LINK

Kolejnym zaprezentowanym samolotem wszystkim tym, którzy chwilowo nbbie mogą odwiedzić Muzeum Lotnictwa Polskiego przybliżyło samolot Kukułka, który został zbudowany w 1971 r. przez konstruktora amatora Eugeniusza Pieniążka w mieszkaniu w bloku. Oficjalnie budował ten samolot aby na nim szkolić innych pilotów – a tak naprawdę po to aby tą maszyną uciec z komunistycznej Polski. 13 września 1971r. właśnie tym samolotem udało mu się uciec do Jugosławii.

Prezentacja samolotu Kukułka – LINK

Najnowsza prezentacja to samolot PZL P.11c, który był podstawowym typem myśliwca na wyposażeniu lotnictwa polskiego we Wrześniu 1939 roku. To właśnie takie samoloty broniły polskiego nieba w 1939 roku. Dzięki umiejętnościom polskich pilotów "Jedenastki" mogą zaliczyć na swoje konto około 120 zestrzeleń. Prezentowany w MLP egzemplarz latał w 121 Eskadrze 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. Samolot ten jest dzisiaj symbolem, najcenniejszym eksponatem Muzeum Lotnictwa. Nie chodzi tu o wartość materialną jest obecnie jedynym zachowanym polskim samolotem myśliwskim z okresu Września 1939 roku, symbolem samotnych zmagań z niemiecką Luftwaffe. Pracownicy chcą pokazać wam pewne mniej znane aspekty tej konstrukcji.

Prezentacja samolotu PZL P.11c – LINK

Z pewnością nie jest to ostatnia prezentacja statku powietrznego z kolekcji MLP, dlatego zachęcamy do zaglądania na stronę www.muzeumlotnictwa.pl

Krakowskie Muzeum oferuje też na stronie wirtualne zwiedzanie, bo nawet zostając w domu można mieć dostęp do ciekawej oferty tej placówki – LINK.

Zapraszamy też na profil facebookowy Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdzie można wziąć udział w konkursach wiedzy historycznej – LINK.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus