Wyniki prac ostatniego posiedzenia Komisji PKBWL w dotychczasowym składzie
Niniejszym prezentujemy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych w ostatnim czasie badań. Są to ostatnie prace prowadzone przez Komisję w obecnym składzie, bowiem po uchwaleniu nowej ustawy o prawie lotniczym, rządząca partia planuje teraz przejąć kontrolę nad komisją i wymienić wszystkich jej członków (co już nieoficjalnie zapowiada).
Przypomnijmy, iż w zeszłym tygodniu Sejm przegłosował ustawę, zgodnie z którą nowy przewodniczący będzie powoływany przez ministra infrastruktury na cztero, a nie jak dotąd pięcioletnią kadencję. Dodatkowo, kadencja zostanie też wprowadzona dla pozostałych członków komisji, którzy do tej pory powoływani byli bezterminowo.
W ostatnich dniach Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zakończyła badanie poniższych zdarzeń:
1414/13 (I, 03.09.2013 r., 10 NM S od EPMM). Dotyczy: Naruszenia strefy TSA38E. Informacja o zdarzeniu 1414/13
1465/13 (I, 10.09.2013 r., EPGD). Dotyczy: Problemu z klapami samolotu Embraer E170-100. Informacja o zdarzeniu 1465/13
1501/13 (I, 10.09.2013 r., EPGD). Dotyczy: Pojawienia się w samolocie Embraer E170-100 sygnalizacji FLAP LO RATE, oraz ADS 1 HTR FAIL. Informacja o zdarzeniu 1501/13
365/14 (I, 29.03.2014 r., New York TMA). Dotyczy: Destabilizacji podejścia samolotu B787 w trakcie podejścia ILS na pas 04R w JFK, gdzie wystąpił dwukrotny spadek prędkości: 15 kts poniżej Vref30. Informacja o zdarzeniu 365/14
240/15 (I, 24.02.2014 r., EDWW). Dotyczy: Aktywacji sygnalizacji Master Caution w samolocie BOMBARDIER DHC-8-400 spowodowanej usterką generatora AC na silniku nr. 2. Zdarzenie miało miejsce podczas lotu z Gdańska do Amsterdamu, nad terytorium Niemiec. Informacja o zdarzeniu 240/15
424/15 (I, 31.03.2015 r., EPKK). Dotyczy: Zatrzymania ruchu klap w samolocie BOMBARDIER DHC-8-400 w pobliżu pozycji 10. Zdarzenie miało miejsce podczas podejścia do lotniska w Krakowie, przy zmianie konfiguracji klap do pozycji 15. Informacja o zdarzeniu 424/15
1000/15 (I, 14.06.2016 r., Bielsko Biała). Dotyczy: Nieudanego przyziemienia skoczka w wyniku którego doznał on ciężkich obrażeń ciała. Zdarzenie było spowodowane zaplątaniem się linek w nogę. Informacja o zdarzeniu 1000/15
1705/15 (I, 15.08.2015 r., Radawiec Duży). Dotyczy: Uszkodzenia czaszy zapasowej spadochronu, który leciał ze zwiększoną prędkością opadania i lądowanie skoczka nastąpiło poza lotniskiem, podczas którego doznał on poważnych obrażeń ciała. Informacja o zdarzeniu 1705/15
861/16 (I, 08.05.2016 r., Przylep). Dotyczy: Poważnego uszkodzenia szybowca w wyniku lądowania w terenie przygodnym. Informacja o zdarzeniu 861/16
1162/16 (I, 02.06.2016 r., Święciechowa k.Leszna). Uszkodzenia szybowca w wyniku lądowania w terenie przygodnym. Informacja o zdarzeniu 1162/16
853/16 (I, 07.05.2016 r., Piotrków Trybunalski EPPT). Dotyczy: Wykonania niebezpiecznego i zabronionego manewru ostrego zakrętu na małej wysokości na skutek źle zaplanowanego manewru podejścia do lądowania przez pilota szybowca. Informacja o zdarzeniu 853/16
897/16 (I, 11.05.2016 r., Dajtki k.Olsztyna). Dotyczy: Niewłaściwego działania systemu „EURONAV IV” w śmigłowcu EC 135 P2+. Informacja o zdarzeniu 897/16
1262/16 (I, 05.06.2016 r., EPSU). Dotyczy: Przeciągnięcia szybowca i zaczepienia przez niego skrzydłem o zboże rosnące na polu przylegającym do lotnisk. Informacja o zdarzeniu 1262/16
1270/16 (I, 11.06.2016 r., Świebodzice). Dotyczy: Przyziemienia samolotu na nasypie drogi (przebiegającej poprzecznie do pola wzlotów) oraz na nawierzchni lądowiska w wyniku czego statek powietrzny został uszkodzony. Informacja o zdarzeniu 1270/16
1361/16 (I, 18.06.2016 r., EPRP). Dotyczy: Zaczepienia końcówką prawego szybowca o ziemię i uszkodzenia konstrukcji.. Informacja o zdarzeniu 1361/16
1363/16 (I, 18.06.2016 r., EPMO). Dotyczy: Braku wskazań sygnalizacji wypuszczenia podwozia w samolocie Piper PA-28 Arrow. Informacja o zdarzeniu 1363/16
1340/16 (I, 14.06.2016 r., Mazowsze). Dotyczy: Zderzenia ze ścianą hangaru samolotu KR-030 Topaz. Informacja o zdarzeniu 1340/16.
Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj
Czytaj również:
Próba upolitycznienia systemu badania wypadków lotniczych w Polsce?
Opinia KTL AOPA odnośnie zmian w PKBWL oraz w art. 54 Prawa Lotniczego
Nowa ustawa o prawie lotniczym zemstą za Smoleńsk?
Komentarze