Przejdź do treści
Źródło artykułu

Szczyt Lotniczy „Europejskie niebo nad ziemią”

28 maja w Łodzi, rozpoczął się Szczyt Lotniczy  połączony z konferencją „Europejskie niebo nad Polską”. Spotkanie zorganizowane przez Stowarszyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, zgromadziło około 150 uczestników i prelegentów, dyskutujących o kształcie europejskiego lotnictwa w najbliższych latach.

Wśród przybyłych gości, w spotkaniu udział wzięli m.in. Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Krzysztof Banaszek i Dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Michał Marzec.


Pierwszy temat konferencji, dotyczył czynników rozwoju transportu lotniczego w Polsce a w szczególności wpływu prawodawstwa unijnego na polski rynek lotniczy, prognoz przewozowych w transporcie lotniczym, planowania rozwoju lotnisk oraz wpływu kryzysu gospodarczego na kierunki i możliwości rozwoju. W tej części spotkania głos zabierali przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tym prezes ULC Grzegorz Kruszyński, oraz przedstawiciel Państwowych Portów Lotniczych i spółki PL2012

Następnie „Porty lotnicze - zarządzanie i inwestycja” zaprezentował Mecenas Paweł Kuglarz i Aleksander Hetko z firmy Beiten Burchard. Omówili problemy dotyczące budowy lotnisk, własności, zabezpieczenia terenu, kwestie decyzji dotyczących lokalizacji i warunków zabudowy oraz zagadnienia prawne dotyczące wywłaszczeń. Na tym tle wspomniano o ustawie dotyczącej Euro2012, która ułatwia pewne procedury, ale dotyczy tylko kilku lotnisk zaplanowanych na Mistrzostwa Europy. W tej części konferencji, głos zabrał także Doug Goldberg z firmy Landum Brown, który krótko scharakteryzował światowy rynek przewozu lotniczego pod względem ilości przewiezionych pasażerów, stopnia rozwoju infrastruktury lotniskowej i lotniczej. Podjął temat budowy i modernizacji lotnisk w dobie światowego kryzysu oraz przedstawił plany inwestycyjne dotyczące infrastruktury lotniczej do 2015.

Prof. Bernd Kochendorfer z Uniwersytetu Technicznego w Berlinie zajął się tematem infrastruktury lotniskowej. Przedstawił założenia programu Private Public Partnerschip, czyli partnerstwa publiczno-prawnego w świetle długoterminowych, 20-30 letnich planów rozwoju i umów partnerskich. Zwrócił uwagę, że relacja państwo - obywatel, nie jest rozwiązaniem alternatywnym na kryzysową sytuację, ale współpracą na normalnych zasadach biznesu, mocno zorientowanego na zyski. Podkreślił, że inwestycje prywatne przygotowywane są z większą starannością i realizowane przy użyciu nieco innych narzędzi, przez co obarczone są mniejszym ryzykiem niż inwestycje realizowane przez państwo. W tym bloku, głos zabrał także inż. Peter Furthner austriacki ekspert do spraw ochrony i bezpieczeństwa operacji lotniczych. Opowiadał o bezpieczeństwie lotnisk, pasażerów oraz celach jakie przyświecają inwestorom i operatorom w kwestii zarządzania, bezpieczeństwa, obsługi pasażerów oraz marketingu związanego z funkcjonowaniem lotnisk. Zaznaczył, że najważniejszym celem, oprócz działalności lotniczej jest minimalizowanie ryzyka związanego z obsługą pasażerów.

Na spotkaniu wystąpili także przedstawiciele firmy Ernst &Young, Przemysław Gorgol i Ewa Wypych, którzy mówili o przygotowaniu dokumentacji dla celów pozyskania środków z Unii, opowiadając o swoich doświadczeniach ze współpracy z (JASPERS), czyli Joint Assistance to Support Projects In European Regions.

Ostatnia część konferencji dotyczyła oddziaływania lotnictwa na środowisko. Wypowiedzi prelegentów dotyczyły działań w kierunku ochrony środowiska, obszarów ograniczonego użytkowania oraz działań w tym zakresie na poziomie Unii Europejskiej.

Według założeń organizatorów, spotkanie ma stać się cykliczną i jedną z największych imprez lotniczych organizowanych w Europie Środkowej, a także miejscem dialogu i debaty o kształcie europejskiego lotnictwa w ciągu kilku następnych lat.

Paweł Kralewski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony