Interpelacja w sprawie naruszenia zaleceń pokontrolnych NIK przez PAŻP oraz nieuzasadnionego zlecania usług doradczych podmiotom zewnętrznym z pominięciem zasobów własnych
9 lipca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 10823 do ministra infrastruktury w sprawie naruszenia zaleceń pokontrolnych NIK przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz nieuzasadnionego zlecania usług doradczych podmiotom zewnętrznym z pominięciem zasobów własnych. Interpelację zgłosili Posłowie: Jarosław Krajewski (Prawo i Sprawiedliwość), Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość), Paulina Matysiak (Razem), Jerzy Polaczek (Prawo i Sprawiedliwość), Michał Połuboczek (Nowa Nadzieja), Grzegorz Puda (Prawo i Sprawiedliwość).
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze!
Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi Najwyższej Izby Kontroli z 2022 roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została zobowiązana do podjęcia działań mających na celu opracowanie katalogu usług, który w sposób przejrzysty i gospodarny pozwoliłby rozgraniczyć zadania możliwe i preferowane do realizacji przy wykorzystaniu zasobów własnych oraz te, które mogą być zlecane podmiotom zewnętrznym, z zachowaniem zasad należytego zarządzania finansami publicznymi.
W 2024 roku agencja zawarła szereg umów doradczych i eksperckich z firmami zewnętrznymi w obszarach obejmujących m.in. wartościowanie stanowisk pracy, konsultacje w zakresie regulaminów wynagradzania, przygotowanie dokumentacji zakupowej do systemu HR oraz audyt działań medialnych. Zawieranie tych umów budzi poważne wątpliwości co do zgodności z ww. zaleceniami NIK, w szczególności w zakresie oceny zasadności korzystania z usług zewnętrznych mimo posiadania zasobów wewnętrznych, a także braku transparentnych kryteriów kwalifikowania zadań do outsourcingu.
Z uwagi na obowiązek przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz konieczność pełnej realizacji zaleceń organu kontroli państwowej prosimy o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
I. Umowa z firmą UPSWING sp. z o.o.
1. W jakim celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zawarła w 2024 r. umowę z HC UPSWING sp. z o.o. na „usługę doradczą w zakresie sporządzania opisów stanowisk pracy, przeprowadzania procesu wartościowania, wprowadzenia systemu zarządzania przez cele, konsultacji w zakresie regulaminu wynagradzania”?
2. W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy i jaki był okres jej trwania?
3. Jakie oferty zostały zebrane w toku procedury udzielenia zamówienia?
4. W przypadku gdy podjęto decyzję o zawarciu umowy w trybie niekonkurencyjnym, kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy? W jaki sposób zostało to uzasadnione?
5. Jakie obiektywne kryteria zadecydowały o wyborze wykonawcy?
6. Kto był odpowiedzialny za zebranie ofert wykonawców i kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy?
7. Dlaczego wartościowanie stanowisk pracy, opracowanie opisów stanowisk pracy nie zostało przeprowadzone przez zasoby własne, czyli pracowników PAŻP? W poprzednich latach takie działania były realizowane przez pracowników agencji.
8. W jaki sposób zweryfikowano wiedzę i umiejętności wykonawcy w zakresie tak specyficznych stanowisk, jakimi są kontrolerzy ruchu lotniczego?
9. Proszę o przedstawienie dokumentów w zakresie konsultacji regulaminu wynagradzania z wykonawcą. Jaki wpływ na treść regulaminu miał wykonawca?
II. Umowa z firmą MRS sp. z o.o.
1. W jakim celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zawarła w 2024 r. umowę z MRS sp. z o.o. na „wsparcie i doradztwo w zakresie przygotowania dokumentacji do zakupu systemu HR” dla PAŻP?
2. W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy i jaki był okres jej trwania?
3. Jakie oferty zostały zebrane w toku procedury udzielenia zamówienia?
4. W przypadku gdy podjęto decyzję o zawarciu umowy w trybie niekonkurencyjnym, kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy? W jaki sposób zostało to uzasadnione?
5. Jakie obiektywne kryteria zadecydowały o wyborze wykonawcy?
6. Kto był odpowiedzialny za zebranie ofert wykonawców i kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy?
7. Proszę o przedstawienie efektów pracy wykonawcy. W jaki sposób zostały one wykorzystane w toku późniejszego postępowania zakupowego?
8. Czy wykonawca tej umowy był później członkiem komisji przetargowej i brał udział w przeprowadzeniu postępowania zakupowego na system HR?
9. Dlaczego sporządzenie dokumentacji dla tego zakupu nie zostało zrealizowane przez zasoby własne, czyli pracowników PAŻP?
III. Umowa z firmą Spin Group Marcin Szczupak
1. W jakim celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zawarła w 2024 r. umowę z firmą Spin Group Marcin Szczupak na „usługę przeprowadzenia audytu w zakresie działań komunikacji medialnej zamawiającego” i w efekcie opracowanie i dostarczenie dokumentu pod nazwą „Audyt aktywności medialnych Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w latach 2022-2024”?
2. W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy i jaki był okres jej trwania?
3. Jakie oferty zostały zebrane w toku procedury udzielenia zamówienia?
4. W przypadku gdy podjęto decyzję o zawarciu umowy w trybie niekonkurencyjnym, kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy? W jaki sposób zostało to uzasadnione?
5. Jakie obiektywne kryteria zadecydowały o wyborze wykonawcy?
6. Kto był odpowiedzialny za zebranie ofert wykonawców i kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy?
7. Jakie były rekomendacje z przeprowadzonego audytu i czy zostały wdrożone?
8. Realizacji jakiego ustawowego celu agencji służyło zawarcie wyżej wymienionej umowy?
9. W jaki sposób agencja wykorzystała wyniki audytu?
Interpelacja nr 10823 dostępna jest tutaj (LINK)



Komentarze