Przejdź do treści
Źródło artykułu

Safety Course – Loty próbne i kontrolne na śmigłowcach, czyli to co wie jedynie pilot doświadczalny

„Safety Course”, to projekt dotyczący promocji bezpieczeństwa w lotnictwie, którego podjęli się, znani w środowisku śmigłowcowym: Gosia Rutkowska i Sylwester Serwach. Oboje, działając w imieniu ośrodków lotniczych GSA Aviation i M-AIR Poland z Choczni są doświadczonymi pilotami i instruktorami, na co dzień latającymi w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym. Pomimo, że prezentacje i szkolenia dotyczą przede wszystkim, latania śmigłowcowego, to zapewniamy Was, że prawdy tam przedstawione są uniwersalne i dotyczą każdego rodzaju lotnictwa.

Safety Course to inicjatywa realizowana od lat, z tą różnicą, że edycja 2020 która odbyła się w Choczni pod Wadowicami, została zarejestrowana. Do współpracy zostały poproszone doświadczone osoby (gwarantujemy, że każda w swojej dziedzinie jest wybitnym specjalistą).


W kolejnym odcinku cyklu prezentujemy materiał pod tytułem: "Loty Próbne i kontrolne na śmigłowcach" poprowadzony przez Dariusza Daszewskiego, pilota doświadczalnego latającego na śmigłowcach Black Hawk w PZL Mielec. Ukończył on Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie, na kierunku Pilotaż Śmigłowców oraz Politechnikę Łódzką na Wydziale Elektrotechniki i Elektroniki.

Jest byłym pilotem wojskowym z dużym doświadczeniem na Mi-2, Mi-8, EC-120, R-44, Schweizer 300 i 333, Bell 206. Wcześniej służył w Lotniczej Grupie Poszukiwawczo Ratowniczej w Bydgoszczy, gdzie uzyskał uprawnienia Pilota doświadczalnego I klasy. W 2012 roku odbył specjalistyczne szkolenie w USA, po którym uzyskał uprawnienia do testowania śmigłowców S-70i Black Hawk produkowanych w PZL w Mielcu.

Prelegent jest jednym z dwóch pilotów, którzy mieli dostęp do biura pierwszego pilota firmy Sikorsky (jako pilot doświadczalny tej firmy). Jak zaakcentował, temat lotów próbnych jest bardzo obszerny, dlatego podczas wykładu skupił się na statkach powietrznych podlegających jurysdykcji EASA.

Czego zatem m.in. możemy się dowiedzieć z poniższej prezentacji? 

  • kto odpowiada za lot próbny śmigłowca i wyznaczenie załogi go wykonującej
  • czy osoba z PPL może oblotu próbnego (może!)
  • jaka istotny jest przegląd przedodlotowy i konsultacja z mechanikiem czynności wykonanych podczas przeprowadzonej obsługi
  • jak powinna przebiec prawidłowa procedura przeprowadzenia lotu próbnego
  • jak ważne jest odpowiednie wypełnienie dokumentacji po locie

A także wielu innych szczegółów począwszy od sprawdzenia statku powietrznego, do samego lotu i prawidłowego ustawienia śmigłowca w autorotacji.



Kolejne odcinki, które mamy już gotowe będziemy sukcesywnie publikować.

Gorąco zachęcamy was do obejrzenia i wyciągania wniosków. Każdy według własnych potrzeb. Wszystkie materiały są udostępniane bezpłatnie, a zarówno organizatorzy nagrań jak i sami prowadzący szkolenia namawiają do ich rozpowszechniania. Materiały są udostępnione na tym samym kanale, na którym publikowane są nagrania z Forum Bezpiecznego Latania. Jeśli chcecie w tym zimowym okresie, poszerzyć swoją wiedzę, oglądajcie.

Serdecznie zapraszamy!

Gosia Rutkowska i Sylwester Serwach
GSA Aviation & M-AIR Poland


Czytaj również:
Safety Course - Przegląd przedlotowy. Część 1 i 2

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony