Przejdź do treści
Ograniczenia przestrzeni powietrznej w związku z ćwiczeniem wojskowym ”ANAKONDA 18”
Źródło artykułu

Ograniczenia przestrzeni powietrznej w związku z ćwiczeniem wojskowym ”ANAKONDA 18”

W pierwszej połowie listopada rozpoczną się największe w tym roku manewry – „Anakonda 18”. Wojska ośmiu państw będą ćwiczyć między innymi na poligonie w Drawsku Pomorskim i Orzyszu oraz w przestrzeni powietrznej Polski, Litwy, Łotwy i Estonii. Niektóre z epizodów zostaną rozegrane poza poligonami.

W ćwiczeniach „Anakonda 18” udział wezmą wojska lądowe, powietrzne, morskie i wojska specjalne. Przyjazd potwierdziły do tej pory armie z siedmiu państw sojuszniczych – ze Stanów Zjednoczonych (najliczniejszy komponent), Słowacji, Litwy, Niemiec, Estonii, Turcji i Wielkiej Brytanii. W związku z powyższym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała SUP 110/18 (ENR 5) w którym opisuje ograniczenia przestrzeni, jakie zostaną wprowadzone podczas manewrów.


Terminy wprowadzanych ograniczeń: 2018-11-06 do 2018-11-16

REJONY OGRANICZEŃ LOTÓW (EA – TSA)


Loty w rejonach ograniczeń lotów mogą wykonywać tylko statki powietrzne biorące udział w ćwiczeniu.


Strefa FBZ (FLIGHT BUFFER ZONE)

FBZ stanowi wirtualny bufor o określonej szerokości dodany do struktury przestrzeni powietrznej zlokalizowanej w przestrzeni kontrolowanej powyżej FL 95, na potrzeby systemów Network Manager (NM) oraz operatorów statków powietrznych, w celu umożliwienia poprawnej walidacji złożonych planów lotu IFR i ich kolizyjności z aktywnymi strukturami.

FBZ zostały wprowadzone z uwagi na planowane zmiany sposobu wymiany informacji między PAŻP a NM w zakresie dostępności przestrzeni powietrznej do planowania lotów. Należy podkreślić, że są to jedynie sztuczne bufory i nie stanowią one stref, które mogą być zamawiane i wykorzystywane operacyjnie. Niżej wymienione FBZ obowiązują od cyklu AIRAC 08 NOV 2018, zaś dla stałych struktur przestrzeni powietrznych, wykorzystywanych w ćwiczeniu, FBZ zostaną opublikowane w AIP Polska z dniem 08 NOV 2018 w rozdziałach właściwych dla odpowiadających im stref.


Restrykcje EU i FUA

Publikacje EU Restrictions (dla stref tymczasowych) oraz FUA Restrictions (dla struktur opublikowanych na stałe w AIP Polska) stanowią opis restrykcji, jakie związane są z walidowaniem planów lotów będących kolizyjnymi z planowaną aktywnością danej strefy.


Łączność radiowa

Załogi wykonujące loty powyżej FL 95 poza rejonami ograniczeń lotów (EA) będą utrzymywać łączność radiową z odpowiednimi sektorami OAT/ACC zgodnie z MIL AIP Polska. Załogi wykonujące loty w wydzielonych rejonach lotów (EA, TSA, EP D) będą utrzymywać łączność Radiową z odpowiednim terytorialnie organem dowodzenia Polskich Sił Powietrznych.


Organizacja ruchu lotniczego

Rejony ograniczeń lotów (EA i TSA) wydzielone są z przestrzeni odpowiedzialności służb: ACC Warszawa, TMA Gdańsk oraz FIS Gdańsk, FIS Olsztyn, FIS Poznań i FIS Kraków. Rejony ograniczeń lotów (EA i TSA) podlegają procedurze zamawiania i aktywacji/dezaktywacji przez organizatora ćwiczenia zgodnie z AIP Polska ENR 2.2.3 pkt 4 oraz pkt 5.1. Plany lotów załóg biorących udział w ćwiczeniu będą zawierały dopisek ANAKONDA 18.

Podczas aktywności TSA 327 loty w TSA 06A mogą być wykonywane zgodnie z ENR 2.2.2 pkt 7.7. Podczas aktywności TSA 326 strefa TSA 12 dostępna od wysokości 6500 ft AMSL – poza terminami wykorzystania w ćwiczeniu ANAKONDA 18. Podczas aktywności TSA 319 i EA 125 strefa TSA 10A dostępna od wysokości 3500 ft AMSL.

Loty w rejonach ograniczeń lotów z prędkością nie większą niż 250 kt IAS powinny być wykonywane przez użytkownika zgodnie z przepisami dla lotów VFR z prędkościami zapewniającymi możliwość zauważenia innego ruchu lub przeszkody w czasie wystarczającym, aby uniknąć kolizji z ruchem poza rejonem. Operacje należy wykonywać z dala od przydzielonych granic strefy, bez ich naruszania.

Załogi załogowych statków powietrznych wykonujących loty w strefie z prędkością powyżej 250 kt IAS mają obowiązek utrzymywać odległość 500 ft od dolnej i górnej granicy oraz 3,5 NM bufora poziomego wewnątrz stref. Miejsce startu i lądowania RPA znajduje się w obrębie granic TSA. Przestrzeń powietrzna w strefach TSA 319, 324 – 327 i 330 – 333 jest niesklasyfikowana.

Operator będzie planował i wykonywał loty UAV z uwzględnieniem nieprzekraczalnych granic strefy
pomniejszonych o bufor bezpieczeństwa (odpowiedni do rodzaju używanego UAV) wynoszący:

  • bufor poziomy: 500 m w przypadku stałopłatów oraz 150 m w przypadku wiropłatów;
  • bufor pionowy: 500 ft.

Statki powietrzne wykonujące loty w strefie będą wyposażone w funkcję Failsafe/RTH, która uruchamia się samoczynnie w przypadku nieprawidłowości w locie lub może być włączona w każdej fazie lotu przez operatora.

System Fail-Safe – funkcja systemu sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym, reagująca automatycznie w przypadku utraty sygnału radiowego z nadajnika zdalnego sterowania, umożliwiająca wykonanie automatycznego lądowania awaryjnego lub innych zaprogramowanych czynności mających na celu bezpieczne zakończenie lotu lub zminimalizowanie negatywnych skutków zaistniałej awarii.

Operator będzie w sposób ciągły monitorował lokalizację UAV. W przypadku utraty zdolności sterowania UAV i możliwości wylotu poza wyznaczony rejon operator niezwłocznie poinformuje służbę: FIS Poznań, tel. +48-22-574-7385 – TSA 330; FIS Olsztyn, tel. 22-574-5588 – TSA 325, 331, 333; FIS Gdańsk, tel. 22-574-7485 – TSA 319, 324, 326 oraz 330 –331; FIS Kraków, tel.: 22-574-7585 – TSA 327.

Użytkownik strefy zapewnia łączność telefoniczną służącą zapewnieniu skutecznego i niezwłocznego kontaktu pomiędzy służbami AMC/ATS a osobą bezpośrednio odpowiadającą za wykonywane lotów w strefie, która będzie dostępna przez cały czas aktywności strefy. Na żądanie służb AMC/ATS operator zobowiązuje się do jak najszybszego zakończenia lotu w strefie przez UAV. Załogi statków powietrznych uczestniczących w ćwiczeniu mają obowiązek omijania aktywnych stref niebezpiecznych (EP D) nie wykorzystywanych podczas ćwiczenia oraz stref zakazanych (PP P) i ograniczonych (EP R).

Rejony ograniczeń lotów (EA, TSA) posiadają priorytet w stosunku do wszystkich pozostałych struktur przestrzeni zarządzanych przez AMC Polska. Wlot w rejony ograniczeń lotów statków powietrznych służb porządku publicznego oraz o statusie HEAD, HOSP, SAR, EMER, FFR oraz loty ratownicze i na hasło „GARDA” należy koordynować z Dyżurną Służbą Operacyjną JW 4191, tel.: +48-261-828-370/202.


Informacje dodatkowe:

Szczegółowe informacje dotyczące rzeczywistego czasu aktywności rejonów ograniczeń lotów będą dostępne w AMC Polska (ASM 3), tel.: +48-22-574-5733 – 35.


Władze odpowiedzialne za organizację ćwiczenia:

Organizator ćwiczenia: Dowództwo Operacyjne RSZ RP Tel. kom.: +48-727-015-887.
Koordynator ćwiczenia: Połączone Centrum Koordynacji Przestrzeni Powietrznej (PCKPP) przy Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwie Komponentu Powietrznego (COP – DKP), Tel.: +48-261-828-766.


Strefy:
EA 125 -
Planowane terminy aktywności:
2018-11-08 w godz. 0830 – 1600
2018-11-09 w godz. 0830 – 1600
2018-11-12 w godz. 0530 – 1800
2018-11-13 w godz. 0530 – 1600
2018-11-14 w godz. 0830 – 1430
2018-11-15 w godz. 0545 – 1500
2018-11-16 w godz. 0545 – 1830

EA 126 - Planowane terminy aktywności:
2018-11-07 w godz. 0730 – 1030
2018-11-08 w godz. 0730 – 1030
2018-11-09 w godz. 0730 – 1030 i 1230 – 1500
2018-11-10 w godz. 0730 – 1030 i 1230 – 1500
2018-11-13 w godz. 0830 – 1130

EA 127 - Planowane terminy aktywności:

2018-11-07 w godz. 0730 – 1030
2018-11-08 w godz. 0730 – 1030
2018-11-09 w godz. 0730 – 1030 i 1230 – 1500
2018-11-10 w godz. 0730 – 1030 i 1230 – 1500
2018-11-13 w godz. 0830 – 1130

EA 128 / EA 214 - Planowane terminy aktywności:
2018-11-14 w godz. 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 1130 – 1430

EA 215 - Planowane terminy aktywności:
2018-11-14 w godz. 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 1130 – 1430

EA 216 - Planowane terminy aktywności:

2018-11-14 w godz. 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 1130 – 1430

EA 217 - Planowane terminy aktywności:
2018-11-14 w godz. 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 1130 – 1430

EA 218 - Planowane terminy aktywności:
2018-11-14 w godz. 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 1130 – 1430

EA 219 - Planowane terminy aktywności:

2018-11-14 w godz. 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 1130 – 1430

TSA 319 - Planowane terminy aktywności:

2018-11-08 w godz. 0830 – 1600
2018-11-09 w godz. 0830 – 1600
2018-11-12 w godz. 0530 – 1800
2018-11-13 w godz. 0530 – 1600
2018-11-14 w godz. 0830 – 1430
2018-11-15 w godz. 0545 – 1500
2018-11-16 w godz. 0545 – 1830

TSA 324 - Planowane terminy aktywności:
2018-11-10, 13 i 15 w godz. 0630 – 1530

TSA 325 - Planowany termin aktywności:

2018-11-08 – 12 zgodnie z AUP.

TSA 326 - Planowany termin aktywności:
2018-11-08 – 12 z godnie z AUP

TSA 327 - Planowane terminy aktywności:

2018-11-08 – 12 zgodnie z AUP

TSA 330 - Planowany termin aktywności:
2018-11-10 – 11 w godz. 0700 – 1700

TSA 331 - Planowany termin aktywności:
2018-11-10 – 13 w godz. 0700 – 1400

TSA 332 - Planowany termin aktywności:
2018-11-10 – 13 w godz. 0700 – 1400

TSA 333 - Planowany termin aktywności:
2018-11-10 – 11 w godz. 0700 – 1500
oraz
TSA 01 B w granicach pionowych: GND – 3500 ft AMSL
Planowane terminy aktywności:
2018-11-11 – 12 w godz. 0900 – 1500 i 2100 – 2359

TSA 02 A, B, C, D, E, F – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:
2018-11-07 w godz. 0730 – 1030
2018-11-08 w godz. 0730 – 1030
2018-11-09 w godz. 0730 – 1030 i 1230 – 1500
2018-11-10 w godz. 0730 – 1030 i 1230 – 1500
2018-11-12 w godz. 0830 – 1030
2018-11-13 w godz. 0830 – 1130

TSA 09 A, B, C – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:
2018-11-08 w godz. 0830 – 1500
2018-11-09 w godz. 0830 – 1600
2018-11-12 w godz. 0530 – 1800
2018-11-13 w godz. 0530 – 1600
2018-11-14 w godz. 0800 – 1430
2018-11-15 w godz. 0630 – 0930 i 1130 – 1430

TSA 09 D – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:
2018-11-08 w godz. 0830 – 1500
2018-11-09 w godz. 0830 – 1600
2018-11-12 w godz. 0530 – 1800
2018-11-13 w godz. 0530 – 1600
2018-11-14 w godz. 0800 – 1430
2018-11-15 w godz. 0630 – 0930 i 1130 – 1430
2018-11-16 w godz. 0530 – 1815

TSA 12 A, B, C - Planowany termin aktywności:

2018-11-14 – 15 w godz. 1230 – 1430

TSA 13 A, B – zgodnie z AIP Polska - Planowany termin aktywności:
2018-11-12 w godz. 0730 – 0930

TSA 14 A, B, C – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:

2018-11-12 w godz. 0730 – 1330
2018-11-13 w godz. 1230 – 1500
2018-11-14 w godz. 0630 – 0930 i 1130 – 1430
2018-11-15 w godz. 0630 – 0930 i 1130 – 1430

TSA 16 A, B, C, D, E, F – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:

2018-11-07 w godz. 1030 – 1830
2018-11-08 w godz. 0730 – 1530
2018-11-09 w godz. 0530 – 1530
2018-11-10 w godz. 0600 – 1230
2018-11-14 w godz. 0930 – 1830

TSA D 301 – zgodnie z AIP Polska  -Planowany termin aktywności:

2018-11-12 w godz. 0730 – 0930

TSA D 303 – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:
2018-11-12 w godz. 0730 – 1330
2018-11-13 w godz. 1230 – 1500
2018-11-14 w godz. 0630 – 0930 i 1130 – 1430

TSA D 304 – zgodnie z AIP Polska - Planowane termin aktywności:
2018-11-12 w godz. 0730 – 1330
2018-11-13 w godz. 1230 – 1500
2018-11-14 w godz. 0630 – 0930 i 1130 – 1430

TSA D 305 – zgodnie z AIP Polska - Planowane terminy aktywności:

2018-11-07 w godz. 1030 – 1800
2018-11-09 w godz. 0530 – 1530
2018-11-14 w godz. 1100 – 1430
Ponadto w ćwiczeniu wykorzystywane będą strefy niebezpieczne: EPD: 24, 29, 37, 48, 53, 54, 55, 57.


Informacje mają charakter TYLKO ORIENTACYJNY dlapilota.pl nie bierze ŻADNEJ odpowiedzialności za ewentualne błędy w niniejszej interpretacji. Informacje operacyjne należy sprawdzić we WSZYSTKICH OFICJALNYCH publikacjach!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony