Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Elbląg

Aeroklub Elbląski, fot. AE

Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.

Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.

W dzisiejszym odcinku lotnisko w Elblągu. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy Jackowi Sobolewskiemu, Kierownikowi Odpowiedzialnemu (AM) w Aeroklubie Elbląskim.


Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Elbląskiego (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?

Jacek Sobolewski:
Lotnisko EPEL dysponuje obecnie jednym aktywnym pasem startów i lądowań o nawierzchni trawiastej o kierunkach 10/28. Od roku dokładamy wszelkich starań by aktywny pas spełniał nawet najbardziej wysublimowane oczekiwania naszych klientów, dlatego zarówno pas startowy, jak i drogi kołowania są po pierwsze bardzo często koszone(minimalna wysokość trawy), w okresie wczesno wiosennym wałowane, dobrze oznaczone(ograniczniki i chorągiewki), co sprawia, że otrzymujemy coraz więcej pozytywnych komentarzy na temat jakości utrzymania płaszczyzn manewrowych lotniska. W przyszłym roku planujemy oddanie do użytku pasa startowego o kierunkach 08/26 i wymiarach 1100mx50m, nad którym obecnie pracujemy. Oprócz tego z niesłabnącym wysiłkiem pracujemy nad budowaniem szerokiej koalicji samorządowo - biznesowej celem budowy pasa startowego i dróg kołowania o nawierzchniach twardych.

Dysponujemy przenośnym oświetleniem pasa startowego i dróg kołowania(z podziałem na wszystkie obowiązkowe kolory), które jest rozkładane podczas wykonywania lotów nocnych lub na wcześniejsze życzenie klienta.


We współpracy z  firmą Warter Fuels niebawem uruchomimy całkowicie nową, wybudowaną od podstaw naziemną stację tankowania statków powietrznych z praktycznie całodobowym dostępem do paliwa (AVGAS 100LL oraz UL91). Tankowanie będzie możliwe dla każdego zainteresowanego klienta zarówno w godzinach pracy stacji tankowania, jak i poza nimi (on demand), przy użyciu kart płatniczych. Ta inwestycja jest odpowiedzią na bardzo duże zapotrzebowanie klientów (polskich oraz zza granicy) na paliwo lotnicze na lotnisku Elbląg, które jest swego rodzaju przystankiem w dalszej drodze oraz coraz częściej miejscem docelowym wielu statków powietrznych(przylatujących w celach biznesowych i turystycznych).

Aeroklub Elbląski jest właścicielem czterech hangarów (w tym jednego z miejscem obsługowym), w których znajdują się statki powietrzne aeroklubowe oraz prywatne. Ostatni ścisły sezon doprowadził do zapełnienia dosłownie wszystkich miejsc hangarowych, w związku z czym rozpoczęliśmy prace zmierzające do udostępnienia klientom dodatkowej, olbrzymiej powierzchni hangarowej w hangarze położonym przy ul. Lotniczej (dawna jednostka wojskowa) i mamy nadzieję, że w przyszłym roku dostęp do tego hangaru będzie możliwy (rusza właśnie remont ul. Lotniczej, która przebiega przed wspomnianym hangarem, a my pracujemy nad wrotami hangaru oraz nad zapewnieniem bezkolizyjnego i bezpiecznego skomunikowania hangaru z terenem lotniska).

Ochronę budynków i mieniana lotniska Elbląg zapewnia firma ochroniarska, zaś teren jest monitorowany i oświetlony w porze nocnej.


Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?

JS:
Na terenie lotniska Elbląg działają dwa podmioty szkolące w specjalnościach lotniczych:
- ATO 103 Aeroklub Elbląski, który prowadzi szkolenia do licencji: SPL(Bocian, Puchacz, Junior, Pirat), LAPL(A), PPL(A)(Cessna 150) oraz praktyczne do licencji CPL(A)(Cessna 150, Mooney M20M lub M20T), a także do uprawnień: VFR Noc(Cessna 150) oraz holowanie szybowców(Rallye 235ED) i SEP(L),

- Strefa Baltic(Finist sp z o.o. sp.k.), która prowadzi szkolenia spadochronowe i pozostałą działalność spadochronową.

Nalot SP Aeroklubu Elbląskiego z roku na rok rośnie(samolotowo rok do roku o 50%, głównie za sprawą zwiększającej się ilości szkolonych pilotów), stąd też decyzje o zakupie kolejnych samolotów(w roku 2021 zakupiliśmy Cessnę 150 oraz Cessnę 152), modernizacjach SP(m.in. awionicznych), a także o rozszerzeniu oferty szkoleniowej(w roku 2021 o szkolenie praktyczne do licencji CPL(A), a  w roku 2022 o szkolenie na samolocie wielosilnikowym MEP(L) z wykorzystaniem samolotu Piper Seneca). Rozwój to inwestycje i podejmowanie pewnych ryzyk, ale bez tego progres byłby trudny.

Ilość wykonywanych operacji lotniczych na wyrzut skoczków spadochronowych(z samolotu SMG 92) co roku oscyluje w okolicach 700 - 800 wylotów.

Działamy również w oparciu o sekcję modelarską i moto i paralotniowe.


Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?

JS:
Trudno jednoznacznie i obiektywnie odpowiedzieć na to pytanie. Mogę powiedzieć, że w mojej ocenie osiągnięciem ostatnich 5 lat jest pozyskanie nowego budynku hangarowego (ul. Lotnicza), zawiązanie współpracy ze strefą spadochronową, budowa nowej stacji paliw i zakupy statków powietrznych, a także spore sukcesy w zakresie odwodnienia lotniska(czym przez lata się tu nie zajmowano), co sprawia, ze operacje są praktycznie możliwe przez cały rok (zimą pas jest odśnieżany:)


Dlapilota.pl:  Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

JS:
Spotykam się przed wszystkim z pozytywnymi komentarzami na temat lotniska Elbląg, a zwłaszcza dotyczącymi dobrego poziomu utrzymania nawierzchni roboczych, bliskości centrum Elbląga i drogi S7, bliskości portu w Elblągu czy okolicznych firm. Przez obcokrajowców nasze lotnisko i miasto są traktowane jako baza wypadowa w celach biznesowych lub turystycznych lub jako przystanek w dalszym locie. Myślę, że otwarcie nowego, dłuższego pasa startowego (mam nadzieję, że w przyszłości z utwardzoną nawierzchnią) oraz otwarcie ogólnodostępnej stacji paliw będą dodatkowymi atutami lotniska Elbląg.


Dlapilota.pl:  Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

JS:
Głównymi atrakcjami są:
- miasto Elbląg i jego główne miasto,
- rejs statkiem po pochylniach na kanale Ostródzko - Elbląskim,
- wysoczyzna Elbląska, Zalew Wiślany, Przekop Mierzei, bliskość Zatoki Gdańskiej i miasto Malbork.


Dlapilota.pl: Aeroklub Elbląski mógłby działać prężniej, gdyby...  ?

JS:
Mam poczucie dobrze wykonywanej pracy i tego, że już działamy prężnie. Wzrost nalotów, inwestycje, rozwój oferty szkoleniowej. Myślę, że utwardzony pas startowy idealnie wpisałby się w naszą strategię rozwoju, ale również przyczyniłby się do rozwoju lokalnego biznesu, a przez to do rozwoju Elbląga. Mam nadzieję, że lokalne władze nareszcie to zrozumieją, bo przykładów takiej zależności choćby w krajach zachodniej Europy jest mnóstwo (choćby lotnisko Wienner Neustadt, na którym po budowie utwardzonego pasa startowego zaczęły otwierać się kolejne firmy z branży okołolotniczej). Kolejnym naszym marzeniem jest zakup symulatora lotów.


Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?

JS:
O wielu inwestycjach już powiedziałem. Inwestycję, którą realizujemy obok jest remont pomieszczeń biurowo - szkoleniowych ATO Aeroklubu Elbląskiego w nowej - starej lokalizacji, w której mieściła się nasza siedziba przed rokiem 1989, czyli do powojskowego budynku biurowo hangarowego, który pozyskaliśmy w roku 2018. Pomieszczenia są praktycznie gotowe. Właśnie rozpoczynamy ostatni etap prac polegających na położeniu instalacji ciepłowniczej. Mamy nadzieję, że maksymalnie początek roku 2022 przyniesie naszą przeprowadzkę, o czym oczywiście poinformujemy. Porównując warunki pracy do obecnych, będzie to dla nas prawdziwa rewolucja!


Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Dyrektora/Prezesa Aeroklubu?

JS:
Wykonanie przebazowania transatlantyckiego samolotem GA i stworzenie z lotniska Elbląg lotniska dyspozycyjnego z infrastrukturą na dobrym europejskim poziomie!

Dlapilota.pl:  I na koniec, jakby w kilku słowach zachęciłby Pan do przylotów na lotnisko Aeroklubu Elbląskiego?

JS:
Kto u nas nie był, ten nie wie co traci! Wspaniali ludzie, bajeczne krajobrazy, coraz większe możliwości które daje infrastruktura lotniskowa, to nieliczne atuty tego miejsca. Nie sposób nie zaproponować również lotu jedynym w tej chwili latającym egzemplarzem samolotu TS-8 BIES! Zapraszamy na EPEL!


Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.

JS:
Dziękuję.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus