Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Brzozogaj k/Gniezna 800 x 50m
Kolejny lotniczy sezon powoli dobiega końca, ale korzystne pogody wciąż sprzyjają powietrznym aktywnością i wielu pilotów wciąż planuje już dłuższe podróże po kraju, jak również poza jego granicami. Wszędzie tam można znaleźć bardzo wiele interesujących obiektów lotniczych.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne i powszechnie znane, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lądowisko Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych, które jest zlokalizowane w miejscowości Brzozogaj w powiecie gnieźnieńskim, w gminie Kłecko, w woj. wielkopolskim. Odnośnie jego obecnego statusu, kilka pytań zadaliśmy Justynie Szablak, Rzecznikowi Prasowemu GSSL.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lądowiska Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych w miejscowości Brzozogaj (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp?
Justyna Szablak: Obecnie lądowisko nie posiada żadnej infrastruktury. Lądowisko trawiaste w miejscowości Brzozogaj powstało z inicjatywy Marka Barczyńskiego, Prezesa Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych im. Ludwika Szajdy wraz z Sekretarzem Stanisławem Matławskim oraz dr Danuty Olejnik – wówczas Prezes Zarządu Działpol Sp. z o.o. w Działyniu i jednocześnie Dyrektor Instytutu Badawczego im. Dezyderego Chłapowskiego Sp. z o.o. Intencją powyższej inwestycji dla Spółki Działpol i Instytutu Badawczego była potrzeba wdrożenia w gospodarstwie rolnym systemu monitorowania plantacji ze statków powietrznych, w tym zarówno lekkich samolotów jak i bezzałogowych dronów. Od momentu powstania lądowiska trwają rozmowy dotyczące lądowiska i charakteru jakie będzie pełnić w przyszłości.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Stowarzyszenia i lądowiska?
JS: Samo lądowisko w Brzozogaju funkcjonuje stosunkowo od niedawna i dopiero tworzy się jego historia. W dniu 8 czerwca 2019 r. nastąpiło uroczyste otwarcie lądowiska połączone z uroczystym Jubileuszem X-lecia Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych im. Ludwika Szajdy. Impreza plenerowa rozpoczęła się od przecięcie wstęgi przez samolot PZL- 101 A Gawron z Aeroklubu Konińskiego. Na płycie lądowiska dla zwiedzających dostępna była wystawa sprzętu lotniczego: motolotniowego, motoparalotniowego, samolotów ultralekkich, modeli zdalnie sterowanych. W trakcie imprezy można było podziwiać podniebne akrobacje samolotów ultra lekkich, holowanie szybowca, a także skoki spadochronowe.
Procedura wytyczenia lądowiska przedłużyła się w czasie. Dogodne miejsce na lądowisko wybrano przy pomocy pracowników Aeroklubu Poznańskiego. Zamiar stworzenia lądowiska sportowo-biznesowego na terenie Gminy Kłecko spotkał się z aprobatą ówczesnego Starosty Gnieźnieńskiego, Dariusza Pilaka, który w liście intencyjnym z dnia 11 września 2013 roku wyraził swoje wielkie zadowolenie z tej inicjatywy. Stwierdził min, że posiadanie lądowiska na terenie powiatu przyczyni się do szybszego rozwoju gospodarczego oraz sprawi, że Powiat Gnieźnieński stanie się bardziej atrakcyjny dla biznesu i turystyki.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lądowiska jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
JS: Lokalizacja lądowiska jest bardzo dogodna. Brak przeszkód lotniczych. Mała zabudowa urbanistyczna.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
JS: W najbliższej okolicy jest bardzo wiele atrakcji, począwszy od zwiedzania Pierwszej stolicy Polski – Miasta Gniezna, poprzez wycieczkę do Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, Wielkopolski Park Etnograficzny, Stawy Kiszkowskie, Parowozownia Gniezno, drewniane wiatraki w Moraczewie, czy Ośrodek Wypoczynkowy w Skorzęcinie.
Dlapilota.pl: Stowarzyszenie i lądowisko mogłyby działać prężniej, gdyby... ?
JS: …udało się przeprowadzić planowane inwestycje, wówczas w ofercie lądowiska mogłoby się znaleźć np. wysokiej klasy, intensywna działalność szkoleniowa i sportowa (podobnie jak np. lotnisko Leszno), nastąpiłby rozwój działalności technicznej i lokalny biznes przy wykorzystaniu lotniska (podobnie tak jak np. lotnisko Michałków), czy rozwój produktu turystycznego w oparciu o atrakcyjną turystycznie lokalizację (np. skoki spadochronowe na lądowisku Kazimierz Biskupi).
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Stowarzyszenia?
JS: Podjęcia działań organizacyjnych i inwestycyjnych, które obejmują zwłaszcza:
• budowę 5 hangarów.
• zapewnienie na lotnisku możliwości tankowania paliwa lotniczego;
• 3 miejsca postoju dla samolotów.
• wypracowanie jednej wspólnej dla wszystkich interesariuszy wizji rozwoju obiektu.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Prezesa GSSL?
JS: Chęć rozwoju lądowiska i stworzenie warunków do rozwoju lotnictwa szkoleniowo-sportowego, turystyki lotniczej, czy lotnictwa biznesowego. Warunkiem koniecznym rozwoju ruchu na lądowisku, jest szeroka oferta lotnicza (paliwo, hangarowanie) i nielotnicza (oferta gastronomiczna, hotelowa, turystyczna). Zapewnienie takiej oferty wymaga poniesienia nakładów inwestycyjnych. Po zapewnieniu takiej oferty pojawi się szansa na przyciągnięcie inwestorów i rozwój gospodarczy regionu w oparciu o lądowisko. Zrealizowanie tej inwestycji pozwoliłoby na zwiększenie możliwości operacyjnych lądowiska. Rozwój naszego Lądowiska, a realizacja tego projektu to duży krok przede wszystkim w kierunku mieszkańców. Lądowisko umożliwi szybszą, a co za tym idzie skuteczniejszą promocję powiatu oraz rozwój gospodarczy.
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciliby Państwo do przylotów na lądowisko w Brzozogaju?
JS: Lądowisko tworzą ludzie, pasjonaci latania. Zapraszamy wszystkich spragnionych podniebnych lotów. Pragnąc przybliżyć społeczności lotniczej lądowisko Brzozogaj planujemy również organizację cyklicznych imprez lotniczych.
Dane lądowiska Brzozogaj:
Lądowisko nie posiada radiostacji. Przed lądowaniem obowiązkowy kontakt z zarządcą z wyprzedzeniem 24 h + 48 509 919 749 w/g instrukcji operacyjnej lądowiska. Samoloty o MTOW do 5700 kg doloty i odloty od strony pólnocnej ze względu na MATZ Powidza.
Dane operacyjno - techniczne lądowiska:
Szerokość geograficzna 52°36'15"N
Długość geograficzna 017°28' 37"E.
Wymiary drogi startowej: 104°/284° GEO, długość 800m, szerokość 50m.
Link do strony Działpol: http://www.dzialpol.pl/ladowisko.html
Lądowisko Brzozogaj na portalu lotniska.dlapilota.pl
Komentarze