Lotnisko w Krośnie - obiekt pożądania i podziwu - wywiad z zarządcą obiektu
O rozwoju lotniska w Krośnie, dotychczasowych inwestycjach, współpracy z biznesem lotniczym, a także planach na przyszłość, opowiada Katarzyna Bęben, prezes spółki Lotnisko Krosno, która zarządza obiektem.
Dlapilota.pl: Lotnisko w Krośnie jest jednym z prężniej się rozwijających obiektów general aviation w Polsce. Jednak jego zarządca nie spoczywa na laurach i planuje dalsze inwestycje...
Katarzyna Bęben: Obecnie mamy ogrodzone lotnisko, asfaltowo-betonowy pas, drogi kołowania i działa również stacja paliw.
Dwa dobrze utrzymane pasy trawiaste pozwalają na korzystanie z lotniska niezależnie od kierunku i siły wiatru. Największa modernizacja miała miejsce w 2016 r., kiedy powstała właśnie utwardzona i oświetlona droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe i zainstalowane światła podejścia PAPI, a z nowo rozbudowanej wieży mamy też jeden z ładniejszych widoków. Obsługa wieży dostępna jest dla wszystkich użytkowników od wschodu do zachodu słońca, a po wcześniejszym uzgodnieniu – również w nocy.
Co do przyszłości, to w planach jest dalsze wydłużenie pasa i zbudowanie równoległej do niego drogi kołowania, co zwiększy funkcjonalność obiektu i atrakcyjność dla okolicznych biznesów. Ale to oczywiście wszystko zależy od przyszłych środków finansowych, którymi będzie dysponowała Gmina Miasto Krosno na inwestycje. Spółka, którą zarządzam, powstała w 2016 roku i jest w 100% należy do Gminy Miasto Krosno.
Dlapilota.pl: Z pewnością warto odnotować, że wokół funkcjonuje strefa inwestycyjna, gdzie jest zlokalizowanych wiele firm lotniczych…
KB: Dokładnie, w bliskim sąsiedztwie lotniska swoją działalność prowadzą firmy zajmujące się produkcją dla segmentu lotnictwa. Na podkarpaciu mamy świetnie działającą Dolinę Lotniczą, która głównie skupia producentów komponentów dla potentatów lotniczych. W samym Krośnie działa Klaster Lotnictwa Lekkiego i Ultralekkiego który skupia mniejsze, nie rzadko rodzinne firmy, produkujące wyroby lotnicze np. ultralekkie statki powietrzne.
Nasza współpraca z tymi podmiotami układa się przeważnie bezproblemowo. Przedsiębiorcy wykorzystują infrastrukturę naszego lotniska do niezbędnych prób i testów statków powietrznych. Dodatkowo spółka Lotnisko Krosno ma możliwość udostępniania bazy hangarowej.
Dlapilota.pl: Jak jednak wygląda działalność szkoleniowa na obiekcie? Utwardzony pas aktualnie pozwala na wykonywanie lotów przez cały rok…
KB: Tak, ale większość operacji szkoleniowych odbywa głównie w miesiącach od kwietnia do października i wykonywana jest przez operatorów spoza Krosna. Mamy kilku stałych użytkowników, tj. Aeroklub Podkarpacki, Aeroklub Mielecki, oraz PPHU Royal Star i Air Res z Rzeszowa.
Spółka Lotnisko Krosno, ze względu na charakter swojej działalności nie prowadzi szkoleń lotniczych, natomiast zachęca inne podmioty do korzystania z dostępnej infrastruktury oraz do prowadzenia szkoleń na terenie naszego lotniska.
Dlapilota.pl: Jak dużo w skali roku jest wykonywanych operacji lotniczych na EPKR?
KB: W zeszłym roku mieliśmy 8600 operacji. Zdecydowana większość z nich miała charakter szkoleniowy, ale zaobserwowaliśmy też wzrost ruchu turystycznego. Lotnisko w Krośnie położone jest w niedalekiej odległości od zabytkowej części Miasta Krosna, wokół której koncentruje się większość atrakcji turystycznych, w tym Centrum Dziedzictwa Szkła lub nowo powstałe Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej.
Odnotowujemy również coraz więcej operacji związanych z biznesem. Loty tego typu to atrakcyjna forma komunikacyjna dla dużego biznesu, gdzie czas to pieniądz. Podróż samochodem z północy Polski na południe trwa zazwyczaj wiele godzin, tymczasem samolotem tę samą odległość pokonuje się w zdecydowanie krótszym czasie.
Dlapilota.pl: A czy w planach rozwojowych znalazły się pomysły na wsparcie nawigacyjne, czyli np. wdrożenie procedur GNSS?
KB: Tak, są takie plany.
Dlapilota.pl: Jednak problemem może być, że w prawie polskim nie ma osłony prawnej lotnisk, które nie są lotniskami użytku publicznego. Wdrożenie takiej procedury wymaga zatrudnienia dyżurnego operacyjnego, który będzie funkcjonował 24h. Okoliczni mieszkańcy będą też zobowiązani do zgłaszania budów zlokalizowanych wokół lotniska…
KB: W Krośnie sytuacja może być inna, ponieważ jesteśmy lotniskiem użytku wyłącznego. Ale liczą się też koszty. Obecnie obserwujemy postęp prac w tym temacie na lotnisku w Mielcu i chcielibyśmy skorzystać z ich doświadczeń, po tym jak cały proces zostanie tam ukończony.
Dlapilota.pl: Czyli może być problem, jeśli nie ma ochrony takiego obiektu, bo ktoś może wpaść na pomysł, aby gdzieś w okolicy postawić np. dwadzieścia wiatraków…
KB: Obecnie plany miejscowe Miasta Krosna, ale też ościennych gmin uniemożliwiają stawianie tak wysokich obiektów w bliskim sąsiedztwie lotniska.
Osoby, które zdecydują się wybudować budynki mieszkalne w bliskim sąsiedztwie naszego lotniska muszą mieć świadomość, że z infrastruktury obiektu mogą korzystać różne rodzaje statków powietrznych, które generują różny poziom hałasu.
Dlapilota.pl: Na innych podobnych lotniskach pojawia się jednak problem ze strefą OOU. Tak jest np. na Babicach. Jeśli takowa zostanie ustanowiona w Krośnie to może oznaczać koniec rozbudowy obiektu…
KB: Rozumiemy i zdajemy sobie sprawę, że wzmożony ruch na lotnisku może przeszkadzać mieszkańcom, jednakże operacje lotnicze, które generują duży hałas odbywają się sporadycznie, kilka razy do roku i są związane z ćwiczeniami wojskowymi.
Dlapilota.pl: Jednak cały czas się ono rozrasta i być może warto pomyśleć też o AFIS..
KB: AFIS jest w planach rozwojowych lotniska, ale ze względu na to, że jego wdrożenie powoduje generowanie dodatkowych kosztów – AFIS nie jest priorytetem na tym etapie rozbudowy lotniska.
Dlapilota.pl: ...i o dostępie do zlokalizowanej lokalnie stacji meteo, która zapewnia szereg użytecznych informacji. Aktualnie piloci nie mają do nich wglądu…
KB: Owszem, piloci nie mają bezpośredniego dostępu do danych ze stacji meteo, zlokalizowanej na lotnisku EPKR, jednakże każdy zainteresowany zawsze może zadzwonić do nas i zostanie mu udzielona informacja telefonicznie.
Dlapilota.pl: Brakuje też publicznego dostępu do widoku z kamer, dzięki któremu lotnicy wizualnie mogliby sprawdzić, jaka jest w Krośnie pogoda. Nie chodzi tutaj o obraz strategicznych miejsc czy też przylatujących i odlatujących statków powietrznych, ale właśnie np. podstawy chmur i widzialności…
KB: Pracujemy nad tym, aby na stronie internetowej https://aero.webcam udostępnić widok z kamery na nasze lotnisko.
Dlapilota.pl: Dziękujęmy za rozmowę.
KB: Dziękuję.
Zobacz profil lotniska w Krośnie na stronie www.lotniska.dlapilota.pl
Komentarze