Jastarnia: morze, plaża i lądowisko w nowej odsłonie

Lądowisko Jastarnia, fot.: Bogusław S. Kafarski

Tego miejsca nikomu nie trzeba przedstawiać. Nie jest nowością samo w sobie, przyciąga rok rocznie wielu turystów i wczasowiczów, a do tego można przylecieć tam własnym statkiem powietrznym. Oczywiście mowa o Jastarni na Półwyspie Helskim. W gminie znajduje się - również nie od dziś – lądowisko, które od niedawna zyskało nowego właściciela i zmienia się nie do poznania. Z lotniska poza pilotami korzystają także miłośnicy sportów ekstremalnych - skoki spadochronowe, kitesurfing, windsurfing, wakeboarding oraz wakeskating.

Lądowisko Jastarnia położone jest na wysokości 1 m n.p.m. (AMSL) na Mierzei Helskiej, jego otoczenie stanową wody Zatoki Puckiej i Morza Bałtyckiego. Teren samego półwyspu porośnięty jest lasem.

Przeznaczone jest do celów szkolenia lotniczego, prowadzenia rekreacyjnej działalności lotniczej, lotów widokowych, skoków spadochronowych oraz organizacji imprez o charakterze lotniczym (w tym pokazów lotniczych), lądowisko jest zarejestrowane i ewidencjonowane w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.


fot. Bogusław S. Kafarski

Co takiego zmienia się wraz z przejęciem tego miejsca przez spółkę „Lotnisko Jastarnia” oraz które z tych zmian są najistotniejsze?

Przede wszystkim od połowy czerwca w Jastarni można zatankować paliwo lotnicze AVGAS 100LL. Aktualne ceny dostępne są na stronie dostawcy, którym jest firma PETROLOT

Drugą istotną zmianą jest wydłużenie pasa. Aktualnie ma on 700 metrów, a w bliskiej przyszłości zostanie przedłużony o kolejne 50 m. Drzewa które znacząco utrudniały podejście na kierunku 30 są teraz o połowę krótsze, co również znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa i daje większy komfort mniej doświadczonym pilotom.

Mimo wielu ulepszeń których dokonał nowy zarządzający - firma Lotnisko Jastarnia Sp. z o.o. nie można zapominać, że to nadmorskie lądowisko nie należy do łatwych. Pogoda bywa tutaj nieprzewidywalna, a po ulewnych deszczach teren często robi się grząski.

W celu uzyskania aktualnych informacji o stanie pasa i pogodzie w rejonie zaleca się kontakt z dyżurnym operacyjnym pod numerem telefonu +48508714279.

Kolejną nowością jest dwupoziomowy terminal z tarasem widokowym, kawiarnią, i briefingiem dla pilotów oraz bezpłatnym WIFI. W bliskiej przyszłości planowane jest też otworzenie bazy noclegowej.

Cennik
Opłata za lądowanie:
do 2 ton: 60zł brutto
powyżej 2 ton: 120zł brutto

Postój:
Pierwsza doba 60zł, każda następna 80zł

Twórcy projektu „Lotnisko Jastarnia” za cel postawili sobie stworzenie miejsca łączącego lotnictwo ze sportami ekstremalnymi w otoczeniu pięknej przyrody oraz bogatej infrastruktury. Dzięki zaangażowaniu firm FLYJET i PLANO oraz przy wsparciu władz GMINY JASTARNIA cel ten staje się coraz bardziej realny, a Lądowisko Jastarnia rozwija się z każdym dniem.

 
fot. Bogusław S. Kafarski 


Strona internetowa lądowiska: www.lotnisko-jastarnia.pl

Pobierz: Instrukcję operacyjną Lądowiska Jastarnia

Informacje o lądowisku Jastarnia wraz z galerią zdjęć, na portalu lotniska.dlapilota.pl

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

A JET-a jest?

A dlaczego pan Zenon N. nie zarządza już tym? Tylko jakaś warszaffkowa firma.

A teraz ile kosztuje lądowanie dla UL czy motolotni?? Jest jakiś cennik??

Jest już w tekście

Ja juz bylem.Wszystko to prawda.
Pas przygotowany super, avgas jest , poprosilem o podwiezienie do Juraty i w cenie ladowania mnie przetransportowali, :).

Super. Na pewno odwiedzę Jastarnię ponownie. W końcu ktoś odkrył potencjał lotniska i nie bał się zainwestować swoich pieniędzy. Wcześniej lotnisko kojarzyło się tylko z grząskim pasem i rozlatującą się drewnianą budą bez toalety, w której należało uiścić 50zł.

Oj, lotnisko to chyba za DUUUŻE określenie. To jest lądowisko i to wpisane po wrześniu 2011 r. Czyli nawet po staremu nie lądowisko tylko inne miejsce do startów i lądowań (tak jak np. Żerniki).

Żarniki nie są juz takie anonimowe-małe i bez znaczenia. Lotnisko się rozwija, lada dzień króciutki pas (jak wcześnie usiądziesz niezgodnie z przepisami to połowa pasa wystarczy do lądowania) będzie wydłużony. No i co ważne ma już swój wpis jako EPZE :) W Jastarni nie lądowałem ale oglądałem to lądowisko. Drzewa może nie są aż takim problemem ale gorzej z wiatrem. bo 20kt to taki standard tutaj.

CO MA PIERNIK DO WIATRAKA
Nie rozumiem co ma do lotniska wskaźnik lokalizacji (EPZE)? Przecież według Doc 7910 ICAO wskaźnik lokalizacji służy do wskazania położenia i adresu AFTN a nie lotniska.

Sławek, czepiasz się

No widzisz Anonimie32. Jest 26 lipca i samolocik rozbił się. Chyba miękko było skoro zarył dzióbkiem. A nie mówiłem....

Nie czepiam się. Chodzi o to, że ULC nie bierze za to odpowiedzialności i nie sprawdza tego. Czyli wpisać do ewidencji można byle co. Oczywiście są odpowiedzialni i normalni ludzie, którzy zrobią lądowisko na fest i zgodnie ze sztuką, a przede wszystkim bezpieczne. Są tacy, którzy tego nie robią i startujesz/lądujesz z czegoś takiego z duszą na ramieniu.