Przejdź do treści
Źródło artykułu

IconA5 - na lądzie, w powietrzu i na wodzie

Kilka lat temu, Kirk Hawkins, były pilot Amerykańskich Sił Powietrznych, postanowił stworzyć samolot, który miał wstrząsnąć lotniczym światem i całkowicie zrewolucjonizować rynek małych prywatnych samolotów.

Prace nad projektem rozpoczął w 2004 roku w trakcie studiów w Stanford Graduate School of Business. Doświadczenie lotnicze i wiedza biznesowa sprawiły, że zapragnął stworzyć coś wyjątkowego, a jednocześnie dostępnego dla szerokiej grupy odbiorców. Wieloletnia współpraca z projektantami pracującymi wcześniej między innymi dla BMW, Rolls-Roycea, Nissana, czy Lotus Engineering zaowocowała powstaniem IconaA5 - połączenia funkcjonalności, nowoczesnej formy i piękna.
 


 

Klaus Tritschler - Pracowal przy projekcie Icona A5, wczesniej dla BMW.


W 2004 roku Federalna Administracja Lotnictwa USA, FAA, stworzyła nową klasyfikację, według której IconA5 wpisany został do kategorii Light Sport Aircraft – Lekkich Samolotów Sportowych o masie startowej nie większej niż 650 kg. Na potrzeby nowej kategorii stworzono także nowy program szkolenia do licencji pilota sportowego, który umożliwia samodzielne pilotowanie tego typu samolotów już po 20 godzinach szkolenia, co dodatkowo może wpłynąć na rynkowy sukces projektu.

Smukła, futurystyczna sylwetka „latającej łodzi” przykuwa uwagę, a nowatorska konstrukcja budzi podziw i sprawia, że chciałoby się go po prostu mieć. Dokładnie takie były oczekiwania konstruktorów i pomysłodawcy projektu, którzy chcieli stworzyć produkt adresowany nie tylko do pilotów, ale także właścicieli łodzi motorowych, samochodów i motocykli.
 


„ Mamy nadzieję, że uda nam się zainspirować ludzi do zmiany ich stylu życia, i potraktowania naszego projektu jako nowego doświadczenia”,
powiedział Hawkins w trakcie jednego z wywiadów.

Wygląda na to, że się udało. Mimo, że produkcja seryjna samolotu nie została jeszcze uruchomiona, to firmie udało się zebrać ponad 1000 zamówień i zdobyć za projekt wiele prestiżowych nagród m. in. złoto w kategorii design w konkursie IDEA/BusinessWeek Design Awards i złoto Spark Design Award. I nic dziwnego, bo projekt rzeczywiście może się podobać i urzekać swoim wyglądem i funkcjonalnością. Niewielka masa i składane skrzydła „latającej amfibii” sprawiają, że do jego użytkowania nie potrzeba pasa startowego ani hangaru, a wystarczy jedynie miejsce w garażu i przyczepa, dzięki której można przetransportować ją w dowolne miejsce, zwodować i odlecieć. Oczywiście Icon posiada także wysuwane podwozie, które w razie potrzeby umożliwia starty i lądowania z powierzchni utwardzonych.


Już w fazie projektu firma postawiła na nowoczesność oraz najlepszych specjalistów branży i do dzisiejszego dnia konsekwentnie realizuje swoje założenia. W połowie 2012 roku do projektu przystąpiła firma Cirrus, producent popularnych samolotów SR20 i SR22. W jej zakładach produkowany będzie kompozytowy kadłub A5. Jak zapowiadają przedstawiciele obu firm, pierwszych owoców współpracy można spodziewać się w połowie tego roku. Konstruktorzy Icona korzystają także z wieloletnich doświadczeń innych producentów. Podstawowy system GPS zainstalowany w samolocie, to Garmin Aera 796, a zastosowany w konstrukcji silnik, to nowoczesny, 100 konny, ekonomiczny silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa - Rotax 912 iS.


Podczas realizacji projektu duży nacisk położono na kwestie bezpieczeństwa. W kokpicie do złudzenia przypominającym wnętrze nowoczesnego samochodu zainstalowano wskaźnik AoA, ang. Angle of Attack, wskaźnik kąta natarcia skrzydeł, który ma ułatwić kontrolę nad samolotem i nie dopuścić do osiągnięcia wartości krytycznych, które mogłyby doprowadzić do przeciągnięcia. Wnętrze samolotu zaprojektowano z taką samą starannością, co jego smukłą, nowoczesną sylwetkę. Do minimum ograniczono ilość wskaźników i tak zadbano o ergonomię, aby jego pilotowanie było łatwe, a co za tym idzie bezpieczne. Opcjonalnie możliwe jest także zamontowanie w kadłubie samolotu, ICON Complete Airplane Parachute, czyli spadochronowego systemu ratunkowego, który w przypadku np. awarii silnika bezpiecznie sprowadzi samolot na ziemię.
  

Film z oblotu


IconA5 w podstawowej wersji kosztuje 139 tyś. dolarów, a zamówienie złożyć można poprzez stronę internetową producenta. Niestety z powodu dużej ilości potencjalnych nabywców aktualny czas oczekiwania na jego realizację to około 3 lata. Biorąc jednak pod uwagę uniwersalność projektu i to ile przyjemności dostarczyć może w trakcie użytkowania, z pewnością warto poczekać.

Dane techniczne:

Ilość miejsc: 2
Maksymalna masa do startu: 648.64 kg
Masa użyteczna:195.04 – 240.40 kg
Rodzaj paliwa/pojemność zbiornika: Pb lub Avgas / 75.7L
Max prędkość: 105 kts (194 kmh)
Zasięg: 555.6 km
Min długość do startu i lądowania: 228.6 m
Silnik: Rotax 912 iS, 100 KM
Szerokość wnętrza kokpitu: 116.8 cm
Rozpiętość skrzydeł: 10.36 m
Długość: 7.01 m
Wysokość: 2.16 m


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony