Grupa "Archeo" Łask odnawia kolejny samolot ze swojej kolekcji
Członkowie Stowarzyszenia Entuzjastów Lotnictwa „Grupa Archeo Łask” są pracownikami wojska zarówno czynnymi zawodowo, jak i rezerwy oraz miłośnikami i sympatykami lotnictwa. W październiku ub.r. Stowarzyszenie obchodziło 10-lecie swojego istnienia.
Grupa pasjonatów ma na celu kultywowanie tradycji lotniczych poprzez zachowanie w stanie wystawowym samolotów z „biało-czerwoną szachownicą”, które zostały wycofane z eksploatacji w Siłach Powietrznych RP.
W kolekcji Grupy "Archeo" Łask, działającej przy 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku, znajduje się 12 eksponatów. Jesienią 2019 r. pasjonaci zaprezentowali ostatnio odrestaurowany samolot Lim-2 o numerze bocznym 708.
W sumie z dwunastu maszyn, jakie znajdują się na stanie Grupy "Archeo" jedenaście z nich przeszło w ciągu 10 lat działalności Stowarzyszenia proces odnowy powłoki lakierniczej, odbudowy i uzupełnienia elementów struktury oraz wyposażenia.
Ostatnim, dwunastym, na którym jak do tej pory nie przeprowadzono poważnych prac remontowych był MiG-29. Ten stan utrzymywał się do jesieni ubiegłego roku, kiedy to "ekipa remontowa" wstawiła MiG-a na "warsztat".
– Prace posuwają się sukcesywnie do przodu, i niech nikogo nie zmyli poniższe zdjęcie, które sugerowało by potworny ból głowy Naszego Prezesa – nic z tych rzeczy to tylko chwilowy zachwyt nad ilością pracy, który czeka m.in. na Niego. Piotrze, żeby nie "wirus" rzesza chętnych do pracy wspomogła by Was przy tym ogromnym przedsięwzięciu – mówią członkowie Grupy "Archeo" Łask.
Jeszcze trochę czasu upłynie zanim zobaczymy efekt żmudnej pracy łaskich pasjonatów. A tymczasem zamieszczamy poniżej kilka zdjęć z postępów w pracy:
Jak MiG-29A trafił do pasjonatów w Łasku ?
Samolot MiG-29A nr seryjny 2960525118 został dostarczony lotnictwu wojskowemu Niemieckiej Republiki Demokratycznej w lutym 1988 roku razem z 19 samolotami w wersji bojowej i czterema szkolno-bojowymi. Dostawy nowych myśliwców dla NAL NRD producent realizował przez cały 1988 rok (rozpoczęły się w lutym a zakończyły w grudniu). W czasie służby w lotnictwie NRD maszyna otrzymała numer burtowy „669”. Po zjednoczeniu Niemiec wszystkie samoloty zostały wcielone do Luftwaffe z nowymi numerami taktycznymi. Ex enerdowski "669" otrzymał numer burtowy „29+08”. MiG-29G n/b „29+08” został dostarczony do WZL nr 2 w Bydgoszczy w kwietniu 2004 roku i otrzymał polskie znaki oraz n/b „4112”. Choć maszyna otrzymała biało-czerwone szachownice oraz numer taktyczny nie wykonała ani jednego lotu, a do Dęblina trafiła drogą kołową. Samolotu nie wcielono do eskadry w Malborku, ze względu na znaczne zużycie płatowca i został przeznaczony na pomoc naukową. Zanim samolot trafił do Łasku przez cztery lata służył do szkolenia inżynierów.
MiG-29A został przetransportowany z 1.OSL Dęblin, gdzie służył jako pomoc naukowa w lipcu 2009 roku. Już na terenie lotniska w Łasku został wyposażony w silniki, które podczas pobytu w szkole były zdemontowane.
Komentarze