Przejdź do treści
Źródło artykułu

General Aviation and European Air Transport System - Third Call FP 7

Wczoraj zakończyła się zorganizowana pod patronatem Instytutu Lotnictwa konferencja General Aviation and European Air Transport System - Third Call FP 7.

Poświęcona była tematom związanym z lotnictwem ogólnym, a w szczególności jego znaczeniu w europejskim systemie transportu. W trakcie dwudniowego spotkania odbyły się liczne warsztaty tematyczne dotyczące zagadnień związanych z transportem lotniczym, strukturą lotniskową, sytuacją gospodarczą na świecie, czy kwestią rozwoju przemysłu lotniczego.

Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę i konieczność przystosowania przestrzeni powietrznej, instytucji i struktury do tego, by również lotnictwo ogólne mogło korzystać z nich w pełnym zakresie. W chwili obecnej jest ono wciąż krok za lotnictwem komercyjnym z powodu opóźnionego rozwoju technologicznego, który nie był konieczny zważywszy na mniejsze wymagania sprzętowe i potrzeby użytkowników.

Włączenie lotnictwa ogólnego do struktury transportu europejskiego rzuca realizatorom projektu nie lada wyzwanie. Przede wszystkim niesie za sobą ogromne nakłady finansowe związane z przystosowaniem infrastruktury lotniskowej, zmianą procedur, przystosowaniem programów kontroli przestrzeni powietrznej, wyposażeniem samolotów w odpowiednie systemy, które umożliwią im „ bezpieczne” poruszanie się w tej przestrzeni, czy unowocześnienie systemów informacji pogodowych. Zmiany te konieczne są przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa i zminimalizowania ryzyka kolizji.

Zdaniem uczestników takie rozwiązania mogą stanowić impuls dla przemysłu lotniczego, który jak wszystkie dziedziny życia odczuwa skutki kryzysu. Uzasadniona potrzeba rozwoju może być stymulatorem nie tylko dla lotnictwa, ale także innych gałęzi światowej gospodarki.

Rozwój nowoczesnych technologii w małym lotnictwie ma także ogromne znaczenie dla lotnictwa komercyjnego. W małych samolotach istnieje możliwość przeprowadzenia o wiele tańszych testów nowych systemów, które w dalszym etapie można stosować na dużych samolotach komercyjnych.

Tematyka konferencji była bardzo szeroka i wielowątkowa, ale wszystkie zagadnienia składały się w jedną bardzo logiczną całość. Sytuacja europejskiego lotnictwa ogólnego, a przede wszystkim perspektywy jego rozwoju napawają optymizmem. Będą one jednak wymagały od realizatorów projektu ogromnego nakładu pracy i środków finansowych.

Autor: Paweł Kralewski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony