Przejdź do treści
Źródło artykułu

Firma Polaka zdobywa nagrodę główną w konkursie innowacji podczas NBAA-BACE w Las Vegas

Event pod nazwą Pitch@NBAA odbył się podczas tegorocznych targów NBAA-BACE i zorganizowany został przez firmę Corporate Jet Investors
 
Założona przez Pawła Malickiego firma Flapper okazała się zwycięzcą tegorocznego konkursu innowacji Pitch@NBAA w Las Vegas, do którego finału wybrano 5 sesji firm technologicznych z całego świata. W drodze na piedestał Flapper wygrał z dwoma projektami SaaS (Software-as-a-Service) skupionymi na operatorach lotów prywatnych i dwoma producentami dronów pasażerskich. Jury eventu składało się z przedstawicieli Jet Blue Technology Ventures (ramie korporacyjnego kapitału VC amerykańskiego Jet Blue), NBAA, a także Diamond Stream, funduszu VC skupiającego się na lotnictwie. Uwagę sędziów podkreślił innowacyjny model biznesowy Flappera, oparty na koncepcie marketplace i lotach dzielonych.

Malicki, którego aplikacja mobilna obecnie skupia się na południowo-wschodniej Brazylii, ogłosił też plany wprowadzenia funkcji „membership” i lotów crowdsourcingowych już w I kwartale 2020 r. Te drugie pozwolą klientom na tworzenie własnych lotów, dzieląc się kosztami z innymi użytkownikami. Warto wspomnieć, że loty prywatne „members-only”, jak i dystrybucja siedzeń w samolotach turbośmigłowych sprawdzają się w Stanach Zjednoczonych już od jakiegoś czasu (Blade, SurfAir) i obiecują powiększyć rozmiar sektora lotnictwa prywatnego, który od roku 2010 uległ stagnacji na Starym Kontynencie.


Paweł Malicki, CEO Flappera twierdzi, że lotnictwo prywatne wciąż wymaga więcej technologii i lepszej strategii dystrybucji lotów. Źródło: Revolution.Aero i Corporate Jet Investors

Wygrana w Las Vegas z pewnością otworzy drzwi do nowych inwestycji i ekspozycji w lokalnych mediach. Sam Malicki określa ją jako walidację swojego modelu biznesowego. „Brazylia i Meksyk to odpowiednio drugi i trzeci rynek lotnictwa biznesowego na świecie. Z pomocą technologii i wydajnej dystrybucji możemy skutecznie zintegrować je z globalnym systemem pasażerskim. Otrzymując tak pozytywną opinię na temat najważniejszego wydarzenia naszego sektora jest z pewnością bardzo motywujące” - powiedział założyciel firmy.


O samym Flaperze

Flapper to “butikowa” linia lotnicza, która posiada ponad 20 tyś klientów i oferuje loty dzielone (pay-per-seat) i czarter samolotów i helikopterów. Używając aplikacji Flapper, pasażerowie mogą wynająć prywatny odrzutowiec lub helikopter, bądź wykupić pojedyncze miejsce we wcześniej zaprogramowanym locie. To właśnie ta druga funkcjonalność Flappera dała mu przydomek „Ubera dla samolotów”. Różnica polega na tym, że firma operuje wyłącznie homologowane samoloty należące do istniejących już operatorów (tzw. air taxi), a nie odrzutowce należące do zamożnych klientów. Pod tym kątem, odnosząc się do polskiego rynku, aplikacja przypomina bardziej iTaxi dla lotów prywatnych.

Flapper powstał z potrzeby demokratyzacji lotów prywatnych. Jego założyciele, Arthur (z Rosji), William i Iago (obaj z Brazylii) i właśnie Paweł, często podróżowali w celach biznesowych w Ameryce Południowej i nie usatysfakcjonowani z jakości lotów komercyjnych, postanowili stworzyć produkt obejmujący swym zasięgiem wyłącznie loty prywatne.

Dziś firma oferuje loty w turbośmigłowcach King Air 200 i Caravan, pobierając 900-950 zł za pasażera, jak i ponad 350 samolotów dostępnych w systemie czarterowym. W ramach swojej działalności, Flapper współpracuje z firmami tworzącymi latające taksówki (eVTOL), których to pierwsze loty Paweł zapowiedział na rok 2023.


Rynek lotów prywatnych w Brazylii

Brazylia to drugi pod kątem floty lotniczej rynek lotnictwa prywatnego na Świecie. Lokalny rynek czarterowy reprezentowany jest przez ponad 120 certifykowanych operatorów air taxi, czarterujących 440 samolotów i helikopterów. Ponad 89% wszystkich lotów skupia się w regionie Południowo-Wschodnim, w okręgu 1000 km od São Paulo, największego miasta w Ameryce Południowej.

Wartość całej floty szacuje się na 12,1 mld dolarów. Problemem jest relatywnie niskie wykorzystanie floty i brak technologii. W samych Stanach, które posiadają nieco ponad 2x więcej lotnisk (2500 w Brazylii, 5000 w UA), rynek czarterowy jest ponad 10x większy a aplikacje takie jak Flapper istnieją już od 2010 roku, skutecznie zwiększając wydajność sektora. To dzięki nim i obecności nowoczesnych technologii, tylko w ostatnich 6 latach, udział tzw. „empty legs”, czyli pustych przelotów zmniejszył się z 40% do 15% wszystkich lotów (dane PrivateFly).

Brazylia prowadzi z kolei statystyki związane z lotami helikopterami. São Paulo to światowy lider pod kątem lotów chopperami i infrastruktury lądowisk dla helikopterów. W 20 milionowej metropolii istnieje ponad 200 lądowisk, a w całej Brazylii – ponad 960 miejsc, gdzie dozwolone jest lądowanie helikopterów. Liczba pojedynczych maszyn dochodzi do 500 – ponad 5x więcej niż w Nowym Jorku, okupującym drugą pozycję.

W kraju kontynentalnych rozmiarów, infrastruktura lotnicza jest bez wątpienia kluczem do rozwoju ekonomicznego. Brak sieci pociągowej i głęboka tradycja lotnictwa przyczyniły się do rozwoju lotów regionalnych od wczesnych lat 80.


O założycielu

Paul, a właściwie Paweł Malicki to założyciel Flappera, pierwszej w Ameryce Latynoskiej firmy zajmującej się lotami prywatnymi. Wcześniej odpowiedzialny za marketing i globalne sojusze w Easy Taxi, które sprzedał hiszpańskiemu konglomeratowi Cabify. Współpracował jako doradca z dwoma “unicornami”, w tym Nubankiem i Farfetch.com. Jest udziałowcem i doradcą londyńskiego Splyt Technologies. Posiada podwójny tytuł magistra i licencjata zdobyte w tajwańskich, szwedzkich i polskich uniwersytetach. W 2017 roku dostał się na listę europejskiej edycji „Forbes Under 30” i jest autorem książki dla CMOs, zatytułowanej „The Chief Mobile Officer”.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.flyflapper.com


Artykuł sponsorowany

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony