Fałszywe licencje: dlaczego UE nigdy nie zakazała lotów do Europy liniom z Indii?
Nie tylko w Pakistanie doniesienia o pilotach linii lotniczych posiadających fałszywe licencje lotnicze wywoływały niepokój zarówno u urzędników państwowych, jak i pasażerów. W 2011 r. wielu fałszywych pilotów ujawniono także w sąsiednich Indiach, po tym jak władze lotnicze sprawdziły licencje 4 tys. pilotów pod kątem nieprawidłowości.
Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej, która jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego, certyfikację, regulacje, normalizację i monitorowanie linii lotniczych latających po niebie Starego Kontynentu, zawiesiła loty linii PIA (Pakistan International Airlines) do 25 krajów podlegających jej jurysdykcji. Jednak nigdy nie nałożyła podobnych ograniczeń na indyjskich przewoźników obsługiwanych przez fałszywych pilotów.
Żadna inna instytucja lotnicza w Unii Europejskiej również nie miała odwagi w jakikolwiek sposób ukarać indyjskich przewoźników, którzy od dziesięcioleci bawią się życiem pasażerów. Pakistan nadal ma prawo odwołać się od decyzji EASA i może się dopytywać dlaczego tylko linie PIA zostały ukarane, gdy kwestia fałszywych pilotów była znacznie poważniejsza w sąsiednim kraju.
Badania przeprowadzone przez „Jang Group and Geo Television Network” ujawniają, że w Indiach były niejednokrotne przypadki aresztowania pilotów posiadających fałszywe licencje, a także karania ich za to, że byli pijani podczas służby i spali za sterami samolotów.
W lipcu 2019 r. Indyjskie Ministerstwo Obrony ujawniło swoim mediom, że od 2010 r. co najmniej 20 pilotów z powodzeniem uzyskało licencje na podstawie sfałszowanych dokumentów. Spośród tych 20 licencji 15 osób zostało zawieszonych, podczas gdy pięć kolejnych zostało albo pozbawionych uprawnień, albo ich licencja ATPL została anulowana.
Według „BBC News” w marcu 2011 r. władze lotnicze Indii cofnęły licencje około 21 pilotów, ponieważ rzekomo udowodniono, że latają z fałszywymi dokumentami. W czerwcu 2015 r. agencja informacyjna „Bloomberg” informowała, iż w ostatnim dziesięcioleciu narastały obawy o jakość pilotów z Indii, ponieważ rozprzestrzenianie się tanich linii lotniczych spowodowało popyt na setki nowych lotników.
Czytaj również:
Linie PIA nie mogą wykonywać lotów do państw członkowskich UE
Pakistańskie linie lotnicze uziemią 150 pilotów w ramach śledztwa ws. ich licencji
Komentarze