Subiektywne podsumowanie 2015 roku w lotnictwie
Tak oto dobiegł końca rok 2015. Tradycyjnie jest to czas podsumowań i refleksji. Okres, w którym warto pochylić się nad wynikami swojej pracy i dokonać bilansu całorocznych dokonań, a także określić kierunki na nadchodzący rok.
Jak co roku przypomnimy o ważnych dla lotnictwa wydarzeniach ostatnich 12 miesięcy, istotnych dla jego rozwoju, a czasami niestety go hamujących. Poniżej znajdziecie zestawienie najważniejszych - w subiektywnej ocenie Redakcji - wydarzeń, imprez oraz zmian, które miały miejsce w 2015 roku.
Służby FIS odnotowały w 2015 roku wzorst operacji w stosunku do lat poprzednich, co jest najlepszym z możliwych wskaźników ożywienia sektora General Aviation w Polsce. W styczniu opublikujemy statystyki. Dodatkowo, cieszy nas fakt, braku spektakularnych katastrof w sektorze lotnictwa ogólnego w Polsce. Widać rośnie świadomość i co za tym idzie bezpieczeństwo. Tak trzmać! Czego sobie i Wam życzymy z całego serca w przyszłym roku.
STYCZEŃ
Opublikowaliśmy ocenę warunków meteorologicznych tragicznego lotu QZ8501 opracowaną przez IBCOL-meteo, wtedy jeszcze certyfikowany ośrodek zapewniający pełen zakres usług osłony meteorologicznej. 28 grudnia, samolot A320 należący do indonezyjskiego niskokosztowego przewoźnika AirAsia (znaki rejestracyjne PK-AXC) zniknął z ekranów radarów podczas lotu QZ 8501 z Surabaya w Indonezji do Singapuru. Na pokładzie samolotu znajdowało 162 osoby, w tym 157 obywateli Indonezji, 3 Korei Południowej, 1 Malezji i 1 Singapuru.
W związku z tą katastrofą zamieściliśmy również tłumaczenie bloga "The world from 40000 feet at 500 mph" zamieszczonego na stronie jethead.worldpress.com Publikacja dotyczy katastrofy i kwestii związanych z bezpieczeństwem ponoszonych przez zawodowych pilotów.
Po katastrofie lotu QZ8501 nad Morzem Jawajskim przedstawiciele ICAO zapowiedzieli dyskusję, nad odkładanym od lat projektem wyposażenia samolotów komercyjnych w rejestratory parametrów lotu, które w krytycznym momencie odrywają się od samolotu.
Serwis lotniska.dlapilota.pl, popularna w sieci baza lotnisk i lądowisk, rozszerzył funkcjonalność. Została wprowadzona z myślą o zapewnieniu dostępu do informacji meteorologicznych dla każdego, nawet najmniejszego obiektu lotniczego w Polsce. Nowa funkcjonalność prezentuje informacje meteorologiczne: temperaturę, ciśnienie (podawane w hPa), wilgotność, kierunek i prędkość wiatru, pokrycie nieba oraz godziny wschodu i zachodu słońca, dokładnie w wybranym miejscu.
Zmienił się przepis w zakresie AOC dotyczący przewozu lotniczego szybowcami i balonami, według którego od 1 kwietnia 2015 roku wykonywanie przewozu przy użyciu szybowców i balonów wymaga posiadania Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC wydanego zgodnie z przepisami rozporządzenia 965/2012 z późniejszymi zmianami.
LUTY
Na początku lutego Linie lotnicze Eurolot poinformowały, iż 1 kwietnia 2015 r. zawieszają wszelkie połączenia. Eurolot - spółka, w której Skarb Państwa miał 62,10 proc. akcji, a pozostałe 37,9 proc. należało do Towarzystwa Finansowego Silesia, od kilku lat odnotowywała straty.
Bombardier Dash 8 należący do Eurolot (fot. Marcin Ziółek)
Na lotnisku Aeroklubu Warmińsko Mazurskiego w Olsztynie powstała długo wyczekiwana i bardzo potrzebna w tym rejonie Polski stacja meteorologiczna zapewniająca pomiar podstawy chmur i widzialności. Urządzenie, którego zakup został zrealizowany ze środków unijnych i częściowo Aeroklubu, przekazuje wiele istotnych dla pilota informacji, w tym m.in. kierunek i prędkość wiatru, widzialność, temperaturę, punkt rosy, wysokość gęstościową, ciśnienie QNH i QFE, podstawę chmur, lokalny czas i wysokość elewacji. Szkoda, że ciągle, informacje nie są dostępne w postaci depesz METAR (przyp. redakcji).
Na wniosek minister infrastruktury i rozwoju, Marii Wasiak premier Ewa Kopacz powierzyła 11 lutego 2015 roku pełnienie obowiązków Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Pani Magdalenie Jaworskiej, dotychczasowej Z-cy Prezesa PAŻP. Magdalena Jaworska zastąpiła na tym stanowisku Krzysztofa Kapisa. Do dzisiaj nie nastąpiły zmiany na stanowisku prezesa PAŻP.
Brytyjski oddział Stowarzyszenia AOPA zaapelował do pilotów i właścicieli statków powietrznych o zaangażowanie się w projekt EVA ("Electronic Visibility via ADS-B"), który ma na celu przetestowanie prototypu transpondera współdziałającego z ADS-B i ogólną poprawę zobrazowania okolicznego ruchu lotniczego. Prototyp Low Power ADS-B Transceiver (LPAT) został opracowany przez NATS. Urządzenie wysyła i odbiera sygnały ADS-B i na małym wyświetlaczu w kabinie obrazuje względną pozycję innych statków powietrznych wyposażonych w podobny osprzęt.
MARZEC
W marcu, nawiązując do Europejskiego Raportu "Nietypowe formy zatrudnienia w lotnictwie" oraz Petycji "Stop Pay To Fly", prezentowaliśmy problem dot. sprzedaży godzin lotu profesjonalnych pilotów liniom lotniczym. Próbę uregulowania działań dumpingowych w polityce zatrudnienia personelu lotniczego i pokładowego przez przewoźników europejskich miał podjąć Parlament Europejski.
11 marca br. w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się sympozjum poświęcone szkoleniu i utrzymaniu kompetencji informatorów i instruktorów lotniskowej służby informacji powietrznej w kontekście wymogów określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 12 kwietnia 2013 r. W trakcie spotkania omówione zostały nurtujące informatorów AFIS problemy związane ze szkoleniem wstępnym kandydatów na informatorów AFIS, szkoleniem informatorów na stanowiskach operacyjnych w organach AFIS, utrzymaniem wiedzy i umiejętności w jednostce oraz uzyskiwaniem uprawnień instruktorskich.
W dniach od 9 do 12 marca w Strasburgu odbyła się plenarna sesja Parlamentu Europejskiego, podczas której została m.in. podjęta przez Unię Europejską kwestia wsparcia małych lotnisk, o których po zmianach ustrojowych zapomniano i wiele z nich ledwo utrzymuje się na powierzchni rynkowej gospodarki. Zwrócono uwagę na ważność lokalnych obiektów dla społecznego i gospodarczego rozwoju regionów i podkreślono odmienność ich modelu biznesowego w stosunku do wielkich "hubów" lotniczych.
Została uruchomiona nowa wersja portalu boruh.com.pl, przygotowującego do zdawania egzaminów przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. W porównaniu do poprzedniej wersji, aktualna zapewnia przede wszystkim poprawioną bazę pytań oraz współpracę z urządzeniami mobilnymi. Serwis zapewnia możliwość przygotowania się do egzaminów do licencji PPL(A), SPL, BPL, PPL(H).
Przekazaliśmy też informację o przywróceniu do świetności przez Stevea Noyesa, pilota i mechanika z Newbury, unikalnego szybowca z czasów II Wojny Światowej. To pochodzący z 1942 r. szybowiec szkolny Schweizer, znany jako TG-2. Po sprawdzeniu narodowych archiwów okazało się, że szybowiec Noyesa był 18-stym z kolei szkolnym szybowcem zamówionym przez amerykańską armię. Opuścił zakłady Schweizera w Elmira w stanie Nowy Jork na początku wojny. Był jednym z pierwszych jakie weszły do służby.
Unikalny szybowiec z II Wojny Światowej przywrócony do świetności
24 marca w pobliżu miejscowości Barcelonnette we francuskich Alpach doszło do katastrofy samolotu A320 należącego do linii Germanwings (znaki rejestracyjne D-AIPX). Na pokładzie samolotu, który wykonywał lot 4U-9525 z Barcelony do Duesseldorfu, znajdowało się 144 pasażerów i 6 członków załogi. Zgodnie z ustaleniami, statek powietrzny wykonywał lot na FL380, gdy zaczął się gwałtownie obniżać. Po kilku minutach, na wysokości 6800 stóp ok. 12 NM na południowy zachód od Barcelonnette kontrola lotnicza utraciła z nim kontakt radarowy. W wyniku przeprowadzonego dochodzenia ustalono, że drugi pilot, Andreas Lubitz, celowo rozbił samolot niemieckich linii Germanwings we francuskich Alpach.
KWIECIEŃ
24 kwietnia 2015 r., P. Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju wydała Zarządzenie nr 15 w sprawie regulaminu działania Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Wśród zmian, najbardziej istotnych jest potrzeba powstawania i współpracy zespołów badawczych nadzorujących badanie.
30 kwietnia 2015 r., cyklem AIRAC weszły w życie modyfikacje w strukturze polskiej przestrzeni powietrznej, w tym obejmujące utworzenie CTR i TMA Radom. Reorganizacja przestrzeni kontrolowanej w rejonie lotniska Radom-Sadków miała na celu zabezpieczanie wykonywania cywilnych operacji lotniczych IFR do/z lotniska EPRA oraz umożliwienie wprowadzenia nowych instrumentalnych procedur podejścia do lądowania i procedur SID/STAR.
CTR i TMA Radom – widok 3D
MAJ
9 maja na antenie Radia dla Ciebie wyemitowano audycję radiową o rozwoju lotnictwa w przedwojennej Polsce. Gościem audycji był historyk lotnictwa polskiego, Andrzej Glass, który przybliżył m.in. fakty związane z rozwojem i potencjałem polskiego przemysłu lotniczego lat międzywojennych. Rozmowę prowadził red. Wojciech Marczyk laureat "radiowego Oskara" Grand Prix Italia. Audycja dostępna jest tutaj.
14 maja br., w VI Wydziale Sądu Administracyjnego w Warszawie odbyło się I posiedzenie sądu w sprawie skargi Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Bornem Sulinowie na Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Skarga dotyczyła bezczynności i opieszałości Urzędu w kwestii wydawaniu decyzji o udzieleniu upoważnienia zgodnie z art. 21 Prawa Lotniczego. Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej wnioskował do Prezesa ULC, aby ten na mocy nowego Prawa Lotniczego, przekazał organizacji upoważnienie do prowadzenia czynności kontroli i nadzoru nad lotnictwem ultralekkim. Sąd zdecydował o odroczeniu ostatecznego werdyktu. Kolejny termin rozprawy został wyznaczony na 28 maja. Po rozpoznaniu sprawy ze skargi Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Bornem Sulinowie na bezczynność Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w przedmiocie udzielenia upoważnienia Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa oraz umorzył postępowanie sądowe w pozostałym zakresie.
CZERWIEC
Dla uczczenia polskiego wkładu w Bitwę o Anglię 1940 r. Ambasada RP w Londynie zleciła przemalowanie zabytkowego samolotu Hurricane w barwy Dywizjonu 303. Razem z zabytkowym Spitfire w barwach polskiego Dywizjonu 317 wziął on udział w pokazach w sezonie lotniczym 2015. Oba samoloty w polskich barwach należące do Historic Aircraft Collection Ltd zostały po raz pierwszy zaprezentowane podczas dnia otwartego w bazie Northolt w 13 czerwca 2015 r.
W dniach 13-14 czerwca na lotnisku Ławica w Poznaniu odbyły się poraz pierwszy pokazy lotnicze Aerofestival 2015. Sprzyjająca aura przyciągnęła na lotnisko tysiące widzów.
Aerofestival 2015 (fot. Marcin Ziółek)
W dniach 23 i 24 czerwca 2015 roku w Warce odbyła się konferencja PAŻP, dotycząca zagadnień związanych z zarządzaniem przestrzenią powietrzną, pt: "Konsultacje dla użytkowników przestrzeni powietrznej". Celem konferencji było wskazanie nurtujących problemów wszystkich użytkowników przestrzeni, tak aby można było je sklasyfikować i przypisać do odpowiednich grup zadaniowych mających podjąć tematy podczas konsultacji jesiennych.
26 czerwca zostało ponownie otwarte dla ruchu general aviation lotnisko Bagicz k/Kołobrzegu (kod: EPKG), które z powodu przedłużających się prac budowlanych było nieczynne od jesieni 2014 roku. Zamknięcie obiektu było związane z rozbiórką nieczynnej części pasa startowego, którego wschodni odcinek o długości 1012 metrów jest obecnie udostępniony do eksploatacji.
Lotnisko Bagicz k/Kołobrzegu
W dniach 27-28 czerwca najlepsi piloci z Anglii, Czech i Polski prezentowali swoje umiejętności podczas IX Pikniku Szybowcowego: Leszno. Rozwiń Skrzydła, jednego z największych pokazów lotniczych w Polsce. Należy przypomnieć, że zaprezentowano jedyny w tej części Europy, nocny pokaz lotniczy z efektami pirotechnicznymi. Tegoroczne Air Show w Lesznie przeszło do historii i śmiało można powiedzieć, że pomimo kaprysów pogody, była to impreza niezwykle udana.
LIPIEC
Fantastycznie spisali się nasi piloci rywalizujący w szybowcowych mistrzostwach Europy w Osceny (Węgry). W klasie otwartej Łukasz Wójcik (Aeroklub Włocławski) zdecydowanie wygrał zdobywając tytuł Mistrza Europy w klasie otwartej, a Adam Czeladzki (Aeroklub Warszawski) uplasował się na drugim miejscu zdobywając tytuł Wicemistrza Europy. Warto dodać, że została przełamana pechowa passa. W klasie 18 metrowej wygrał Sebastian Kawa (Aeroklub Bielsko-Bialski) zdobywając 6 tytuł Mistrza Europy. Nasz zawodnik obronił tytuł zdobyty dwa lata temu. Tomasz Krok (Aeroklub Leszczyński) zakończył mistrzostwa na dobrym 4 miejscu.
21 lipca, na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury, Polski Klub Lotniczy zgłosił w imieniu własnym oraz Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, wniosek o podjęcie inicjatywy legislacyjnej, w celu nowelizacji Ustawy według druku nr 3228. Wystąpienie dotyczyło takiego ukształtowania przepisów prawnych, aby te umożliwiały wykonywanie z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa, operacji lotniczych cywilnym, zarówno polskim, jak i obcym statkom powietrznym, na polskie lotniska wojskowe, które nie są wpisane do rejestru lotnisk cywilnych.
Statek powietrzny GA na lotnisku w Łasku
SIERPIEŃ
W sierpniu Ośrodek Planowania Strategicznego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zaprezentował zasady koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych i modeli latających (RPA) o masie nie większej niż 25 kg i wykonywanych wyłączenie w zasięgu wzroku operatora. Operatorzy modeli latających oraz bezzałogowych statków powietrznych o MTOM nie większej niż 25 kg używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu wzroku operatora (VLOS) planujący loty w strefach kontrolowanych lotnisk (CTR) mają obowiązek dokonać zgłoszenia do PAŻP na minimum 5 dni przed planowanymi lotami celem określenia możliwości i warunków wykonania lotów.
W dniach od 12 do 16 sierpnia w Zielonej Górze na lotnisku Aeroklubu Ziemi Lubuskiej rozgrywane były, wyjątkowo widowiskowe 15. Śmigłowcowe Mistrzostwa Świata FAI. W klasyfikacji generalnej, na którą składa się suma punktów uzyskanych w czterech konkurencjach – nawigacji, lataniu precyzyjnym, fender rigging i slalomie – triumfowali Maxim Sotnikov i Oleg Puajukas uzyskując 1194,1 pkt. na 1200 możliwych. Kolejne stopnie podium zajęli ich rodacy Viktor Korotaev/Vladimir Ziablikov (1183,6 pkt.) oraz Aleksei Maiorov/Sergei Kostin (1177,4 pkt.). Najwyżej sklasyfikowani Polacy, bracia Marcin i Michał Szamborscy, zajęli doskonałe 8. miejsce (1150 pkt.). W klasyfikacji drużynowej zwyciężyła Rosja przed Białorusią i Ukrainą. Piąte miejsce zajęła polska kadra śmigłowcowa w składzie: Marysia Muś i Magdalena Woch, Marcin i Michał Szamborscy, Jędrzej Wiler i Jacek Ciszewski oraz Maciej Węgrzecki i Jakub Malec. Oprócz rywalizacji medalowej na zielonogórskim lotnisku podziwiać można było pokazy akrobacji odbywające się w ramach pikniku śmigłowcowego. Tłumy miłośników awiacji z zapartym tchem obserwowały występy najlepszych pilotów na świecie.
15. Śmigłowcowe Mistrzostwa Świata FAI (fot. whc2015.pl)
18 sierpnia Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz złożył na ręce szefa rady nadzorczej rezygnację. W uzasadnieniu swojej decyzji prezes Mikosz poinformował, że misja powierzona mu 6 lutego 2013 roku się wyczerpała. Polegała ona na uratowaniu spółki przed bankructwem, opracowaniu i wdrożeniu planu restrukturyzacji w unijnej procedurze pomocy publicznej oraz znalezieniu inwestora, dzięki któremu LOT mógłby wejść na ścieżkę rozwoju od 2016 r. Po zrealizowaniu wszystkich powyższych zadań, Sebastian Mikosz zdecydował o zakończeniu swojej współpracy ze spółką. Marcin Celejewski został pełniącym obowiązki prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT.
Sporą dyskusję wywołało opublikowane na początku sierpnia Zgłoszenie 12/2015 przesłane do Zespołu Latajmy bezpiecznie, które dotyczyło stosowania zasady ograniczonego zaufania w kwestii ilości paliwa posiadanej w samolocie. Sprawa dotyczyła szefa wyszkolenia, który świadomie wpisał do PDT zawyżoną ilość paliwa i nakłaniał pilota do potwierdzenia jej podpisem jednocześnie robiąc wszystko, aby pilot nie dokonał wizualnego sprawdzenia jego poziomu.
W dniach 22-23 sierpnia na lotnisku Radom Sadków odbyły się pokazy lotnicze Air Show 2015, największa impreza lotnicza w tym roku w Polsce. Wzięły w niej udział czołowe zespoły akrobacyjne z kraju i zagranicy, ale było można również zobaczyć popisy solistów, a także bogatą wystawę naziemną.
Zespół Akrobacyjny Royal Jordanian Falcons na pokazach lotniczych Air Show 2015 (fot. Marcin Ziółek)
WRZESIEŃ
15 września poinformowaliśmy o ostatecznym projekcie TMA Szymany, po przeprowadzonych przez PAŻP w lipcu konsultacjach, które przyniosły bardzo duży oddźwięk wśród użytkowników przestrzeni. W rezultacie udało się tak zaprojektować procedury, żeby część TMA Szymany wysunięta najbardziej na północ zaczynała się od 5500 ft AMSL, a nie jak we wcześniejszych propozycjach od 3500 ft. W konsekwencji modyfikacji procedur, dolna granica segmentu TMA położona najbliżej CTR, została obniżona z 2000 ft do 1500 ft AMSL. Zmodyfikowany projekt TMA Szymany został omówiony z przedstawicielami Aeroklubu Warmińsko – Mazurskiego, którzy pozytywnie ocenili dokonaną modyfikację granic. Dodatkowo wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników Aeroklubu opracowano propozycję kilku rejonów lotów szybowcowych zlokalizowanych w TMA Szymany (AREA DAJTKI), których dostępność będzie uzależniona od kierunków aktualnie stosowanego RWY w użyciu na lotnisku EPSY.
Ostateczny projekt TMA Szymany (fot. PAŻP)
W 2015 roku powołano LOT Flight Academy – szkołę pilotażu należącą do spółki Polskie Linie Lotnicze LOT S.A., która szkoli, wykorzystując do tego doświadczenie zawodowych instruktorów LOT-u, nowoczesny sprzęt i infrastrukturę oraz procedury, zasady i wartości wypracowane wciągu 86 lat historii LOT-u. Szkoła zakupiła Tecnamy, a szkolenie rozpoczęła na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim.
PAŹDZIERNIK
Przedstawiliśmy relację z Konferencji Generalnej EMF, która odbyła isę w dniach 10 i 11 października 2015 w czeskiej Pradze. Podczas konferencji poruszono m.in. ogromny, już od wielu lat, problem mikrolotów dot. masy startowej (chodzi głównie o samoloty ultralekkie). Limity pozostają niezmienne, jednocześnie technika znacznie się zmieniła, przez co choćby 450 kg MTOW dla dwumiejscowego samolotu ultralekkiego to dziś czysta fikcja. Prowadzone były również rozmowy o wpływie przepisów dotyczących bezzałogowych statków powietrznych na lotnictwo amatorskie.
W dniach 27-28 października miała miejsce Konferencja Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym „Czy Latamy Bezpiecznie” zorganizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Podczas pierwszego dnia konferencji w budynku Uczelni Łazarskiego w Warszawie miało miejsce przyjęcie deklaracji „Just Culture”. Konferencja, której głównym złożeniem było skupienie się na bezpieczeństwie wykonywania operacji lotniczych, obejmowała również zagadnienia z zakresu operacji bezzałogowych statków powietrznych w odniesieniu do obowiązujących przepisów, współpracy podmiotów lotniczych z PKBWL, SSP – Krajowego planu i programu bezpieczeństwa, kontroli bieżącej w organizacjach ATO w odniesieniu do SMS, a także przybliżała założenia rozporządzeń komisji.
31 października samolot Airbus A321 rosyjskich linii lotniczych Kogalymavia (używających także nazwy Metrojet) o numerze lotu 7K9268 rozbił się w Egipcie na półwyspie Synaj. Na pokładzie samolotu było 217 pasażerów i 7 członków załogi. Statek powietrzny wystartował z Sharm El-Sheikh do St. Petersburga. O godzinie 04:12Z, przecinając poziom lotu FL307 (N30.16 E34.17) zniknął z radarów po 23 minutach lotu.
Szczątku samolotu Airbus A321 rosyjskich linii lotniczych Kogalymavia
LISTOPAD
1 listopada wspominaliśmy tych, którzy odeszli w 2015 roku. Niektórzy z nich odeszli przedwcześnie tragicznym zrządzeniem losu. Każda z tragedii, której towarzyszyło odejście bliskich, miała swoją własną historię. Nie zapomnijmy Tych, którzy byli bliscy sercom lotników...
4 listopada rosyjski samolot transportowy Antonow, przewożący pasażerów, rozbił się po starcie z lotniska w Dżubie, stolicy Sudanu Płd., zginęło co najmniej 41 osób, również na ziemi. Według lokalnego radia samolot rozbił się ok. 800 metrów od lotniska Dżubie. Port nie przerwał pracy, widać było lądujące i startujące samoloty. Samolot miał lecieć do pól naftowych położonych w stanie Nil Górny. Rzecznik południowosudańskiego prezydenta przekazał, że dwie osoby ocalały z katastrofy - członek załogi i dziecko.
Katastrofa rosyjskiego samolotu transportowego Antonow w Sudanie Płd. (fot. AFP Photo/Charles Lomodong)
24 listopada tureckie myśliwce zestrzeliły przy granicy z Syrią rosyjski bombowiec Su-24. Władze w Ankarze argumentowały, że był on wielokrotnie ostrzegany, iż narusza przestrzeń powietrzną Turcji. Obaj piloci się katapultowali, ale w wyniku ostrzału z ziemi jeden z nich zginął. Incydent ten doprowadził do ochłodzenia stosunków między Rosją, a Turcją. Był to też pierwszy w historii przypadek zestrzelenia przez kraj NATO samolotu należącego do Rosji czy ZSRR.
GRUDZIEŃ
Od 1 do 12 grudnia w 2015 roku 25 najlepszych polskich pilotów sportowych wystąpiło w Światowych Igrzyskach Lotniczych FAI w Dubaju. Podczas imprezy można było podziwiać najlepszych sportowców sportów lotniczych na świecie w różnych dyscyplinach lotniczych. Sobota (5 grudnia) okazała się bardzo udanym dniem dla polskich pilotów sportowych. Polska reprezentacja na Światowych Igrzyskach Lotniczych w Dubaju zdobyła pierwsze medale. Złoty medal zdobył nasz pilot sterowca Wojciech Bamberski. Artur Kielak jest srebrnym medalistą w akrobacji samolotowej.
Wojciech Bamberski i Artur Kielak (fot. Aeroklub Polski)
9 grudnia reprezentacja Polski wywalczyła kolejne medale. Złoty medal zdobył Sebastian Kawa w nowej konkurencji w Dubaju – szybowcowym wyścigu równoległym. Od samego początku Polak był zdecydowanym faworytem w tej konkurencji. Polska załoga w samolotowym lataniu nawigacyjnym, w składzie Bolesław Radomski i Dariusz Lechowski, zdobyła 2 medale: srebro w TOP Air Navigation Race Trophy oraz srebro w Air Navigation Race.
Marcin i Michał Szamborski z medalami (fot. Aeroklub Polski)
Kolejny medal do puli dołożył motoparalotniarz Piotr Ficek, który zdobył srebro. Polscy piloci przywieźli z Dubaju łącznie 7 medali: 2 złote i pięć srebrnych.
W dniach 1-12 grudnia 2015 r. w Narromine w Australii rozgrywane były 9. Szybowcowe Mistrzostwa Świata Juniorów. W Australi nasz kraj reprezentowali szybownicy: Jacek Flis, Jakub Puławski, Mateusz Siodłoczek, Jan Jawornik i Marek Niewiadomy. Polscy juniorzy zdobyli srebrny medal w klasyfikacji drużynowej. Indywidualnie nie udało się wywalczyć medalu chociaż było bardzo blisko. W klasie Standard polscy reprezentanci po długiej i wyrównanej walce zajeli kolejno miejsca: Mateusz Siodłoczek, zwycięzca ostatniej konkurencji (4 miejsce - 8685 pkt.), Jakub Puławski (5 miejsce - 8660 pkt.) i Jacek Flis (6 miejsce - 8577 pkt.). W klasie Club polscy szybownicy zajęli kolejno miejsca: Jan Jawornik (8 miejsce - 8829 pkt.) i Marek Niewiadomy (10 miejsce - 8726 pkt.).
Polska reprezentacja ze srebrnym medalem w klasyfikacji drużynowej (fot. Szybowcowa Kadra Narodowa Juniorów)
Unia Europejska przyjęła przepisy ułatwiające śledzenie samolotów. Mają one zapobiec powtórzeniu się zniknięcia samolotu, jak to było w wypadku malezyjskiego MH370. Uwzględniono także zalecenia francuskich specjalistów badających katastrofę samolotu Air France, który w 2009 r. spadł do Atlantyku, a odnaleziono go dopiero po dwóch latach. Zgodnie z nowymi regułami, linie lotnicze będą mieć trzy lata na zainstalowanie w samolotach urządzeń do ich śledzenia podczas lotów w normalnych warunkach poza zasięgiem radarów, nad oceanami albo odległymi regionami. Maszyny będą musiały mieć też system do częstszego podawania pozycji w nadzwyczajnych sytuacjach. System ten ma być na tyle solidny, że nie dojdzie w nim do awarii i tak zabezpieczony, żeby nie można go było wyłączyć.
22 grudnia, portal dlapilota.pl udostępnił aplikację DroneRadar, innowacyjne na skalę światową narzędzie dla coraz liczniejszej społeczności użytkowników dronów w naszym kraju. Co niezwykle istotne, program ten dzięki zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań, umożliwia operatorom bezzałogowców świadome i bezpieczne użytkowanie przestrzeni powietrznej.
Nadrzędnym celem twórców DroneRadar było opracowanie systemu, który zapewniałby spójny, jednolity i aktualny dostęp do informacji o przestrzeni powietrznej, zarazem agregujący dane z wielu źródeł (AIP, AIP Suplement, NOTAM, AUP) oraz wizualizujący aktywność wszystkich stref na jednej stronie w łatwej do zrozumienia formie. DroneRadar informuje o możliwości wykonania lotu bezzałogowym statkiem powietrznym (w danym miejscu i czasie). Aplikacja dostępna jest pod adresem www.droneradar.eu.
Dodatkowo, na styczeń, zapowiedziano zintegrowanie funkcjonalności agregacji informacji o przestrzeniach do popularnej strony lotniska.dlapilota.pl oraz aplikację mobilną dla pilotów.
Komentarze