CPK: wpłynęły dwie oferty m.in. na montaż i uruchomienie systemu bagażowego
Dwie oferty wpłynęły w postępowaniu na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla lotniska centralnego - poinformowała we wtorek spółka CPK w komunikacie. Dodała, że obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie.
Oferty złożyły BEUMER Group Poland i Vanderlande Logistics. Jak wskazała spółka CPK, oferty złożono w postępowaniu w trybie dialogu konkurencyjnego. Obie oferty składają się z trzech kwot netto - w euro za dostawę i montaż systemu BHS oraz w złotówkach za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez pięć lat i opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat. Zamówienie obejmuje m.in. opracowanie projektu wykonawczego, dostawę i montaż urządzeń, a następnie uruchomienie systemu, przeprowadzenie testów oraz jego obsługa i konserwacja.
"W przypadku BEUMER Group Poland oczekiwane wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS to 198 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej: 116 mln zł i 123 mln zł w opcji przedłużenia umowy. W przypadku oferty Vanderlande Logistics te same kwoty wynoszą odpowiednio: 115 mln euro, 97 mln zł i 93 mln zł. Obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie inwestora. Komisja przetargowa rozpoczęła ich weryfikację i ocenę" - przekazała firma.
Jak przypomniał Centralny Port Komunikacyjny, do złożenia ofert w postępowaniu zostały w kwietniu zaproszone trzy podmioty. Wszyscy wykonawcy pochodzą z Unii Europejskiej i od 2024 r. uczestniczyli w dialogu konkurencyjnym ogłoszonym przez CPK w tej sprawie. Wykonawcy zostali dopuszczeni do udziału po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia. Warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w postępowaniu było uruchomienie systemu BHS w ciągu ostatnich 25 lat na lotnisku o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie.
System obsługi bagażu będzie zajmował w budynku terminala CPK powierzchnię ok. 80 tys. mkw., a szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km. W CPK system będzie opierał się na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach - wyjaśniła spółka. Takie rozwiązanie ma pozwalać na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i w efekcie potrzeb terminala. CPK zwróciło też uwagę, że nieefektywny system bagażowy jest jednym z poważnych ograniczeń infrastrukturalnych Lotniska Chopina.
Spółka przypomniała też, że w czerwcu br. odebrała projekt budowlany dworca autobusowego obok terminalu lotniska centralnego, a w najbliższym czasie inwestor spodziewa pozytywnych opinii Państwowej Straży Pożarnej dla terminala pasażerskiego i dworca kolejowego CPK. W maju z kolei spółka ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego. Jest to największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w 2025 r.
CPK dodało, że obecnie trwa też przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych. Opracowywana jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających - tj. m.in. Centrum Kontroli Operacji Lotniczych, wieży kontroli ruchu lotniczego i budynków Lotniskowej Straży Pożarnej. Ponadto spółka przygotowuje się do złożenia wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i niektórych obiektów wspierających.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ malk/



Komentarze