Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Seul Incheon doradcą strategicznym CPK

Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, to zwycięzca postępowanie na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W grudniu spółka CPK planuje podpisać z hubem z Seulu umowę na trzy lata.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca br. Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi (doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia)oraz ceną.

Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym. Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

CPK  jest strategiczną inwestycją infrastrukturalną, której realizacja będzie pozytywnym bodźcem dla polskiej gospodarki. Wspieramy współpracę międzynarodową spółek Skarbu Państwa, zwłaszcza gdy umożliwia transfer wiedzy i technologii. Jestem przekonany, że rozpoczęcie działań w formule doradztwa strategicznego może otworzyć pole do rozmów o współpracy gospodarczej w zakresie nie ograniczającym się tylko do sektora lotniczego – podkreśla Janusz Kowalski, wiceminister aktywów państwowych.

Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Incheon, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Incheon obsłużył 71 mln pasażerów.

Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. Druga faza to budowa trzeciejdrogi startowej (o długości 4 000 m). Po jej otwarciu w 2008 r. port zwiększył swoją przepustowość do 44 mln pasażerów  i prawie 4,5 mln ton ładunków.

Etap trzeci to budowa Terminalu 2, z którego pasażerowie zaczęli korzystać w 2018 r.  W ramach etapu czwartegotrwa realizacja czwartej drogi startowej, przygotowywana jest też rozbudowa Terminalu 2. Docelowo od 2024 r. lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie.

Według dotychczasowych założeń, Port Solidarność – w ramach pierwszego etapu – będzie posiadał dwie drogi startowe i (jeżeli wcześniejsze założenia zostaną potwierdzone w trakcie przygotowania tzw. master planu lotniska) możliwość obsłużenia do 45 mln pasażerów. Przepustowość CPK będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczona rezerwa terenowa.

Incheon jest dobrze połączone z systemem transportu kolejowego: stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia wygodny dojazd do centrum Seulu. Pasażerowie mogą skorzystać z pociągów ekspresowych, które  zatrzymują się tylko w Incheon i Seulu (taki przejazd trwa 43 minuty). CPK będzie posiadał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to 15 minut.

Projektanci Incheon uwzględnili w swojej koncepcji liczne zrównoważone i przyjazne środowisku rozwiązania. Jednocześnie z lotniskiem powstała m.in. oczyszczalnia wody i system jej uzdatniania do ponownego użycia. Incheon ma własną sortownię i spalarnię śmieci (ciepło z procesu spalania jest używane do wytwarzania energii). Port lotniczy uruchomił również własną elektrownię geotermalną i planuje do 2030 r. pozyskiwanie 20 proc. energii z odnawialnych źródeł.

Na proekologiczne rozwiązania nastawiony jest też inwestor CPK. Wiadomo już, że w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi, zostanie zbudowana nowa elektrociepłownia w celu zasilania w energię elektryczną, ciepło i chłód Portu Solidarność wraz z węzłem kolejowym i sąsiadującym z CPK obszarem Airport City. Będzie ona zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych.

Wybór doradcy strategicznego to kamień milowy w procesie przygotowań do budowy CPK. W przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym CPK. Oznaczałoby to współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy podczas projektowania lotniska, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony