Przejdź do treści
PŁ/R – próby w locie
Źródło artykułu

PŁ/R – próby w locie

W łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych S.A. dobiega końca modernizacja pierwszego z dwóch śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ przystosowanego do wykonywania zadań ratowniczych. Maszyny, które otrzymały oznaczenie PŁ/R zastąpią wycofywane ze służby śmigłowce ratownicze Mi-14PS.
 

Szef szkolenia Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej kmdr por. pil. Wiesław Cuper oraz kpt. mar. pil. Andrzej Wawulski, por. mar. pil. Kazimierz Majchrzak, por. mar. pil. Andrzej Duła i st. chor. mar. Julian Szulc z 29. Eskadry Lotniczej w Darłowie uczestniczą w próbach zmodernizowanego śmigłowca Mi-14PŁ/R numer 1012. To pierwsza z dwóch maszyn, które w najbliższym czasie przejmą wykonywanie zadań ratowniczych nad Bałtykiem po wycofywanych ze służby śmigłowcach Mi-14PS. Eksploatacja PS-ów rozpoczęła się w 1984 roku. Na lotnisko Marynarki Wojennej w Darłowie trafiły wówczas cztery takie maszyny, z których dwie zostały utracone w trakcie eksploatacji. Ostatni, piąty śmigłowiec z numerem 5137 zakupiono w 1990 roku. Obecnie, z powodu kończącego się resursu, trwa proces wycofywania tych maszyn ze służby. Mi-14PS 5137 zakończył służbę w październiku 2008 roku (zobacz: Ostatnie loty „Dziobaka”), maszynę z numerem 1016 wycofano z eksploatacji w styczniu 2010 roku (zobacz: Kolejna ratownicza „czternastka” na emeryturze). Ostatnia tego typu maszyna z numerem 1013 zakończy służbę pod koniec tego roku.
 


Proces przygotowania śmigłowca bojowego do zadań ratowniczych objął przebudowę instalacji paliwowej, hydraulicznej i elektrycznej i przystosowanie kabiny do transportu rozbitków. Aby umożliwić eksploatację kosza ratowniczego poszerzono drzwi boczne. Rozbudowana instalacja klimatyzacji pozwala na niezależne sterowanie temperaturą w kabinie pilotów i kabinie transportowej. PŁ/R-a wyposażono w nowy radar pogodowy, zewnętrzny dźwig pokładowy SPG-300 oraz trzy reflektory poszukiwawcze. Śmigłowiec otrzymał również nowe wyposażenie nawigacyjne: GPS, radiowysokościomierz i wysokościomierz barometryczny oraz radiostacje. Zdemontowane elementy systemów poszukiwawczo – uderzeniowych wykorzystano do budowy symulatora dla nawigatorów - operatorów systemów zwalczania okrętów podwodnych (zobacz: Nowy symulator).

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony