Przejdź do treści
Źródło artykułu

Loty taktyczne na Bryzach

Załogi samolotów Bryza z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej uczestniczyły wczoraj w szkoleniu w lotach grupowych na średniej i małej wysokości. To jeden z elementów programu szkolenia taktycznego, którego celem jest przygotowanie personelu latającego do wykonywania zadań w warunkach bojowych.

We wczorajszym szkoleniu uczestniczyły zarówno załogi samolotów patrolowo – rozpoznawczych z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach jak i transportowych z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Loty w ugrupowaniu są jednym z elementów szkolenia przygotowującego personel lotniczy do wykonywania zadań w warunkach bojowych.




Loty taktyczne na Bryzach. (fot. C. Cichy)

Obejmuje ono między innymi start z krótkiego pasa połączony z taktycznym odejściem, podejścia do lądowania z ominięciem strefy zagrożenia, loty na małych wysokościach nad lądem i morzem a także loty w strefie oddziaływania obrony przeciwlotniczej czy prowadzenie operacji poszukiwawczo – ratowniczych w strefie oddziaływania przeciwnika.




Loty taktyczne na Bryzach. (fot. archiwum kmdr ppor. pil. Sebastiana Raka)

Na wyposażeniu jednostek Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się 14 samolotów Bryza, w tym: transportowe An-28TD (4 szt.), monitoringu ekologicznego An-28E (2 szt.) oraz patrolowo-rozpoznawcze An-28B1R (7 szt.) i An-29B1RM Bis (1 szt.). Samoloty transportowe stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, pozostałe na lotnisku w Siemirowicach.




Loty taktyczne na Bryzach. (fot. archiwum kmdr ppor. pil. Sebastiana Raka)

Bryzy w wersji TD mogą być konfigurowane do zadań desantowych lub transportu medycznego, mogą również transportować ładunki o masie do 1700kg. Wersja monitoringu ekologicznego wyposażona jest między innymi w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R posiadają radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 oraz system transmisji danych ŁS-10. Dzięki systemowi namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz przystosowaniu do zrzutu tratwy ratowniczej maszyny te mogą również prowadzić działania SAR (ang. Search and Rescue – poszukiwania i ratownictwa). Samolot An-28B1RM Bis wyposażono dodatkowo w system obserwacyjny FLIR SAFIRE II, detektor anomalii magnetycznych MAG-10, wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10. Zamontowano na nim również zmodernizowany radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400-2, którego parametry pracy polepszono dzięki zastosowaniu chowanego przedniego i uchylnego głównego podwozia.


Loty taktyczne na Bryzach. (fot. archiwum kmdr ppor. pil. Sebastiana Raka)

Załogi Bryz między innymi pełnią dyżury bojowe w systemie rozpoznania i wsparcia krajowego systemu SAR. Zabezpieczają także szkolenia spadochronowe oraz transport ludzi i sprzętu dla okrętów operująch w międzynarodowych manewrach oraz stałych zespołach Sojuszu Północnoatlantyckiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony