Przejdź do treści
Dron pomiarowy
Źródło artykułu

Problematyka systemu kontrolno-pomiarowego wzrokowych pomocy nawigacyjnych dronem

Wszelkiego rodzaju inspekcje z powietrza z użyciem dronów stały się w ostatnich latach bardzo popularne. Od pomiarów i zdjęć po nadzór dla instytucji rządowych i prywatnych firm - zastosowania dronów wydają się nieskończone. Inspekcje tak specjalistyczne jak wzrokowych pomocy nawigacyjnych mogą jednak wiązać się z pewnymi problemami, które należy wziąć pod uwagę już na etapie planowania. Kwestie takie jak ograniczona przestrzeń powietrzna, obawy o prywatność i koszty utrzymania mogą potencjalnie powodować ogromne opóźnienia, a nawet wstrzymywać projekty, jeśli nie zostaną odpowiednio wcześniej rozwiązane. Przy odpowiednim zrozumieniu i planowaniu, wiele z tych przeszkód można łatwo pokonać.

1. Warunki pogodowe - jak przeprowadzić inspekcję dronem w trudnych warunkach?

Warunki pogodowe są najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o rozpoczęciu inspekcji oświetlenia lotniska. Ulewny deszcz z silnymi podmuchami wiatru lub marznąca mżawka powodująca szadź często dyskwalifikują inspekcje z powietrza. Dlatego ważnym etapem planowania inspekcji jest przewidywanie warunków pogodowych na lotnisku w dniu operacji. 

Planując prace kontrolno-pomiarowej na lotnisku, personel Airotec na podstawie swoich dotychczasowych doświadczeń opiera się na 3-dniowych prognozach pogody, których dokładność wynosi ok. 80%. Trzeba pamiętać jednak, że zawsze istnieje umiarkowane ryzyko, które może uniemożliwić rozpoczęcie prac. W przypadku niesprzyjającej prognozy należy uwzględnić możliwość realizacji usługi w innym dogodny termin.

2. Awarie sprzętu - jak radzić sobie z problemami sprzętowymi?

Awarie sprzętu to kolejny problem, który może napotkać operator korzystający taki system jak proponowany przez Airotec. Zarządzanie tym ryzykiem dla zapewnienia ciągłości pracy można zapewnić poprzez wdrożenie odpowiednich procedurami zapobiegawczych. Najczęstszymi problemami są awarie baterii lub mechaniczne uszkodzenia śmigieł, dlatego ryzyko to powinno być minimalizowane poprzez zabezpieczanie inspekcji zapasowymi komponentami.

Kluczowym elementem kompleksowej procedury kontrolno-pomiarowej jest odprawa techniczna na dzień przed inspekcją jak i w dniu inspekcji. W tym czasie sprawdzane są wszystkie elementy systemu, począwszy od sprzętu, a skończywszy na wersji wykorzystanego oprogramowania.

3. Ograniczenia operacyjne lotniska - jak je pokonać?

Podczas planowania inspekcji dronem na terenie lotniska należy wziąć pod uwagę całą specyfikę funkcjonowania środowiska operacyjnego lotniska. Mowa tu o metodach komunikacji, ograniczenia obszarowych czy operacyjnych, a nawet dostępność personelu w dniu kontroli. Każda misja inspekcyjna jest zgłaszana do koordynatorów lotów BSP w systemie UTM, a ponadto do zarządzającego portem lotniczym. Realizacja lotów może rozpocząć się dopiero po zatwierdzeniu misji przez wszelkich interesariuszy i decydentów.

Operatorzy planujący wykorzystać system kontrolno-pomiarowy muszą zwrócić szczególną uwagę na komunikaty NOTAM (NOtice To AirMen) publikowane przez lotnisko. NOTAM to krótka wiadomość tekstowa zawierająca informacje o istotnym znaczeniu operacyjnym, skierowana do personelu zaangażowanego w operacje lotnicze i służby ruchu lotniczego odpowiedzialne za zapewnienie służb informacji powietrznej oraz przygotowanie i przekazanie informacji przed lotem.

4. Brak wykwalifikowanych operatorów dronów - jak zapewnić profesjonalną obsługę dronów?

Specjalistyczne systemy do inspekcji w tym proponowana przez Airotec może być obsługiwana wyłącznie przez zespoły operatorów i inspektorów, którzy pomyślnie ukończyli dedykowany cykl szkoleniowy. Szkolenie Airotec dotyczy operacyjnego wykorzystania systemu, metodyki kontrolno-pomiarowej, a także stosowania procedur bezpieczeństwa. Podstawowa wiedza na temat wykonywania misji dronem jest niewystarczająca do prowadzenia tego typu operacji, zwłaszcza w środowisku operacyjnym lotniska.


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego inteligentny Rozwój 2014-2020. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: 1/1.1.1/2020 – Szybka ścieżka.


Autor: Adam Rytter - Ekspert ds. lotniskowych procedur operacyjnych i procedur bezpieczeństwa w Airotec

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony