Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bryza poszukiwała zaginionego na jeziorze Śniardwy

W środę załoga patrolowo – rozpoznawczej Bryzy z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach poszukiwała zaginionego mężczyzny na jeziorze Śniardwy. Niestety, udało się zlokalizować tylko skuter wodny, którym poruszał się zaginiony.

W środę, 13 czerwca, załoga dyżurna samolotu patrolowo - rozpoznawczego M28B 1R, pełniąca dyżur w ramach wsparcia systemu SAR w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach otrzymała zadanie poszukiwania mężczyzny zaginionego na jeziorze Śniardwy. O godzinie 9.32 Dyżurny Operacyjny Ratownictwa Centrum Operacji Morskich przekazał informację o poszukiwanym: kolor kamizelki, barwy skutera wodnego, którym poruszał się zaginiony oraz wyjściowy punkt poszukiwań –Zatoka Łukniańska na północy jeziora Śniardwy.

20 minut później samolot, dowodzony przez kmdr por. Mieczysława Bednarza, osiągnął gotowość i o 9.55 wystartował w rejon Mazur. Aby zwiększyć czas pozostawania w rejonie poszukiwań, patrolowo – rozpoznawcza Bryza wylądowała na lotnisku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, gdzie uzupełniono paliwo. O godzinie 11.05 załoga wystartował z lotniska malborskiego kierując się do wyjściowego punku poszukiwań i nawiązując łączność radiową z jednostką nawodną Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego R0, prowadzącą poszukiwania na akwenie.

Na podstawie analizy otrzymanego zadania postanowiono przeszukać obszar jeziora metodą halsów równoległych, kroczących na południe. Po godzinie poszukiwań zlokalizowano obiekt odpowiadający poszukiwanemu skuterowi wodnemu, który dryfował w obszernym sitowiu, w odległości kilkunastu metrów od linii brzegowej, na południowy wschód od miejscowości Niedźwiedzi Róg. Poszukiwanego mężczyzny nie zlokalizowano. Natychmiast rozpoczęto także naprowadzenie jednostek nawodnych na odnaleziony obiekt, który zlokalizowano i potwierdzono z powierzchni wody o 11.25. Załoga ponownie obrała kurs na lotnisko w Malborku, gdzie uzupełniono paliwo. O godzinie 13.00 Bryza wystartowała w kierunku macierzystej Bazy w Siemirowicach, gdzie lądowała o 13.32.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim". Strefa ta obejmuje obszar ponad 30 000 km2; powierzchni morza. Całodobowy dyżur pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W ramach Krajowego Systemu Ratownictwa Morskiego i Lotniczego w strefie odpowiedzialności BLMW znajduje się także 100 km pas lądu przyległy do wybrzeża morskiego. Przez cały czas, system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku, wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

M28B 1R Bryza to wersja patrolowo – poszukiwawcza samolotu M28/An-28 opracowana przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu na potrzeby lotnictwa Marynarki Wojennej. An-28B1R wyposażono w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400/800, system transmisji danych ŁS-10 oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON. Załoga patrolowo - rozpoznawczej Bryzy ma również możliwość zrzutu tratwy ratowniczej. Pierwsza maszyna tego typu z numerem burtowym 1022 weszła do służby w październiku 1994 roku. W 1999 i 2000 roku, lotnictwo Marynarki Wojennej otrzymało po trzy samoloty patrolowo – rozpoznawcze M28B 1R. Ostatnia z maszyn w tej wersji (1116) weszła do służby w lutym 2001 roku. W kabinie znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz, w zależności od potrzeb dwóch lub trzech operatorów systemów pokładowych. Na początku 2008 roku jeden z samolotów tego typu został zmodernizowany do wersji M28B RM/Bis.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony