Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zamówienie Etihad Airways tysięcznym zamówieniem na Dreamlinera

Boeing otrzymał tysięczne zamówienie na 787 Dreamliner, wraz z zamówieniem 30 samolotów 787-10 Dreamliner złożonym przez linie lotnicze Etihad Airways. Wartość zamówienia wynosi 8,7 mld dolarów według cen katalogowych. Wraz z tym zamówieniem samoloty z rodziny 787 osiągnęły tak dużą sprzedaż szybciej niż jakikolwiek inny samolot szerokokadłubowy w historii lotnictwa.

Wprowadzona na rynek w kwietniu 2004 roku rodzina samolotów 787 otrzymała zamówienie na tysięczny samolot w przeciągu około dziewięciu lat, tj. o mniej więcej osiem lat szybciej niż popularny Boeing 777. Z zamówieniem złożonym przez Etihad Airways, 787 Dreamliner zgromadził łącznie 1012 zamówień od 60 klientów z całego świata. 

„Ciągłe inwestowanie w 787 ma solidne podstawy i znajduje odzwierciedlenie w rekordowym czasie, w jakim złożone zostało tysięczne zamówienie na samolot z rodziny 787”, powiedział Ray Conner, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes. „Jesteśmy niezwykle wdzięczni za zaufanie, jakim nasi klienci obdarzają 787 i wspólnie cieszymy się z rozwoju linii produktowej i zwiększania naszej obecności na rynku wraz z tą rodziną samolotów”.

Do tej pory linie Etihad zamówiły 71 samolotów 787 Dreamliner, co czyni je największym klientem Boeinga jeżeli chodzi o ten samolot.

„Jest to dla nas niezwykle istotne zamówienie, szczególnie w chwili gdy świętujemy dziesiątą rocznicę i planujemy kolejną dekadę oraz dalszą przyszłość”, powiedział James Hogan, prezes i dyrektor generalny Etihad Airways. „W ciągu zaledwie 10 lat, z niewielkiego przewoźnika staliśmy się linią lotniczą o globalnym zasięgu. To zamówienie pozwala nam na dalszy rozwój w oparciu o nasze dotychczasowe osiągnięcia, przy użyciu samolotów nowej generacji.” 

Poza wprowadzeniem do samolotów średniej wielkości zasięgu typowego dla największych odrzutowców, rodzina samolotów 787 zapewnia liniom lotniczym niezrównaną wydajność, dzięki której samoloty te są wyjątkowo przyjazne środowisku. 787 zużywa przynajmniej 20 procent mniej paliwa, emitując przy tym do atmosfery o 20 procent mniej zanieczyszczeń niż użytkowane obecnie samoloty podobnej wielkości. Linie lotnicze mają również do dyspozycji większą pojemność przedziału cargo  - od 20 do 45 procent więcej w porównaniu z samolotami podobnej wielkości.

787-8, pierwszy z rodziny samolotów 787, wszedł do służby we wrześniu 2011 roku, natomiast dłuższa wersja - 787-9, znajduje się w fazie testów, a pierwsza dostawa samolotu zaplanowana jest na połowę 2014 roku. Do tej pory dostarczono 102 samoloty 787 Dreamliner 16 klientom na całym świecie. 

787-10 będzie trzecim i najdłuższym samolotem z rodziny 787. Dzięki możliwości przewozu większej liczby pasażerów i większej ilości ładunku oraz dużemu podobieństwu do pozostałych wersji, 787-10 wyznaczy nowe standardy zużycia paliwa i ekonomiki eksploatacji. 787-10 będzie o 25 procent bardziej wydajny niż użytkowane obecnie samoloty podobnej wielkości i ponad 10 procent lepszy niż którykolwiek z samolotów, które konkurencja będzie oferować w przyszłości. Montaż końcowy i lot testowy 787-10 zaplanowano na rok 2017 r., a pierwszą dostawę na rok 2018.  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony