Przejdź do treści
Future Combat Air System
Źródło artykułu

BAE Systems - rusza brytyjsko-francuski projekt dot. nowej generacji samolotów bojowych

BAE Systems i Dassault Aviation oraz ich partnerzy przemysłowi otrzymali kontrakt wartości 150 mln EUR (120 mln GBP) od rządów Wielkiej Brytanii i Francji na dwuletnie wspólne studium wykonalności samolotu bojowego przyszłości (FCAS), formalnie oznaczające rozpoczęcie prac. Jest to pierwszy krok w kierunku programu kompletnego demonstratora, który stworzy przyszły europejski samolot bojowy.

Po uzgodnieniach na szczeblu politycznym, ogłoszonych podczas pokazów lotniczych w Farnborough w lipcu bieżącego roku, BAE Systems i Dassault Aviation zawarły dwuletni kontrakt z rządami Wielkiej Brytanii i Francji, mający pomóc w zdefiniowaniu francusko-brytyjskich wymagań dla programu samolotu bojowego przyszłości (FCAS).

Kontrakt został podpisany przez Iana Kinga – prezesa BAE Systems i Erica Trappiera – prezesa Dassault Aviation, a także szefów brytyjskiej i francuskiej agencji zamówień obronnych, Bernarda Graya z Defence Materiel ministerstwa obrony Wielkiej Brytanii i Laurenta Collet-Billona z francuskiej Direction Générale de l'Armement, podczas ceremonii w siedzibie Dassault Aviation w Saint Cloud, we Francji.

Eric Trappier powiedział: „Jesteśmy zadowoleni z decyzji, która pozwoli zdefiniować przyszłość samolotów bojowych, zarówno załogowych, jak i bezzałogowych. Gwarantuje ona, że francuskie i brytyjskie firmy utrzymają swoją technologiczną doskonałość, która jest żywotnie ważna dla konkurencyjności w globalnym środowisku i pokazuje zobowiązanie Francji i Wielkiej Brytanii do utrzymania wiodącej pozycji w lotnictwie wojskowym".

Ian King powiedział: „Zawarcie tego kontraktu to ważny krok w partnerstwie pomiędzy naszymi dwoma narodami, rządami i przemysłami. Studium wykonalności pozwoli przemysłowi brytyjskiemu i francuskiemu na bliższą współpracę i stanowi mocny fundament dla potencjalnego kolejnego programu demonstratora samolotu bojowego przyszłości oraz zapewni utrzymanie wielu wysoko kwalifikowanych pracowników.”

Współpraca pomiędzy Wielką Brytanią i Francją jest postrzegana jako optymalny sposób opracowania bojowych bezzałogowych statków powietrznych, jednocześnie popierający zamiar zacieśnienia relacji w dziedzinie obronności pomiędzy obydwoma rządami. Wspólny kontrakt na prace studialne, wartości 120 mln GBP (150 mln EUR) zostanie uzupełniony o dodatkowe fundusze zapewnione przez Wielką Brytanię i Francję w tym samym okresie, o łącznej wartości 80 mln GBP (100 mln EUR).

Celem dwuletniego studium jest utworzenie podstaw, na których oparty będzie długoterminowy wspólny program, skupiający się na następujących kluczowych punktach:
- Opracowanie koncepcji bezzałogowca zdolnego do zadań operacyjnych, oraz
- Dopracowanie kluczowych technologii, jakie będą wymagane dla bojowych bezzałogowych statków powietrznych operujących w przyszłości.

Po zakończeniu studium pod koniec 2016 r., rozpoczną się prace w programie rozwojowym demonstratora bojowego bezzałogowego statku powietrznego, który spełni wymagania stawiane w przyszłości przez siły zbrojne obydwu krajów.

Faza studium wykonalności pozwoli na utrzymanie setek miejsc pracy dla wysokokwalifikowanych pracowników BAE Systems i Dassault Aviation, a także firm zaangażowanych w programie: Rolls-Royce, Selex ES, Snecma (Safran), Thales i SME. Ponadto kontrakt dowodzi strategicznej roli, jaką dla rządów Wielkiej Brytanii i Francji pełnią przemysły lotnicze obydwu krajów, a także zachowanie krytycznej zdolności suwerennych wojsk lotniczych.

Informacje na temat bezzałogowych statków powietrznych BAE Systems

Liczący 600 osób zespół BAE Systems specjalizujący się w bezzałogowych statkach powietrznych ma swoją siedzibę w dziale lotnictwa wojskowego i informatyki w Warton, hrabstwo Lancashire.

BAE Systems jest czołowym projektantem i producentem bezzałogowych statków powietrznych, mającym za sobą ponad dziesięć lat prac badawczo-rozwojowych w wielu programach, między innymi Corax, Kestrel, Raven, Demon, Mantis i Taranis.

Te doświadczalne samoloty przesunęły granice technologii lotniczych, dzięki zastosowaniu nowych i eksperymentalnych układów sterowania lotem, wyposażenia misji, materiałów i obróbek, zapewniając Wielkiej Brytanii wiodącą pozycję w tej dziedzinie.

Demonstrator bezzałogowca Taranis to efekt półtora miliona roboczogodzin zrealizowanych przez czołowych naukowców, aerodynamików i inżynierów zajmujących się systemami z 250 firm w Wielkiej Brytanii. Został on zaprojektowany w celu zademonstrowania zdolności Wielkiej Brytanii do stworzenia bezzałogowych statków powietrznych, które kierowane przez człowieka, są zdolne do ciągłego wykonywania zadań obserwacji, namierzania celów, zdobywania danych wywiadowczych, odstraszania nieprzyjaciół i wykonywania uderzeń na terytorium nieprzyjaciela.

Taranis, nazwany imieniem celtyckiego boga piorunów, wykonał pierwszy lot na nieujawnionym poligonie w sobotę, 10 sierpnia 2013 r. Najnowocześniejszy samolot, jakie kiedykolwiek zbudowali brytyjscy inżynierowie, zakończył drugą fazę prób w 2014 r., gdy latał w kompletnej konfiguracji stealth, czyniącej go dosłownie niewidzialnym dla radarów.

Firma pomaga także władzom lotniczym, dzięki pracom w ramach konsorcjum ASTRAEA, w opracowaniu zasad ramowych umożliwiających bezzałogowcom bezpieczne i rutynowe wykonywanie lotów we wspólnej przestrzeni powietrznej, razem z samolotami załogowymi. W ramach tych prac, w kwietniu 2013 r. samolot pasażerski Jetstream, należący do BAE Systems i specjalnie zaadaptowany do wykonywania lotów jako bezzałogowiec, z powodzeniem wykonał lot długości 925 km z Warton w hrabstwie Lancashire do Inverness w Szkocji, kierowany przez pilota znajdującego się na ziemi oraz pod nadzorem kontrolerów ruchu lotniczego z NATS (National Air Traffic Control Services – Narodowej Służby Ruchu Lotniczego).

Wydarzenie, które miało miejsce 5 listopada 2014 r. w Paryżu oznacza zawarcie kontraktu wartości 120 mln GBP (150 mln EUR) na wspólne dwuletnie studium wykonalności, w oparciu o fazę przygotowania, już przeprowadzoną przez BAE Systems, Dassault, Rolls Royce, Safran, Selex, i Thalesa, rozpoczętą w 2010 r. Jego efektem będzie złożenie wspólnej propozycji brytyjsko-francuskiego programu demonstratora bojowego bezzałogowego statku powietrznego rządom obydwu krajów do czwartego kwartału 2016 r.

Wspólny kontrakt na prace studialne zostanie wsparty dodatkowymi funduszami zapewnionymi przez Wielką Brytanię i Francję w tym samym okresie, przeznaczonymi na szczególnie ważne technologie, o łącznej wartości około 80 mln GBP (100 mln EUR), jak anonsowano to podczas brytyjsko-francuskiego szczytu w styczniu 2014 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony