Northrop prezentuje Projekt Talon – szybkiego i niedrogiego drona bojowego
Firma Northrop Grumman zaprezentowała nowy, bezzałogowy samolot bojowy o nazwie Projekt Talon, który jest autonomicznym dronem bojowym, zaprojektowanym od samego początku z myślą o znacznie szybszej i tańszej budowie niż w ramach poprzednich koncepcji.
Opracowany we współpracy ze spółką zależną Scaled Composites, Talon odzwierciedla celową zmianę strategii Northrop w ramach rozwijającej się inicjatywy Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych dotyczącej samolotów bojowych Collaborative Combat Aircraft, kładąc nacisk na łatwość produkcji i przystępność cenową w takim samym stopniu, jak na wydajność. Northrop zaprezentował prototyp 3 grudnia 2025 roku podczas wydarzenia w Porcie Lotniczo-Kosmicznym Mojave w Kalifornii.
Projekt Talon reprezentuje nowy kierunek rozwoju Northrop po tym, jak Siły Powietrzne w pierwszej rundzie programu CCA postawiły sobie za cel równorzędność cenową i wydajność. Oryginalny projekt Increment 1 firmy Northrop oferował silne możliwości techniczne, ale był bardziej złożony i kosztowny niż konkurencyjne propozycje. W rezultacie wstępne nagrody trafiły do General Atomics i Anduril. Projekt Talon oznacza całkowitą zmianę podejścia Northrop.
Samolot przeszedł od startu programu do "weight on wheels" w ciągu 15 miesięcy, co jest niezwykle krótkim czasem dla płatowca z napędem odrzutowym i niską widocznością. Northrop i Scaled Composites zaprojektowały Talon, aby pokazać, że mogą wystawić zaawansowany samolot w terminach bliższych cyklom prototypowania komercyjnego niż tradycyjnym wojskowym programom rozwojowym. Firmy spodziewają się, że pierwszy lot odbędzie się za około dziewięć miesięcy, co pozwoli na utrzymanie programu w dwuletnim oknie rozwoju.
Kilka decyzji inżynieryjnych wskazuje na ten cel. Talon wykorzystuje w pełni kompozytową konstrukcję, co jest głównym czynnikiem zmniejszającym masę o około 450 kg w porównaniu z poprzednim projektem CCA firmy Northrop. Zespół skupił się również na możliwościach produkcyjnych, zmniejszając całkowitą liczbę części o około połowę i skracając czas budowy o około 30%. Te zmiany podkreślają oczekiwania Sił Powietrznych, że przyszłe autonomiczne samoloty muszą być produkowane w znaczących ilościach i szybko wymieniane w razie potrzeby.
Zewnętrzna konfiguracja samolotu sugeruje nacisk na przeżywalność i elastyczność. Talon charakteryzuje się długim, wąskim kadłubem, łopatowatym nosem, trapezowym wlotem powietrza zasilającym pojedynczy silnik turbowentylatorowy oraz ostro pochylonymi usterzeniami w kształcie litery V. Skrzydło o kształcie lambda i piłkowate krawędzie paneli wskazują na skupienie się na zmniejszeniu widoczności radarowej, zwłaszcza z przodu. Duży panel na spodzie może pomieścić wewnętrzną komorę ładunkową, choć Northrop nie potwierdził konkretnych konfiguracji misji.
Dane rejestrowe FAA wymieniają samolot jako Model 444 (znaki rejestracyjne N444LX), zgodnie z konwencją nazewnictwa stosowaną przez Scaled Composites dla prototypów. Northrop nie ujawnił specyfikacji technicznych, szczegółów silnika ani przewidywanego kosztu jednostkowego, a urzędnicy podkreślili, że Talon nie jest formalnie powiązany z żadnym trwającym programem zamówień publicznych. Mimo to samolot wzbudził zainteresowanie wielu amerykańskich służb oraz partnerów międzynarodowych, którzy analizują opcje autonomicznych systemów zespołowych.
Prezentacja Projektu Talon nastąpiła w okresie wzmożonej aktywności w środowisku CCA. Lockheed Martin, Boeing, General Atomics, Anduril i inne firmy opracowują projekty mające na celu realizację kolejnej fazy programu Sił Powietrznych, której rozpoczęcie planowane jest na rok fiskalny 2026. Talon ponownie włącza Northropa do rywalizacji, pokazując jednocześnie, że firma może działać szybciej i budować zaawansowane samoloty po kosztach, które pozwalają jej utrzymać konkurencyjność.
Komentarze