Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy lot szkolnego odrzutowca T-X

20 grudnia br., wykonał swój pierwszy lot T-X trainer, jednosilnikowy odrzutowiec szkolny konstrukcji Boeinga i koncernu Saab. Dołączył tym samym do wyścigu, którego zwycięzca zostanie wybrany nowym samolotem szkolnym amerykańskich Sił Powietrznych.

Lot trwał 55 minut i odbył się nad zakładami Boeinga w St. Louis. Za sterami usiedli: pilot doświadczalny Boeinga, Steve Schmidt oraz Dan Draeger z Sił Powietrznych.

 – Samolot spełnił wszystkie stawiane przed nim wymagania. Jest dobrze zaprojektowany i daje łatwo się prowadzić. Rozmieszczenie instrumentów jest przemyślane i intuicyjne, a sam kokpit przestronny i oferujący doskonałą widoczność, co jest bardzo ważne podczas szkolenia – powiedział Draeger.


Maszyna spod skrzydeł Boeing/Saab to kolejny pretendent do tytułu nowego szkolnego odrzutowca, który zastąpi prawie 60-letniego T-38 Talon. Program ma ruszyć w 2017 roku.


Uczestnicy programu:

Boeing/Saab – Jednosilnikową konstukcję T-X z podwójnym statecznikiem pionowym zaprezentowano publicznie 13 września tego samego roku. 

Lockheed Martin – T-50A Golden Eagle, kompleksowo zmodernizowany wariant tego samolotu, wyposażony między innymi w odbiornik paliwa do tankowania w locie w grzbiecie kadłuba i kabinę o zupełnie nowej architekturze. Samolot wykonał pierwszy lot 2 czerwca 2016 roku i od początku pomyślany był jako następca T-38.

Northrop – nowa konstrukcja nosząca oznaczenie Model 400 (opracowana we współpracy z BAE Systems), pierwszy raz pokazana publicznie 19 sierpnia 2016 roku na lotnisku Mojave w Kalifornii. Jako napęd wybrano pojedynczy silnik General Electric F404-GE-102D.


Raytheon – T-100 na bazie samolotu M-346 Master, opracowany we współpracy z Leonardo-Finmeccanica (dostawca płatowca) i Honeywell Aerospace (dostawca silników).

Pierwotnie w przetargu miał brać udział General Dynamics. Właśnie to przedsiębiorstwo miało być oferentem wiodącym proponującym T-100. Z udziału w programie T-X zrezygnował także Textron AirLand z samolotem Scorpion. Konsorcjum, w którego skład wchodzi BAE Systems, pierwotnie zamierzało zaś wystawić do przetargu Hawka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony