Naukowcy rozwijają nowe metody budowy samolotów
Naukowcy z California Institute of Technology oraz Uniwersytetu w Arizonie pracują nad systemem, który być może w przyszłości zapewni projektantom samolotów możliwość znacznego zmniejszenia rozmiarów statecznika pionowego. Zastosowane rozwiązania mają umożliwić również ograniczenie jego wagi i dzięki temu pomóc zaoszczędzić znaczące ilości paliwa.
Naukowcy zainstalowali małe dysze wzdłuż steru pionowego i skierowali strumień powietrza na powierzchnię sterowania, aby zwiększyć jego efektywność przy niskich prędkościach. Ta "aktywna kontrola przepływu" ma pozwolić na zmniejszenie sekcji ogonowych o 20%. Samoloty potrzebują statecznika pionowego pełnych rozmiarów jedynie przy niskich prędkościach, a w samolocie wielosilnikowym wielkość steru jest determinowana przez jego powierzchnię wymaganą do zrównoważenia asymetrycznego ciągu, który ma miejsce podczas awarii jednego z silników.
Zwiększenie efektywności steru poprzez nadmuch na niego powietrza oznacza, iż ster może być mniejszy, a co istotne, nadal będzie pozwalał zachować prostoliniowy tor lotu (nawet jeśli jeden silnik nie będzie pracował). System może być aktywowany podczas lądowania i startu i może być wyłączany na resztę lotu, ponieważ mały statecznik pionowy będzie wystarczający do kontrolowania statku powietrznego. Do chwili obecnej system był testowany w tunelu aerodynamicznym, ale niebawem zostanie zamontowany na testowym B757.
Komentarze