Wyzwania nowego zarządu AOPA Belgium
Stowarzyszenie AOPA Belgium zostało zreformowane i zajęło stanowisko w kwestii dwóch głównych problemów środowiska lotniczego w tym kraju - okresowego zakazu lotów statków powietrznych o masie poniżej sześciu ton na lotnisku w Charleroi i zamknięcia lotniska Spa przez belgijskiego ministra środowiska.
Siedem osób wzięło udział w spotkaniu założycielskim "AOPA Belgium reloaded", wśród których znaleźli się piloci, właściciele statków powietrznych, a nawet właściciel lotniska. Na stanowisko prezesa grupa wybrała Rona Wullaerta, który jest zapalonym prywatnym pilotem z wieloletnim doświadczeniem. Sześciu członków Rady pracuje obecnie nad utworzeniem strony internetowej i programu członkowskiego, a po wykonaniu wymaganych formalności planuje przyłączyć się do Międzynarodowej grupy AOPA.
Pierwszym zadaniem belgijskiego oddziału AOPA jest walka z bezprecedensowym posunięciem władz lotniska Charleroi, które zakazały operacji samolotów o masie do sześciu ton w okresach szczytowego ruchu turystycznego. To rezultat katastrofy samolotu Cessna 210 z lutego br., która spowodowała blokadę lotniska w czasie szczytu wyjazdowego podczas ferii zimowych w tym kraju. Zamknięcie tego obiektu dla małych samolotów zostało ogłoszone bez konsultacji ze środowiskiem, które twierdzi, że loty prywatne nie były przedmiotem tych samych praw dostępu do lotnisk użytku publicznego, jak odrzutowców czarterowych.
AOPA twierdzi, że lotnictwo ogólne, które płaci znaczne kwoty podatku paliwowego i opłat za hangarowanie w Charleroi, nie powinno być karane kosztem odrzutowców komercyjnych, które otrzymują ogromne dotacje podatników na korzystanie z lotniska.
Ron Wullaert wyjaśniał: "Decyzja ta jest niesprawiedliwa, niesymetryczna i dyskryminująca. Przedstawimy sprawę tych ograniczeń lokalnym politykom. Nie wyobrażam sobie nikogo, kto zdecydowałby się na zamknięcie obwodnicy wokół Brukseli dla ruchu niekomercyjnego, ponieważ prywatny samochód miał wypadek drogowy. Zgodzicie się, że jest to szalony pomysł, ale dlaczego mieliby nakładać podobną regułę na GA w Charleroi?"
Spa zostało z kolei zamknięte na zlecenie belgijskiego ministra środowiska z Partii Zielonych. Według AOPA decyzja ta jest prawdopodobnie nielegalna i zostanie ostatecznie uchylona przez sąd, ale to zajmie trochę czasu i istnieje poważne ryzyko, że miejscowy aeroklub i sklep z częściami w międzyczasie zbankrutują.
Komentarze