Niebawem testy w locie nowego paliwa bezołowiowego
14 grudnia firma Swift Enterprises ze stanu Indiana ogłosiła, iż niebawem rozpocznie na dużą skalę testy bezołowiowego, odnawialnego paliwa, które w przyszłości może zastąpić avgas używany w samolotach z napędem tłokowym.
Swift do produkcji nowego rodzaju wysokooktanowego paliwa wykorzystuje biomasy takie jak proso afrykańskie i proso rózgowe. Federalna Administracja Lotnictwa USA oraz niezależne laboratoria poddały substancję badaniom, a także wykorzystały w kilku samolotach kategorii eksperymentalnej.
Program będzie koordynowany przez FAA, a rozszerzone testy lotu, zebranie danych i wszystkie oceny musza być przeprowadzone zanim paliwo znane jako 100SF zostanie poddane certyfikacji dopuszczającej do szerokiego zastosowania w statkach powietrznych lotnictwa ogólnego. Producenci silników i kadłubów posiadający zaawansowane urządzenia rejestrujące dane przeprowadzą dużą ilość lotów testowych. Przedstawiciele Swift oznajmili, że testy rozpoczną się jak tylko firma otrzyma pozwolenie FAA i mogą potrwać do dwóch lat.
W przeciwieństwie do innych paliw bezołowiowych, 100SF ma taki sam poziom oktanów jak avgas. Swift Enterprises wybudowała zakład w West Lafayette, w stanie Indiana, który może produkować około 760 litrów 100SF dziennie. Władze Swift zaznaczają, że 100SF będzie “w podobnej cenie, ale bardziej przyjazny środowisku i bardziej wydajny” niż avgas.
Komentarze