Przejdź do treści
Lotnisko Helsinki Malmi
Źródło artykułu

AOPA: Nadal wysokie opłaty za korzystanie z lotnisk w Finlandii

Finavia, państwowy operator lotnisk i lotniczych systemów nawigacyjnych, opublikował nowy cennik sezonowych kart za korzystanie z obiektów lotniczych w Finlandii, który będzie obowiązywał od 1 lipca br. Dla prywatnych pilotów i właścicieli samolotów ceny sezonowych kart są takie same jak wcześniej, ale została utworzona nowa kategoria: "Komercyjne loty GA i usługi lotnicze". Jak informuje Esa Harju z AOPA Finland, ceny tych kart w sezonie jest o 25% wyższy niż w przypadku prywatnych pilotów.

Uzasadnienie Finavia jest proste – firma twierdzi, że ich koszty eksploatacji lotnisk są wyższe od przychodów z kart sezonowych. Dodatkowo, obecne loty komercyjne i usługi lotnicze generują 54% pracy dla Finavia, podczas gdy dochód na jedną taką operację jest na bardzo niskim poziomie. Najbardziej kosztowna jest karta sezonowa dla lotniska EFHF (Helsinki-Malmi), która jest dokładnie o połowę droższa niż w innych portach lotniczych, z wyjątkiem EFHK, (Helsinki Vantaa).

Poziom usług na EFHF jest niższy niż na innych regionalnych lotniskach, ale ze względu na położenie obiektu w stolicy Finlandii, Finavia zarabia na działalności miejscowych ośrodków szkoleniowych i operatorów lotniczych. EFHF posiada wiele mankamentów, m.in. lokalna wieża jest zamknięta przez jedną trzecią dnia, nie istnieje system podejścia według wskazań przyrządów i nie ma tam też radaru. "Jak wiele lotnisk GA w granicach europejskich stolic nie posiada tych usług? Jestem pewien, że wszyscy wiedzą, co jest napisane w dyrektywie Komisji Europejskiej EC 2009/12/EY paragraf 11: "Opłaty lotniskowe nie powinny być dyskryminujące", wyjaśniał Harju.

AOPA Finland prosi pilotów z całej Europy o podpisanie petycji celem ocalenia lotniska EFHF.
Dokument znajduje się tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony