Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rocznica oblotu samolotu RWD-6

Dziś mija 90 lat od oblotu RWD-6 – samolot turystyczno-sportowego, skonstruowanego przez zespół konstrukcyjny RWD specjalnie na zawody Challenge w 1932 roku.

Dzięki społecznym funduszom LOPP, dotacjom Ministerstwa Komunikacji i ofiarności pracowników PLL ”Lot” w Warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW na Okęciu powstały 3 samoloty RWD-6 przeznaczone do udziału w Międzynarodowych Zawodach Challenge 1932 r. Projekt opracowali Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki.

Prace nad projektem rozpoczęto w 1931 r. Konstrukcja samolotu odbiegała znacznie od dotychczasowych projektów RWD – miejsca załogi znajdowały się obok siebie (a nie w układzie tandem), a płat samolotu był składany i zaopatrzony w bogatą mechanizację. W czerwcu 1932 r. samoloty były gotowe. Samoloty otrzymały znaki SP-AHL, SP-AHM, i SP-AHN.

Pierwszy lot RWD-6 wykonał 3 czerwca 1932 r.

Podczas prób SP-AHM w czasie lotu z dużą prędkością nisko nad ziemią rozsypały się skrzydła, lecz szczęśliwie pilot Jerzy Drzewiecki uratował się.

W Challenge 1932 w dniach 11-28.08.1932 r. zwyciężyli kpt. Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura na SP-AHN, zaś kpt. Tadeusz Karpiński na SP-AHL zajął 9-miejsce. Challenge obejmował próby techniczne, rajd wokół Europy o długości 7359 km oraz wyścig na trasie 300 km. Na RWD-6 uzyskano prędkość minimalną 57,6 km/h. maksymalną 216 km/h, czas demontażu i montażu skrzydeł 2 min 13 s i długość startu na bramkę wysokości 8 m- 111 m. Zwycięstwo Żwirki i Wigury było pierwszym dużym sukcesem międzynarodowym polskiego lotnictwa.

Zawodniczy samolot sportowy RWD-6 (SP-AHN) (fot. archiwum samolotypolskie.pl)

11.09.1932 r. Żwirko i Wigura lecąc na Mityng Lotniczy do Pragi rozbili się pod Cierlickiem Górnym koło Cieszyna podczas burzy z powodu urwania się skrzydeł SP-AHN. Pozostały egz. RWD-6 był wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu w 1932 r. Przyczyną wypadków RWD-6 była zbyt mała sztywność skrzydeł na skręcanie. Zjawisko niestateczności skrętnej skrzydeł zostało zbadane dopiero jesienią 1932 r. Na pozostałym egzemplarzu RWD-6 wzmocniono skrzydło i dodano drugi zastrzał, zmieniając oznaczenie samolotu na RWD-6 bis. Samolot oblatany został we wrześniu 1933 r. Samolotu tego używała wytwórnia, a stanowił on własność Ministerstwa Komunikacji. W V Krajowym Lotniczym Konkursie Turystycznym we wrześniu 1933 r. RWD-6bis zajął 10. miejsce, natomiast w VI locie Południowo-Zachodniej Polski 23.06.1934 r. 2. miejsce. Samolot skasowano 22.04.1935 r.

RWD-6 dał początek rodzinie samolotów RWD krótkiego startu: RWD-9, RWD-13, RWD-15. Był pierwszym polskim samolotem krótkiego startu.
(Źródło: samolotypolskie.pl)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony