Przejdź do treści
Źródło artykułu

W Niemczech rozpoczyna się produkcja samolotu Airbus A350 XWB

Prezes firmy Tom Enders i sekretarz stanu Peter Hintze uczcili rozpoczęcie produkcji największego jak dotąd zintegrowanego komponentu z włókien węglowych Airbusa.

Airbus rozpoczął produkcję najnowszego modelu A350 XWB w zakładach Airbusa w Stade w Niemczech. A350 XWB to nowa rodzina szerokokadłubowych samolotów pasażerskich (A350-800, A350-900 i A350-1000), na które firma Airbus uzyskała już 528 zamówień. Płatowiec wykonany w 53% z lekkich kompozytów węglowych umożliwi uzyskanie ogromnych oszczędności w związku z redukcją zużycia paliwa. Końcowy montaż modelu A350-900 ma zgodnie z planem ruszyć w 2011 r., a pierwsze dostawy — w 2013 roku.

Ze względu na rozmiary pierwszy komponent samolotu wyprodukowany w Niemczech trafi do ksiąg rekordów. Górna obudowa skrzydła, o wymiarach prawie 32 m na 6 m, jest największym zintegrowanym komponentem, jaki dotychczas zbudowano w firmie Airbus z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP).

„A350 XWB wyznacza nowe standardy dla branży lotniczej i pasażerów. Nowoczesne materiały sprawiają, że nowy model Airbusa jest najwydajniejszym i najbardziej przyjaznym środowisku samolotem pasażerskim w tej klasie. Nowe standardy stosujemy również w dziedzinie produkcji: nasze zakłady i maszyny działają zgodnie z najbardziej rygorystycznymi normami technologicznymi i jakościowymi. Zaawansowany proces produkcyjny umożliwia osiągnięcie bardzo wysokiej wydajności”, mówi Tom Enders.

Górne obudowy skrzydeł będą konstruowane na terenie hangarów w Stade o powierzchni 30 000 m2, przy użyciu nowoczesnych procesów produkcyjnych. Po raz pierwszy technologia zautomatyzowanego kładzenia taśmy zostanie zastosowana nie tylko w przypadku włókna węglowego, ale także zabezpieczeń przed uderzeniem pioruna i komponentów z włókna szklanego. Obudowa skrzydła, o wymiarach 31,6 m na 5,6 m, zostanie następnie poddana polimeryzacji w autoklawie. Ten zaawansowany technologicznie piec jest jednym z największych w swojej klasie na całym świecie i może pomieścić dwie obudowy skrzydeł jednocześnie.

Oprócz pokrycia zewnętrznego skrzydeł na terenie zakładu produkowane są wzdłużnice (podłużne usztywnienia stosowane w skrzydłach samolotów). W celu wytworzenia tych komponentów firma Airbus po raz pierwszy wprowadziła system masowej produkcji taśmowej, w której wykorzystano taśmę produkcyjną o długości 140 metrów.

Pozostałe innowacje obejmują całkowicie nowy system kontroli jakości, umożliwiający jednoczesną weryfikację zewnętrznych i wewnętrznych powierzchni komponentów wykonanych z CFRP. Nowoczesny zakład może się również pochwalić stosowaniem technologii cięcia wodą pod wysokim ciśnieniem w celu przycinania krawędzi, a także precyzyjnym, zautomatyzowanym systemem transportu dużych komponentów w hali produkcyjnej.

Oprócz górnych skorup skrzydeł modelu A350 XWB, zakład w Stade konstruuje także stateczniki pionowe i — po raz pierwszy — skorupy kadłubów z CFRP. Do końca 2010 roku przy wytwarzaniu modelu A350 XWB zatrudnionych będzie około 100 pracowników. Ich liczba wzrośnie do ok. 500 po osiągnięciu pełnej mocy produkcji.

Zakład w Stade dysponuje własną elektrociepłownią. Zapewnia ona nie tylko prąd i ogrzewanie dla hangarów — emitowane gazy obojętne są wykorzystywane w autoklawie oraz zabezpieczają przed pożarem. Dzięki temu wykorzystanie wytwarzanej energii osiąga niespotykany poziom 100%.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony