Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rodzina samolotów A320 odnotowała już 50 milionów rejsów

Od 1988 roku, kiedy pierwszy model z rodziny A320 wszedł do eksploatacji, ta najpopularniejsza na świecie rodzina samolotów wąskokadłubowych osiągnęła liczbę 50 milionów startów i lądowań. Z podróży tym samolotem skorzystało już ponad 5 miliardów pasażerów. W ciągu minuty startuje z lotnisk na świecie 10 maszyn A320. Dotychczas sprzedano 6500 maszyn i dostarczono ponad 4300 samolotów ponad 310 klientom i operatorom na świecie, co sprawia że jest to najlepiej sprzedający się samolot pasażerski w historii

„Samoloty z rodziny A320 startują na świecie co 6 sekund i gościły już na swoich pokładach ponad 5 miliardów pasażerów. „To duże osiągnięcie”, powiedział John Leahy, Dyrektor Airbusa ds. Obsługi Klientów. „Każdego roku inwestujemy co najmniej 100 milionów euro w program A320, dzięki czemu rodzina tych samolotów staje się jeszcze bardziej nowoczesna i paliwooszczędna.

Rodzina samolotów A320 jest obecnie liderem rynkowym i jest eksploatowana przez wiele różnych linii lotniczych oferujących tanie loty, loty czarterowe i rejsowe w wielu regionach świata. Samoloty A320 latają w barwach ok. 250 przewoźników na świecie i przez 365 dni w roku można je spotkać na największych lotniskach. Już 10 przewoźników na świecie ma w swojej flocie ponad 100 samolotów A320. Maszyny A320 dzięki swojej różnorodności i uniwersalności są także eksploatowane na mniejszych lotniskach i w najdalszych zakątkach globu takich jak Królestwo Bhutanu we wschodnich Himalajach.

Sukces rodziny A320 w lotnictwie pasażerskim można przypisać częściowo inwestycjom w ten program w wysokości 100 mln euro rocznie, dzięki którym A320 jest produktem najnowszej myśli technologicznej i w segmencie maszyn wąskokadłubowych rodzina A320 jest najbardziej nowoczesna i paliwooszczędna.

Przykładem innowacji w rodzinie A320 są stosowane od 2009 roku nowe końcówki skrzydeł typu „Sharklet” mające poprawić paliwooszczędne parametry samolotu. Dzięki nim samoloty z rodziny A320 będą jeszcze bardziej ekologiczne, będą miały większy zasięg i ładowność i będą zużywać co najmniej 3,5 procent mniej paliwa. Odpowiada to ograniczeniu emisji CO2 o ok. 700 ton w skali roku na jeden samolot. Zakończenia skrzydeł typu „Sharklet” będą oferowane opcjonalnie w modelach A320 już od 2012 roku.

Poprzez rodzinę A320 Airbus dąży do zdobycia pozycji lidera w segmencie samolotów wąskokadłubowych

Rodzina samolotów A320 (A318, A319, A320 i A321) jest uznawana za sztandarową rodzinę maszyn wąskokadłubowych.


RODZINA SAMOLOTÓW WĄSKOKADŁUBOWYCH A320

Ponad 6000 zamówionych samolotów, ponad 4000 maszyn dostarczonych ponad 200 przewoźnikom – A318, A319, A320 oraz A321 to najlepiej sprzedająca się rodzina samolotów wąskokadłubowych na świecie, preferowana zarówno przez pasażerów, jak i tradycyjne linie lotnicze oraz na szybko rozwijającym się rynku tanich przewoźników, dla których już stała się punktem odniesienia.

Najlepsze jest coraz lepsze
W przypadku rodziny samolotów A320, Airbus inwestuje ok. 100 mln euro rocznie w prace projektowe polegające na wprowadzaniu ulepszeń i nowych technologii pozwalających utrzymać pozycję najbardziej zaawansowanej technologicznie i wydajnej pod względem zużycia paliwa rodziny samolotów wąskokadłubowych. Do niedawno wprowadzonych ulepszeń należą między innymi całkowicie nowa kabina, czystsze rozwiązania aerodynamiczne pozwalające na redukcję zużycie paliwa oraz poziom emisji spalin, a także ulepszenia w konstrukcji silnika przynoszące niższe koszty serwisowania oraz niższe spalanie.

W 2009 r. Airbus wprowadził nowe końcówki skrzydeł o nazwie „Sharklet”, zaprojektowane z myślą o poprawie ekowydajności i wskaźnika zasięgu w stosunku do masy w rodzinie samolotów A320. „Sharklety”, oferowane jako opcja w nowych samolotach, mają przynieść przynajmniej 3,5-procentowe ograniczenie zużycia paliwa, co odpowiada rocznemu ograniczeniu emisji CO2 o ok. 700 ton na samolot. A320 będzie pierwszym modelem samolotu, w którym instalowane będą „Sharklety”. Pierwsze dostawy samolotów z „Sharkletami” zaplanowano na koniec 2012 roku, zaś w przypadku pozostałych modeli rodziny A320 – na 2013 rok. Air New Zealand jest pierwszym klientem, który wprowadzi samoloty z nowymi końcówkami w przyszłej flocie samolotów A320. Ponadto w 2009 r. Airbus wprowadził nowy standard w zakresie osiągów, uzyskując jednoprocentowe obniżenie oporu aerodynamicznego, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i emisje spalin.

Zdolność podchodzenia ze stromą ścieżką schodzenia do lądowania (Steep Approach)
We wrześniu 2009 r. wprowadzono A318 wyposażonego w możliwość podchodzenia ze stromą ścieżką schodzenia do lądowania (Steep Approach) na lotnisku London City, dzięki czemu A318 będzie największym samolotem obsługującym to lotnisko. W 2007 roku uzyskano dla A318 certyfikat dla tego typu lądowania, co sprawia, że samolot ten może obsługiwać lotniska wymagające takiej umiejętności ze względu na warunki terenowe.

Ulepszona kabina
Samoloty z rodziny A320 mają optymalizować przychody za pomocą adaptowalności kabin i wysokiego poziomu komfortu podróżowania.  Zoptymalizowany przekrój poprzeczny kabiny – z najszerszym kadłubem w samolotach wąskokadłubowych dostępnych na rynku – wyznacza nowe standardy adaptowalności kabin w tym segmencie. Umożliwia on podwyższony poziom komfortu albo zastosowanie szerszego przejścia, które przyspiesza czas wchodzenia na pokład i opuszczania samolotu. Ponadto większy rozmiary i kształt kabiny umożliwiają zwiększenie pojemności schowków bagażowych, co również podnosi komfort podróżowania i skraca czas wchodzenia na pokład i opuszczania go. Szerszy kadłub podnosi także pojemność ładowni. A319, A320 i A321 to wyjątkowe samoloty w swej kategorii, oferują bowiem skonteneryzowany system przewozu towarów. Jest to system kompatybilny ze światowym standardem przyjętym dla samolotów szerokokadłubowych, co pozwala zredukować ilość sprzętu obsługi naziemnej oraz koszty tej obsługi, a także ogranicza konieczność ręcznego wyładunku bagażu.

Airbus w 2007 r. wprowadził w rodzinie samolotów A320 całkowicie nową kabinę spełniającą potrzeby obecnego i przyszłego podróżującego oraz wprowadzającą całkowicie nowy standard wygody pasażera w samolotach tej kategorii. Nową kabinę wyróżnia wygląd, znaczne zwiększenie pojemności schowków bagażowych nad fotelami, nowe nastrojowe oświetlenie oraz istotne ograniczenie poziomu hałasu. Kabinę tę można także zainstalować w ramach modernizacji znajdujących się już w eksploatacji samolotów rodziny A320. Wszystkie nowe samoloty z rodziny A320 są obecnie dostarczane z nową kabiną.


Wydajna eksploatacja dzięki technologii RNP-AR
Operatorzy rodziny samolotów A320 skorzystają także z ulepszonej technologii Wymaganej Precyzji Nawigacyjnej przy Wymaganej Autoryzacji (Required Navigation Precision – Authorisation Required, RNP-AR) razem z systemem zarządzania czasem o nazwie Wymagany Czas Przybycia (Required Time of Arrival, RTA). Ten ostatni system eliminuje konieczność oczekiwania na zezwolenie na lądowanie. Zamiast tego samolot może wykonać tzw. zielone podchodzenie do lądowania (Continuous Descent Approach, CDA), które jest znacznie bardziej wydajną metodą lądowania. Dodatkowe korzyści to niższy poziom hałasu i spalania w wyniku niższej siły ciągu.

RNP-AR poprawia także dostępność, gdyż umożliwia specjalnie przeszkolonym, posiadającym odpowiednie zezwolenie pilotom na schodzenie na niższe pułapy po bardziej precyzyjnej i wydajnej trasie aż do lądowania, co pozwala zaoszczędzić paliwo i obniżyć poziom emisji, a także ogranicza wpływ złej pogody na jakość usług.

Przegląd modeli rodziny A320
Pierwotny model A320 wszedł do służby w liniach lotniczych w kwietniu 1988 r. Od tej pory maszyna ta szybko stała się standardem, jeśli chodzi o komfort podróży i zalety ekonomiczne na krótkich i średnich trasach. W typowej konfiguracji A320 może przewieźć 150 pasażerów w dwóch klasach lub 180 w wersji dla tanich przewoźników lub dla lotów charterowych. A320 obsługuje pełną gamę połączeń na całym świecie– od krótkich tras dojazdowych między lotniskami w Europie, przez loty czarterowe, po rejsy łączące przeciwległe wybrzeża Stanów Zjednoczonych. A320 obecnie zyskał dodatkowo na atrakcyjności i jest w stanie obsłużyć większą liczbę tras dzięki opcjonalnej podwyższonej maksymalnej masie startowej wynoszącej 78 ton. Owa opcjonalna masa startowa pozwala zwiększyć zasięg z 5550 km/3000 mil morskich do 5950 km/3200 mil morskich.

Największy samolot z rodziny A320, Airbus A321, który wszedł do eksploatacji w styczniu 1994 roku, ma zasięg do 5550 km/3000 mil morskich. Model ten oferuje niezwykle niskie koszty eksploatacji w przeliczeniu na jednego pasażera, standardowo zabiera bowiem na pokład 185 osób w dwóch klasach, ale może też przewozić do 220 podróżnych w konfiguracji dla przewoźników czarterowych i niskokosztowych.

Airbus A319 to model nieco mniejszy od A320. Jego pierwszy egzemplarz dostarczono w kwietniu 1996 r. Model ten nadal dowodzi swojej wszechstronności, oferując przewoźnikom możliwość elastycznego dopasowywania zasięgu i układu kabiny. Oprócz standardowego modelu dysponującego 124 miejscami i zasięgiem do 6650 km/3600 mil morskich, dostępna jest wersja o pojemności zwiększonej do 156 miejsc, zamawiana przez coraz większą grupę tanich przewoźników.

Najmniejszym członkiem rodziny jest model A318, który wszedł do eksploatacji w lipcu 2003 r. Może przewieźć 107 pasażerów w dwóch klasach lub 132 w jednej klasie na odległość do 5750 km/3100 mil morskich. A318 wyróżnia się znakomitymi osiągami podczas startu i lądowania, dzięki czemu potrzebuje krótszych pasów startowych w porównaniu z innymi samolotami, co z kolei umożliwia wykorzystanie tej maszyny do obsługi większej liczby różnych lotnisk.


Korzyści z podobieństw między samolotami rodziny A320
Samoloty z rodziny A320 oferują korzyści płynące z wyjątkowego podobieństwa operacyjnego, co daje operatorom ogromny zakres możliwości w doborze odpowiedniego samolotu do określonych wymogów danej trasy. Wszystkie samoloty A320 posiadają tę samą klasyfikację typu, która umożliwia pilotom obsługę wszystkich samolotów rodziny A320 po przejściu jednego kursu szkoleniowego, zaś serwisować wszystkie samoloty może ten sam zespół mechaników. Po spełnieniu minimalnych wymogów szkoleniowych pilot może zostać przeniesiony z samolotów tej grupy do obsługi samolotów dalekodystansowych dzięki unikatowej koncepcji „rodziny” Airbusa i wyjątkowemu stopniowi podobieństwa operacyjnego. Dwusilnikowe modele A319, A320 i A321 mogą być zasilane albo silnikami CFM International CFM56 albo International Aero Engines V2500, zaś A318 oferowany jest z silnikami CFM56 lub Pratt & Whitney PW6000A. Wszystkie samoloty z rodziny A320 mogą wykonywać 180-minutowe operacje ETOPS.

Airbus, z siedzibą w Tuluzie, jest spółką należącą do koncernu EADS.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony