Przejdź do treści
A330 MRTT hiszpańskich Sił Powietrznych w locie (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Ministerstwo Obrony Hiszpanii zatwierdziło zamówienie trzech samolotów Airbus A330 MRTT

Hiszpańskie Ministerstwo Obrony zatwierdziło formalne zamówienie trzech samolotów Airbus A330 Multi-Role Tanker Transport (MRTT).

Zgodnie z umową przekazanie pierwszego samolotu w konfiguracji transportowej nastąpi w najbliższych dniach, a jego konwersja do wariantu MRTT nastąpi w 2024 roku. Przekazanie pierwszego w pełni przekonstruowanego samolotu zaplanowano na 2023 rok, a trzeci i ostatni egzemplarz A330 MRTT trafi do użytkownika w 2025 roku. Umowa obejmuje wsparcie towarzyszące: części zamienne, sprzęt do obsługi naziemnej, szkolenia i wsparcie serwisowe.

Samoloty zakupione od linii lotniczej Iberia zostanie przebudowane na wojskowe transportowce-cysterny w zakładzie Airbusa w Getafe w Hiszpanii. Otrzymają tam najnowocześniejszy system tankowania w powietrzu oraz specjalny zestaw do ewakuacji medycznej (MEDEVAC). A330 MRTT będą służyły w 45 Skrzydle hiszpańskich Sił Powietrznych, w bazie lotniczej Torrejón (Madryt).

Wraz z wdrożeniem A330 MRTT, hiszpańskie Siły Powietrzne zyskają istotną i sprawdzoną nową zdolność, która ułatwi udział w operacjach zagranicznych, a także prowadzenie misji medycznych, w tym takich jak podczas pandemii COViD-19 – powiedział Jean-Brice Dumont, wiceprezes wykonawczy Airbusa ds. lotnictwa wojskowego.

A330 MRTT jest jedynym dostępnym obecnie strategicznym tankowcem i samolotem transportowym nowej generacji. Jego duża pojemność zbiorników paliwa (111 ton), charakterystyczna dla samolotu pasażerskiego A330-200, z którego się wywodzi, umożliwia mu tankowanie w powietrzu innych samolotów bez konieczności posiadania dodatkowych zbiorników paliwa.

Dzięki szerokokadłubowej konstrukcji A330 MRTT może być również używany jako wyspecjalizowany samolot transportowy. W tym charakterze może przewozić do 300 żołnierzy lub do 45 ton ładunku. Można również na jego pokładzie łatwo zamontować lekkie stacje intensywnej terapii, służące dla ewakuacji medycznej (MEDEVAC). Do tej pory 51 dostarczonych 13 klientom maszyn A330 MRTT wylatało ponad 250 000 godzin.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony