Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus: Wczoraj, dziś i jutro...

Airbus ma główną siedzibę w Tuluzie we Francji i jest własnością EADS. Jest 
to przedsiębiorstwo o charakterze globalnym zatrudniające ok. 57 000 osób. Posiada spółki zależne w USA, Chinach, Japonii i na Bliskim Wschodzie; ośrodki dostaw części zamiennych w Hamburgu, Frankfurcie, Waszyngtonie, Pekinie i Singapurze; ośrodki szkoleniowe w Tuluzie, Miami, Hamburgu i Pekinie oraz ponad 150 biur serwisowych na całym świecie. Swoją działalność Airbus opiera również na współpracy przemysłowej z wiodącymi firmami na całym świecie i sieci ok. 1 500 dostawców w 30 krajach.

Airbus posiada 16 zakładów we Francji, Niemczech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Każdy z nich produkuje kompletne sekcje samolotów, które są następnie transportowane do linii montażu końcowego w Tuluzie lub Hamburgu. Strukturę tę poszerzono ostatnio o lokalne biuro projektowe w Ameryce Północnej oraz ośrodek techniczny (joint venture) w Rosji oraz ośrodek techniczny w Chinach. Dobiegają końca prace nad budową linii montażowej w Tianjin.

Wśród linii produktów znajdują się: wąsko-kadłubowe A320 (A318/A319/A320/A321), szerokokadłubowe A300/A310, maszyny dalekiego zasięgu A330/A340, wraz z całkowicie nowym modelem A350 XWB, oraz bardzo pojemne dwupokładowe maszyny super dalekiego zasięgu A380.

Od momentu wejścia na rynek w roku 1974, Airbus sprzedał ponad 8800, a dostarczył ponad 5100 samolotów, które znajdują się w służbie u ponad 285 klientów/operatorów.

Doświadczenie zdobyte w sektorze lotnictwa cywilnego producent wykorzystuje również w dziedzinie wojskowości, realizując program A400M. Obecnie, za pośrednictwem spółki Airbus Military, kieruje programem budowy tego wojskowego samolotu transportowego. W programie tym zostaną wykorzystane te same „ośrodki kompetencji”, zintegrowane metody zarządzania oraz procesy certyfikacyjne, co przy innych projektach Airbusa. Airbus oferuje także nowe rozwiązania spełniające potrzeby sił powietrznych w zakresie samolotów tankująco - transportowych (Multi Role Tanker Transport, MRTT).

Do grudnia 2008r. Airbus przyjął 478 pewnych zamówień od 29 klientów na model Airbus A350 XWB. W tym 80 samolotów zamówił Qatar, 70 – Emirates, po 30 – Asiana Airlines i DAE Capital. Pozostali klienci, wśród których znaleźli się: Etihad, Aeroflot, TAM, US Airways, ILFC i inni zamówili nie więcej niż po 25 egzemplarzy. Tym samym jest to najszybciej sprzedający się nowy model samolotu w historii lotnictwa.

A350 XWB (Xtra Wide-Body) to nowa rodzina szerokokadłubowych samolotów średniego rozmiaru. Począwszy od 2013 roku nowy model będzie kształtować standardy wydajności w zakresie lotów na średnich i dalekich dystansach, stawiając czoła wyzwaniom związanym z wysokimi cenami paliwa, rosnącymi oczekiwaniami pasażerów i coraz bardziej palącymi kwestiami ekologicznymi.

Zaletą całkowicie nowej kabiny samolotu jest dodatkowa przestrzeń i wyższy komfort dla pasażerów przy jednoczesnych niższych kosztach i niespotykanej dotychczas elastyczności operacyjnej dla linii lotniczych.

Jako najbardziej zaawansowane modele w swoim segmencie rynkowym, samoloty A350 XWB będą o 25 procent tańsze w eksploatacji niż maszyny eksploatowane obecnie w tej samej kategorii.

Wszystkie trzy wersje pasażerskie będą posiadały możliwości obsługi lotów długodystansowych. Model A350-800 to zasięg 8300 mil morskich/15 380 km i 270 miejsc pasażerskich w podziale na trzy klasy. Podobny zasięg oferują modele A350-900 o 314 miejscach oraz A350-1000 o 350 miejscach.

Wydajność zapisana w projekcie

Lekki płatowiec A350 XWB składa się w 53% z materiałów kompozytowych złożonych z tytanu i stopów z aluminium. Innowacyjna koncepcja kadłuba, oparta na całkowicie nowych tworzywach sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (Carbon Fibre Reinforced Plastic, CFRP) przynosi dodatkowe oszczędności w postaci niższego spalania paliwa oraz umożliwia łatwiejszy serwis i naprawy urządzenia.

Wydajność podczas lotu

Rodzina samolotów A350 XWB oferuje najspokojniejsze i najwygodniejsze kabiny w tej kategorii samolotów. Kabina w przekroju od oparcia do oparcia oferuje najszersze miejsca siedzące z dotychczas spotykanych w branży (o 12,7 cm szersze w porównaniu z najbliższym konkurentem). Samoloty z rodziny A350 XWB mogą pomieścić do 35 miejsc więcej niż konkurencyjne modele, więc potencjalna możliwość wzrostu przychodów to ok. 10%.

Pasażerowie będą mieli również więcej miejsca na wysokości głowy, szersze okna panoramiczne oraz większą ilość miejsca w schowkach bagażowych.

W czole samolotu, poza przestrzenią kabiny dla pasażerów znajduje się przedział do odpoczynku dla załogi samolotu.

Wydajność z natury

Na wydajności będącej charakterystyczną cechą rodziny samolotów A350 XWB skorzysta również środowisko naturalne. Silniki Rolls-Royce Trent kolejnej generacji oraz najnowsze rozwiązania aerodynamiczne pozwolą zredukować emisje gazów cieplarnianych znacznie poniżej obecnych i oczekiwanych w przyszłości norm. Emisje dwutlenku węgla na pasażera zostaną ograniczone o 25 procent, zaś poziom hałasu zewnętrznego będzie o ok. 16 dB niższy niż wymogi ICAO Chapter 4.

Firma Airbus rozpoczęła budowę linii montażu końcowego w Tuluzie (Francja) dla modelu A350 XWB(Xtra Wide-Body). Budynek linii montażowej Airbus A350 XWB powstanie w pobliżu istniejącej linii produkcyjnej samolotów A330/340. Prace budowlane zostaną ukończone w trzecim kwartale 2010 r., zaś inwestycja pochłonie 140 mln euro. W szczytowym okresie prac budowlanych zatrudnionych będzie 300 osób, zaś w latach 2009 i 2010 pracować będzie średnio 150-200 osób.

Fabryka o powierzchni 74 000 m2 będzie mieściła pierwsze etapy montażu końcowego A350 XWB: łączenia kadłuba i skrzydeł. Testowanie samolotów i wyposażenie kabin będzie następnie odbywać się w pobliskim obiekcie montażowym samolotów A330/340. W najwyższym miejscu (stacja nr 40 – główna stacja montażowa) budynek będzie miał wysokość 35 m.

Powierzchnia płaskiej części dachu nowego obiektu Airbusa wynosi 44 000 m2 i na połowie tego obszaru zostaną zamontowane fotowoltaiczne panele słoneczne. Energia generowana przez te panele odpowiadać będzie ilości energii elektrycznej niezbędnej do oświetlenia 83 000 m2 powierzchni biurowej. Według szacunków budynek będzie samodzielnie produkował ok. 55% własnego zapotrzebowania energetycznego. W halach samolotowych będzie wykorzystywane w jak najszerszym zakresie naturalne światło.

W obiekcie zainstalowany zostanie także system zarządzania energią, który optymalizować będzie zużycie cieczy i energii według potrzeb i godzin pracy (weekendy, nocne zmiany, itd.).

W trakcie prac budowlanych beton i fundamenty pochodzące ze starych budowli zostaną poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane w budowie nowego obiektu. System zarządzania energią pozwoli na optymalizację zużycia energii, co oznacza, że dach fotowoltaiczny zastosowany w obiekcie zaspokoi większość zapotrzebowania budynku na energię elektryczną. Nowy usprawniony proces montażu samolotów umożliwi poszczególnym zespołom równoległą pracę, co pozwoli z kolei zredukować o 30 procent czas od rozpoczęcia prac montażu końcowego do dostawy samolotu.

Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa, powiedział: „Ukończenie projektu pod koniec 2008 r. oraz rozpoczęcie prac budowlanych nad nową linią montażową potwierdzają stałe postępy prac nad modelem A350 XWB. Model ten, którego pierwsze egzemplarze mają zostać dostarczone w 2013 roku, nada nowy kształt standardom wydajności w branży lotniczej. Globalna społeczność Airbusa, w tym nasi pracownicy, dostawcy i klienci, ściśle współpracują, by zapewnić sukces tego programu”.

Nowy obiekt Airbusa w Tuluzie (Francja), w momencie pełnej operacyjności stworzy 1000 miejsc pracy i będzie najbardziej wydajnym zakładem montażowym Airbusa.

Proces montażu końcowego A350 XWB to nowy, usprawniony proces o krótszych czasach montażu i bardziej wydajnym programie testowania.

Elementy samolotów, już wyposażone i przetestowane, zostaną dostarczone do nowego obiektu montażowego A350 w Tuluzie (Francja). Pozwoli to ograniczyć ilość prac systemowych koniecznych w montażu końcowym.

Przed rozpoczęciem montażu końcowego do trzech sekcji kadłuba montowane będą kuchnia pokładowa i przedział dla załogi. Sekcje kadłuba zostaną następnie zmontowane razem, tworząc kompletny wewnętrzny szkielet, który można będzie dalej wyposażać przy prowadzeniu jednoczesnych dalszych prac montażowych.

W kolejnym etapie do kadłuba zainstalowane zostaną skrzydła oraz stateczniki poziome i pionowe. W tym samym czasie rozpocznie się pierwszy etap instalacji kabin, znacznie wcześniej niż w dotychczasowym procesie montażu samolotu, oraz integracja układu lądowania i innych systemów.

Samolot następnie zostanie przeniesiony z nowego obiektu A350 XWB do istniejącej linii montażu końcowego A330/340, gdzie przejdzie pozostałe testy naziemne oraz dalsze prace kabinowe.

Samolot następnie przejdzie obecny proces montażu i dostaw stosowany w przypadku samolotów A330/340 – testy paliwa i utrzymywania wysokiego ciśnienia, malowanie, montaż silnika i instalację elementów wyposażenia kabiny o wysokiej wartości, jak i wysokiej jakości fotele, a następnie finalne testy naziemne i pierwszy lot przed rozpoczęciem procesu dostawy.

W momencie pełnego rozruchu produkcji tego modelu, cały proces, od rozpoczęcia montażu końcowego do dostawy, trwać będzie dwa i pół miesiąca, czyli o 30 % krótszy czas realizacji zamówienia.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony