Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus świętuje wyprodukowanie setnego samolotu A220

Uroczystością w fabryce w kanadyjskim Mirabel Airbus upamiętnił wyprodukowanie setnego samolotu A220. Maszyna w wariancie A220-300, przeznaczona dla łotewskiej linii airBaltic z siedzibą w Rydze, otrzymała nową i wygodną aranżację kabiny pasażerskiej ze 149 fotelami oraz nowe barwy użytkownika.

Samoloty rodziny A220 powstają na głównej linii montażu końcowego Airbusa w Mirabel, a od niedawna opuszczają także drugą linię montażową programu w Mobile w Alabamie. Pierwszy na świecie samolot A220 (wcześniej pod nazwą  C Series) został przekazany w czerwcu 2016 r. w wariancie A220-100 szwajcarskiemu przewoźnikowi SWISS.

Przed trzema laty, 28 listopada 2016 r., wraz z dostawą pierwszego wyprodukowanego A220-300 airBaltic został pierwszym użytkownikiem tego wariantu samolotu. Od tej pory linia dwukrotnie zamawiała maszyny A220-300, zwiększając potwierdzone zamówienie aż do 50 egzemplarzy, by docelowo stać się największym europejskim użytkownikiem A220. Przewoźnik obecnie eksploatuje 20 sztuk A220-300.

Na niezwykle konkurencyjnym rynku przewozów lotniczych wyjątkowa oszczędność paliwowa i doskonałe osiągi tego samolotu pozwoliły na uruchamianie linii takich jak airBaltic. Łotewska firma ma flotę w całości złożoną z A220; maszyny te stanowią fundament jej nowego biznesplanu. airBaltic wykorzystuje A220 do obsługi różnych tras europejskich i rosyjskich, a także lata na Bliski Wschód. Najdłuższy obecnie lot A220 airBaltic to 6,5-godzinne połączenie z Rygi do Abu Zabi.

Zaprojektowany i dostarczany początkowo jako Bombardier C Series, A220 jest jedynym samolotem zbudowanym specjalnie z myślą o przewoźnikach potrzebujących maszyn dla 100-150 pasażerów, zapewniających im bezkonkurencyjną oszczędność paliwa, a podróżnym komfort lotu znany dotąd z samolotów szerokokadłubowych.


Nowa i wygodna aranżacja kabiny pasażerskiej ze 149 fotelami

Projektanci A220 umiejętnie połączyli w jego konstrukcji najnowocześniejszą aerodynamikę, zaawansowane materiały i najnowszą generację silników PW1500G z przekładnią PW1500G Pratt & Whitney, co pozwala uzyskać o co najmniej 20% niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce pasażerskie w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji, a także znacznie niższe emisje spalin i hałasu. Wydajność operacyjna Airbusa A220 jest taka sama jak znacznie większych od niego samolotów wąskokadłubowych.

Obecnie 6 przewoźników z czterech kontynentów użytkuje blisko 100 egzemplarzy A220. Pod koniec października br. portfel potwierdzonych zamówień na A220 od ponad 20 klientów obejmował ponad 530 samolotów tej rodziny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony