Airbus świętuje wyprodukowanie setnego samolotu A220
Uroczystością w fabryce w kanadyjskim Mirabel Airbus upamiętnił wyprodukowanie setnego samolotu A220. Maszyna w wariancie A220-300, przeznaczona dla łotewskiej linii airBaltic z siedzibą w Rydze, otrzymała nową i wygodną aranżację kabiny pasażerskiej ze 149 fotelami oraz nowe barwy użytkownika.
Samoloty rodziny A220 powstają na głównej linii montażu końcowego Airbusa w Mirabel, a od niedawna opuszczają także drugą linię montażową programu w Mobile w Alabamie. Pierwszy na świecie samolot A220 (wcześniej pod nazwą C Series) został przekazany w czerwcu 2016 r. w wariancie A220-100 szwajcarskiemu przewoźnikowi SWISS.
Przed trzema laty, 28 listopada 2016 r., wraz z dostawą pierwszego wyprodukowanego A220-300 airBaltic został pierwszym użytkownikiem tego wariantu samolotu. Od tej pory linia dwukrotnie zamawiała maszyny A220-300, zwiększając potwierdzone zamówienie aż do 50 egzemplarzy, by docelowo stać się największym europejskim użytkownikiem A220. Przewoźnik obecnie eksploatuje 20 sztuk A220-300.
Na niezwykle konkurencyjnym rynku przewozów lotniczych wyjątkowa oszczędność paliwowa i doskonałe osiągi tego samolotu pozwoliły na uruchamianie linii takich jak airBaltic. Łotewska firma ma flotę w całości złożoną z A220; maszyny te stanowią fundament jej nowego biznesplanu. airBaltic wykorzystuje A220 do obsługi różnych tras europejskich i rosyjskich, a także lata na Bliski Wschód. Najdłuższy obecnie lot A220 airBaltic to 6,5-godzinne połączenie z Rygi do Abu Zabi.
Zaprojektowany i dostarczany początkowo jako Bombardier C Series, A220 jest jedynym samolotem zbudowanym specjalnie z myślą o przewoźnikach potrzebujących maszyn dla 100-150 pasażerów, zapewniających im bezkonkurencyjną oszczędność paliwa, a podróżnym komfort lotu znany dotąd z samolotów szerokokadłubowych.
Nowa i wygodna aranżacja kabiny pasażerskiej ze 149 fotelami
Projektanci A220 umiejętnie połączyli w jego konstrukcji najnowocześniejszą aerodynamikę, zaawansowane materiały i najnowszą generację silników PW1500G z przekładnią PW1500G Pratt & Whitney, co pozwala uzyskać o co najmniej 20% niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce pasażerskie w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji, a także znacznie niższe emisje spalin i hałasu. Wydajność operacyjna Airbusa A220 jest taka sama jak znacznie większych od niego samolotów wąskokadłubowych.
Obecnie 6 przewoźników z czterech kontynentów użytkuje blisko 100 egzemplarzy A220. Pod koniec października br. portfel potwierdzonych zamówień na A220 od ponad 20 klientów obejmował ponad 530 samolotów tej rodziny.
Komentarze