Airbus rozpoczyna próby „Internetu rzeczy” na pokładzie samolotu

A350 XWB, fot. Airbus

Airbus przystąpił do testów w locie technologii „Internetu rzeczy” (IoT – Internet of the Things) na pokładzie samolotu A350-900 Flight Lab i zamierza wkrótce ujawnić nowinki technologiczne klientom. W ten sposób Airbus staje się pierwszym producentem lotniczym, który przeprowadził rzeczywiste testy teleinformatycznych innowacji w kabinie samolotu znajdującego się w powietrzu. Platforma testowa, tzw. Airspace Connected Experience, została zaprezentowana na APEX Expo w 2018 roku. Pasażerom pozwoli ona na korzystanie z nowych, spersonalizowanych usług, a liniom lotniczym zapewni możliwości zwiększenia przychodów i wydajności operacyjnej.

Flight Lab to jeden z certyfikowanych samolotów testowych A350-900 (MSN002), wyposażony w kabinę pasażerską Airspace, stanowiącą idealną platformę do badania w locie nowinek technicznych. W celu przeprowadzenia prób inżynierowie Airbusa we współpracy z przedstawicielami producentów wyposażenia kabinowego zainstalowali na pokładzie tej maszyny wstępny zestaw elementów pracujących w IoT. Należą do nich prototypy interaktywnego fotela - iSeat (firmy Recaro), skomputeryzowany system zamawiania usług cateringowych Connected Galley (firmy gategroup), bezprzewodowy system zarządzania kabiną, duży monitor OLED i pierwszy demonstrator nowej sieci szkieletowej IoT Airbusa, bazujący na otwartej platformie softwarowej. Wszystkie te innowacje są właśnie testowane w powietrzu - wraz z innymi, które w odpowiednim czasie zostaną ujawnione klientom zamawiającym samoloty.


Ekosystem przyszłej kabiny pasażerskiej, wykorzystującej IoT, umożliwi świadczenie dodatkowych usług pasażerom, liniom lotniczym i załogom.

Pasażerowie zyskają dostęp do bardziej spersonalizowanego serwisu pokładowego, dostosowanego do  ich potrzeb i preferencji w oparciu o przekazane dane. W szczególności możliwe stanie się: zdalne, ze znacznym wyprzedzeniem zamawianie preferowanych posiłków; rezerwowanie prywatnego miejsca; konfigurowanie foteli oraz korzystanie z dostosowanego do indywidualnych upodobań multimedialnego systemu rozrywki (infotainment)

Linie lotnicze uzyskają źródło dodatkowych przychodów, np. dzięki możliwości prowadzenia spersonalizowanego handlu detalicznego na pokładzie i wyświetlania spersonalizowanych reklam, a także dzięki nowym usługom, które umożliwi IoT. Ponadto przewoźnicy będą w stanie poprawić wydajność operacyjną, poprzez dokonywanie z wyprzedzeniem obsług i napraw samolotów (konserwacja predykcyjna dzięki analizie danych), unikanie marnotrawstwa i zwiększenie efektywności działania załóg. Nowe możliwości można będzie łatwo tworzyć i stosować dzięki użyciu odpowiednich aplikacji.

Załogi będą pracować w przyjaźniejszym środowisku, dysponując wydajniejszymi narzędziami, zasilanymi cyfrowymi danymi w czasie rzeczywistym z sieci IoT całej kabiny. Jedno przenośne urządzenie pozwoli załogom monitorować i obsługiwać wszystkie elementy kabiny pasażerskiej.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus