Przejdź do treści
CleanSky 2: Airbus wiedzie prym w europejskich badaniach nad przyszłym dużym samolotem komercyjnym
Źródło artykułu

Airbus liderem badań nad przyszłym dużym samolotem komercyjnym

Airbus odegra kluczową rolę w inicjatywie CleanSky 2 (CS2) podjętej niedawno przez Unię Europejską. Jest to kontynuacja inicjatywy CleanSky i największy program badań lotniczych, jaki kiedykolwiek realizowano w Europie. CS2 będzie stanowić platformę do zakrojonych na szeroką skalę, ściśle zintegrowanej współpracy z naszymi partnerami w zakresie opracowywania modeli demonstracyjnych. W ramach platformy badawczej CS2 Airbus skupi się na przyszłości dużych samolotów pasażerskich i takich głównych obszarach, jak nowe systemy napędowe i ich integracja z przyszłym samolotem, przyszłe kadłuby i kabina pasażerska oraz „kokpit przyszłości”.

Inicjatywa CS2, która uzupełnia inne wewnętrzne, państwowe i międzynarodowe programy badawczo-technologiczne, połączy najlepsze europejskie technologie, możliwości oraz wiedzę, a także zapewni Airbusowi i jego partnerom wzajemny dostęp do nowoczesnych obiektów i środków badawczych.. Dzięki temu będą oni mogli pracować zespołowo, aby integrować jeszcze bardziej skomplikowane technologie i wprowadzać przełomowe innowacje. 

Udział Airbusa w programie CS2 skupi się na trzech głównych platformach:

Platforma 1: „Zaawansowane konfiguracje silników i samolotu” zapewni środowisko do badania i weryfikowania integracji najbardziej paliwooszczędnego napędu dla nowej generacji samolotów krótkiego i średniego zasięgu. Demonstracje będą obejmować loty testowe z pełnowymiarowym silnikiem CROR (Counter-Rotating-Open-Rotor) zamontowanym do samolotu testowego Arbus A340, a także strukturalną integrację pełnowymiarowego napędu mocowanego z tyłu kadłuba.

Platforma 2: „Innowacyjna integracja kabina – system – struktura” skupi się na zaawansowanej strukturze kadłuba i systemach możliwych do zastosowania w architekturze kabiny nowej generacji. Aby uwzględnić zróżnicowane wymagania programu testowego, zostaną przygotowane trzy indywidualne demonstracje. W przygotowawczej fazie programu powstanie też kilka mniejszych instalacji testowych i komponentów demonstracyjnych.

Platforma 3: „System, kokpit i awionika samolotu elektrycznego nowej generacji” znajdzie kulminację w naziemnej demonstracji kokpitu wyposażonego w funkcje, które zmniejszają obciążenie pilota, wspomagają nawigację dzięki systemom zarządzania misją oraz usprawniają komunikację z ziemią. Ponadto loty testowe zweryfikują niektóre innowacyjne funkcje nowej kabiny. Demonstracyjny kokpit pozwoli też zbadać innowacje w zakresie monitorowania statusu samoltu. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony