Serbia i Airbus Helicopters rozwijają partnerstwo

Serbia odebrała pierwszy śmigłowiec H145M (fot. Airbus Helicopters)

Serbia odebrała pierwszy śmigłowiec H145M, a zlokalizowany tam zakład stanie się ośrodkiem obsługi śmigłowców SA 341 / SA 342 Gazelle. „Obydwie informacje świadczą o tym, że Serbia i Airbus nawiązują bliską współpracę”, powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters, na wystawie przemysłu obronnego Partner w Belgradzie.

Zakłady lotnicze Moma Stanojlovic, położone nieopodal Belgradu, otrzymały od Airbus Helicopters certyfikację na wykonywanie obsług śmigłowców Gazelle. W latach 1971-1991 zakłady lotnicze Soko w Mostarze wyprodukowały na licencji przeszło 160 wiropłatów Gazelle SA 341 / SA 342, które nadal są użytkowane przez Serbię i kraje sąsiednie.

Podczas targów Partner Serbia odebrała też pierwszy śmigłowiec H145M. Łącznie zamówiła dziewięć maszyn tego typu dla sił powietrznych oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Serbskie śmigłowce będą wyposażone w zestawy do szybkiego desantu linowego, wysokiej jakości kamerę, wyposażenie umożliwiające prowadzenia wsparcia ogniowego, osłony balistyczne oraz system elektronicznych środków przeciwdziałania – aby spełniały najbardziej ambitne wymogi operacyjne. Opracowany przez Airbus Helicopter system HForce umożliwi Serbii użytkowanie tych wiropłatów z niekierowanymi jak i kierowanymi pociskami powietrze-powierzchnia i powietrze-powietrze.

H145M to sprawdzony, lekki, dwusilnikowy śmigłowiec zamówiony już przez Niemcy, Tajlandię, Węgry i Luksemburg. Uzyskał poziom dojrzałości produkcyjnej umożliwiający Airbus Helicopters realizację zamówień na czas i zgodnie z budżetem. Gotowość do realizacji misji w powietrzu przez wdrożone do służby H145M przekracza 95 procent.

Oprócz dziewięciu H145M, Serbia zamówiła także trzy ciężkie śmigłowce H215 dla resortu spraw wewnętrznych. Ponadto Air Serbia użytkują 10 samolotów z rodziny A320, które są filarem tych linii lotniczych, a także jeden A330. Ostatnia z wymienionych maszyn umożliwia ponowną realizację bezpośrednich połączeń ze Stanami Zjednoczonymi, których wykonywania z terenów byłej Jugosławii zaniechano w latach 80. XX wieku.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus