Przejdź do treści
Misr Airlines (fot. Willem van de Poll/CC BY-SA 3.0 NL/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Jaka jest najstarsza linia lotnicza w Afryce?

Określenie najstarszej linii lotniczej w regionie może być trudne. Z KLM, niekwestionowaną najstarszą linią lotniczą na świecie, zadanie jest łatwe, ponieważ nigdy nie zmieniła swojej nazwy, ani nie przeszła żadnych większych zmian poza fuzją z Air France w 2003 r.

Ale większość linii lotniczych nie ma takiego luksusu. Zostały przemianowane, przekształcone, scalone, rozdzielone, zamknięte i ponownie otwarte, aż do momentu, gdy linia sukcesji staje się trudna do naśladowania. Wiele z najstarszych afrykańskich linii lotniczych jest tego najlepszym przykładem.

Jaka jest więc najstarsza linia lotnicza w Afryce? Ze względu na burzliwą historię kontynentu nie ma jednoznacznej odpowiedzi.

Najwcześniejsze usługi lotnicze w Afryce były prowadzone na początku XX wieku w imieniu rządów kolonialnych i były zwykle obsługiwane przez firmy europejskie. Dopiero w latach 60. nowo niepodległe afrykańskie narody zaczęły tworzyć własne linie lotnicze, z których niektóre działają do dziś.

Ale ten obraz – powszechna narracja, prezentowana w wielu popularnych przedstawieniach historii Afryki – nie jest do końca kompletna.

Rzućmy okiem na Egyptair. Został założony w 1932 roku, rozpoczął działalność w 1933 roku i lata do dziś. Jednak jego historia jest dość złożona. Początkowo nazywał się Misr Airwork, został przemianowany, zreorganizowany i kilkakrotnie przechodził z rąk do rąk. W 1949 roku firma została znacjonalizowana i przemianowana na Misrair; w 1957 r., po utworzeniu przez Egipt i Syrię Zjednoczonej Republiki Arabskiej (UAR), linia lotnicza została połączona z Syrian Airways i przekształciła się w United Arab Airlines, po czym została ponownie zreformowana po upadku UAR i ostatecznie w 1971 r. została przemianowana na Egyptair.

Podobną historię przemian można znaleźć, przyglądając się bliżej South African Airways (SAA), pozornie drugiej najstarszej afrykańskiej linii lotniczej. Powstała w 1934 roku, ale jej historia sięga znacznie głębiej. Jej utworzenie było wynikiem nacjonalizacji przez rząd Republiki Południowej Afryki Union Airways, prywatnej linii lotniczej, która rozpoczęła działalność w 1929 roku. SAA odziedziczyła aktywa, personel i sieć Union Airways, odzwierciedlając przejście od Misr Airwork do Misrair.

Czy zatem SAA można nazwać najstarszą afrykańską linią lotniczą? Jest jeszcze co najmniej jeden kandydat do tego tytułu, a jego historia sięga jeszcze dalej.

W 1927 roku w Bulawayo powstała firma pod nazwą Rodesian Aviation Syndicate. Brytyjska kolonia w Południowej Rodezji była świadkiem kilku prób wdrożenia usług lotniczych na początku lat dwudziestych, ale inicjatywy te nie powiodły się. Pomimo imponująco brzmiącej nazwy, Rhodesian Aviation Syndicate był osobistą inicjatywą z jednym samolotem – starym Airco DH.6 – który latał czarterowymi lotami przez kilka tygodni, zanim został uszkodzony podczas awaryjnego lądowania.

W kolejnych latach Syndykat nabył więcej samolotów, został przemianowany na Rhodesian Aviation Company, zanim w latach 30. stał się Rhodesian and Nyasaland Airways (RANA). W 1946 r. RANA została skonsolidowana z Southern Rhodesia Air Services i stała się Central African Airways (CAA).

Kiedy kolonie brytyjskie obsługiwane przez CAA uzyskały niepodległość, firma została między nimi podzielona. W latach 60. jej aktywa i trasy zostały podzielone między Zambia Airways, Air Malawi i Air Rhodesia. Z tych trzech tylko Zambia Airways przetrwały do ​​połowy lat dziewięćdziesiątych.

W grudniu 2021 r. z pomocą Ethiopian Airlines wskrzeszono Zambia Airways. Chociaż jej rozdrobniona historia oznacza, że ​​nie może twierdzić, że jest najstarszą afrykańską linią lotniczą, jej korzenie sięgają roku 1927, poprzedzając zarówno Egyptair, jak i poprzednika SAA, Union Airways.

Możliwe też, że w Afryce jest więcej linii lotniczych, których rodowód można powiązać z kolonialnymi usługami lotniczymi i małymi prywatnymi firmami z lat 20. XX wieku. Ale czy zakwalifikowaliby się do pozycji najstarszych linii lotniczych w Afryce?

W każdym razie pytanie, która linia lotnicza jest najstarszą w Afryce, pozostaje w większości bez odpowiedzi.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Czytaj więcej

lotnictwo komunikacyjne
Podczas praktyk uczą cię, żebyś na daną sytuację miał przygotowane różne plany działania. Instruktor podaje jakiś przykład i pyta: „Jaki ma pan/pani plan na to?”. Odpowiadasz, że zrobisz to i to. I on wtedy mówi: „To całkiem niezły plan, ale co, jeśli tego nie da...
lotnictwo GA
W ostatnich dniach ukazały się zmiany AIP AIRAC AMDT 251, MIL AIRAC AMDT 142, VFR AIP AIRAC AMDT 153.
lotnictwo GA
19 maja planowane jest czasowe wyłączenie VOR WAR na okres ok. 9 miesięcy. Tego dnia znika z AIP, a w ślad za tym z elektronicznych map w GPS-ach (po aktualizacji) DVOR/DME WAR. Zaraz potem nastąpi jego fizyczne wyłączenie i rozbiórka obiektu.
lotnictwo komunikacyjne
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA – spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach – podsumowało przewozy pasażerskie oraz cargo za czwarty miesiąc 2022 roku.

Nasze strony