Przejdź do treści
Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej
Źródło artykułu

Skarga ARP na bezczynność ULC - wyrok w sprawie

Niniejszym publikujemy List otwarty Prezesa Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej Wiesława Filoska odnośnie wyroku sądu w kwestii skargi na opieszałość Urzędu w wydawaniu decyzji.

List otwarty

"Po pięcioletniej „owocnej” współpracy z ULC, w trakcie której uczestniczyliśmy w wielu spotkaniach, konsultacjach i konferencjach, tworzyliśmy zespoły doradcze, wypracowaliśmy propozycje projektów nowych rozporządzeń i przepisów, na koniec nic nie wynikło. W międzyczasie wystąpiliśmy z wnioskiem o bezpłatne pełnienie nadzoru nad lotnictwem amatorskim, który to wniosek był rozpatrywany ponad dwa lata, a w końcu ULC umorzył postępowanie motywując to ogłoszeniem konkursu, który najpierw został zmodyfikowany jako niezgodny z prawem i na koniec unieważniony. Całe pasmo niespełnionych obietnic, festiwal ruchów pozornych. Mimo całej naszej naiwności i łatwowierności nabraliśmy przekonania, że Urząd nigdy nikomu nadzoru nie przekaże, bo to podważyłoby uzasadnienie jego bytu.

Kierując się radą zawartą w piśmie ministra Transportu skierowaliśmy skargę do Sądu Administracyjnego na bezczynność Urzędu i ta bezczynność została potwierdzona str. 9 uzasadnienia wyroku- w załączniku. Wprawdzie Sąd nie orzekł rażącej bezczynności (co to znaczy rażąca bezczynność?), ale w związku z tym uznać należy, że, posługując się pięknym urzędniczym językiem, bezczynność Prezesa ULC „miała  miejsce”.

Między bezczynnością a bezzasadnością istnienia jest niewielka różnica. Oczywiście ULC w międzyczasie harował ciężko rozwiązując problemy w innych państwach Unii całkowicie nieznane, poprawiając rozporządzenia EASA, wtrącając swoje nadinterpretacje do dyrektyw unijnych. Jak to więc możliwe, że przy takiej harówie Sąd stwierdza bezczynność? Czyżby niezawisły Sąd, fundament demokratycznego państwa prawa, się mylił? Problem jednak jest raczej z ULC, z tzw. urzędem centralnym i problem ten jest prawdopodobnie szerszy i dotyczy wszystkich tzw. urzędów centralnych, skoro premier D.Tusk musiał wydać specjalne rozporządzenie dotyczące podległości wspomnianych urzędów, a w szczególności ULC i MIiR – rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 poz. 1391 „w sprawie szczegółowego zakresu działania MIiR”. Ale i to nie poskutkowało.

Dziś nie mamy już złudzeń, że ULC zwany urzędem „anty - lotniczym” nie tylko przez środowisko, bo nawet sam dyrektor Departamentu Lotnictwa w ministerstwie, w obecności posła - wiarygodnego świadka również tak go nazwał, jest w obecnym kształcie podmiotem pożytecznym, pro rozwojowym, właściwie umocowanym w strukturach państwa i skutecznie nadzorowanym. Należałoby może sformułować i zrealizować postulat fundamentalny: Urząd Lotnictwa Cywilnego tak, ale nie jako urząd centralny, quasi ministerstwo nie podlegający w zasadzie nikomu. Lotnictwo certyfikowane powinno być nadzorowane przez departament właściwego ministerstwa, lub urząd bezpośrednio temu ministrowi podlegający. Nie może być tak, że wobec decyzji Prezesa ULC minister rzekomo go nadzorujący, był bezradny. Sam dyrektor departamentu lotnictwa Pan M. Kachaniak, pracownik ministerstwa stwierdził, że minister decyzji Prezesa ULC unieważniać nie ma prawa.

My, Panowie reprezentujący ULC niczego już od Was nie oczekujemy i nie chcemy. Nie mamy najmniejszych złudzeń, że ARP czy AP są dla Was społecznymi partnerami. Pozostaje nam i tym się teraz z całym zaangażowaniem zajmiemy, informowaniem i inspirowaniem przyszłej nowej władzy, by w ramach tak oczekiwanej głębokiej modernizacji i reformy państwa taki urząd zwany urzędem „anty- lotniczym” znikł  na zawsze. Jeżeli to się nie uda, będzie to oznaczało, że porażką zakończyła się reforma państwa i zniweczone zostały nasze lotników  nadzieje  i całej reszty społeczeństwa.

Z lotniczym pozdrowieniem
dla Pana Prezesa Ołowskiego i wiceprezesa M. Kozłowskiego, wydelegowanego do współpracy ze środowiskiem lotniczym i mocno w tym dziele zasłużonego.

Wiesław Filosek  prezes ARP"

 

Czytaj również:
List otwarty Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej do Minister Infrastruktury i Rozwoju
Informacja uzupełniająca Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC
List otwarty ARP w odpowiedzi na informację Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony