Przejdź do treści
Źródło artykułu

Informacja uzupełniająca Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC

Poniżej publikujemy informację uzupełniającą Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC P. Macieja Kozłowskiego odnośnie pojawiających się wątpliwości dotyczących rozstrzygnięć postępowań w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez  Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

"W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi rozstrzygnięć postępowań w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czuję się w obowiązku udzielić kilku dodatkowych informacji w tym zakresie.

Pragnę zwrócić uwagę, że treść i wymagania zawarte w ogłoszeniach o konkursie i zapotrzebowaniu zostały w całości oparte na obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 roku.

W celu weryfikacji zgłoszeń Prezes ULC powołał Komisję Konkursową, której kierowanie powierzył panu dyrektorowi Zygmuntowi Mazanowi. Ustalenia Komisji stanowiły jedyną podstawę do sformułowania wyników postępowań.

W przypadku przekazania czynności nadzoru lub kontroli w zakresie prowadzenia ewidencji statków powietrznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy Prawo lotnicze, oferta Aeroklubu Polskiego spełniała wszystkie stawiane wymagania. W ofercie Aeroklubu RP Komisja stwierdziła natomiast brak spełnienia dwóch wymagań § 5 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia. Tym samym, nie było wątpliwości co do ostatecznego rozstrzygnięcia.

W przypadku ogłoszenia o zapotrzebowaniu na realizację niektórych czynności nadzoru i kontroli, innych niż prowadzenie ewidencji, nie ma ograniczeń co do ilości aplikujących podmiotów, zakresu nadzoru, jak również liczby podmiotów, którym Prezes ULC udziela upoważnienia. Do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wpłynęły dwa zgłoszenia: Aeroklubu RP, które komisja oceniła negatywnie z uwagi na niespełnienie trzech wymogów, oraz Stowarzyszenia Instruktorów Lotniowych i Paralotniowych, które nie spełniało jednego z wymagań. Pragnę przypomnieć, że rozporządzenie nie przewiduje możliwości wezwania do uzupełnienia złożonych dokumentów. W konsekwencji postępowanie zostało unieważnione przez Prezesa ULC, gdyż żadne ze zgłoszeń nie spełniało wymagań § 5 wspomnianego rozporządzenia. Szczegóły dotyczące niespełnienia wymagań są zawarte w protokołach Komisji Konkursowej i mogą być udostępnione aplikującym podmiotom.

Jednocześnie pragnę poinformować, że Urząd zamierza powtórnie zamieścić ogłoszenie o zapotrzebowaniu na realizację niektórych czynności nadzoru i kontroli nad ultralekkimi statkami powietrznymi budowanymi amatorsko, motolotniami, paralotniami, producentami i podmiotami obsługującymi motolotnie, bezzałogowymi statkami powietrznymi o MTOM do 150 kg, spadochronowymi systemami ratowniczymi, a także podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie projektowania, produkcji i obsługi spadochronowych systemów ratowniczych przeznaczonych do paralotni itd., oraz po raz pierwszy w sprawie zapotrzebowania na realizację niektórych czynności nadzoru i kontroli nad podmiotami wykonującymi działalność szkoleniową w zakresie prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego, wpisywanych do niego uprawnień, oraz wydawania i wymiany świadectw kwalifikacji.

Jednocześnie w celu uniknięcia w przyszłości nieporozumień, zostanie opublikowana przez ULC instrukcja wypełnienia zgłoszenia wraz ze stosownym przykładem".
                                  
Z poważaniem
Maciej Kozłowski


Czytaj również:
List otwarty ARP w odpowiedzi na informację Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony