Informacja uzupełniająca Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC
Poniżej publikujemy informację uzupełniającą Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC P. Macieja Kozłowskiego odnośnie pojawiających się wątpliwości dotyczących rozstrzygnięć postępowań w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
"W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi rozstrzygnięć postępowań w sprawie upoważnień do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli udzielanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czuję się w obowiązku udzielić kilku dodatkowych informacji w tym zakresie.
Pragnę zwrócić uwagę, że treść i wymagania zawarte w ogłoszeniach o konkursie i zapotrzebowaniu zostały w całości oparte na obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 czerwca 2014 roku.
W celu weryfikacji zgłoszeń Prezes ULC powołał Komisję Konkursową, której kierowanie powierzył panu dyrektorowi Zygmuntowi Mazanowi. Ustalenia Komisji stanowiły jedyną podstawę do sformułowania wyników postępowań.
W przypadku przekazania czynności nadzoru lub kontroli w zakresie prowadzenia ewidencji statków powietrznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 i 4 ustawy Prawo lotnicze, oferta Aeroklubu Polskiego spełniała wszystkie stawiane wymagania. W ofercie Aeroklubu RP Komisja stwierdziła natomiast brak spełnienia dwóch wymagań § 5 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia. Tym samym, nie było wątpliwości co do ostatecznego rozstrzygnięcia.
W przypadku ogłoszenia o zapotrzebowaniu na realizację niektórych czynności nadzoru i kontroli, innych niż prowadzenie ewidencji, nie ma ograniczeń co do ilości aplikujących podmiotów, zakresu nadzoru, jak również liczby podmiotów, którym Prezes ULC udziela upoważnienia. Do Urzędu Lotnictwa Cywilnego wpłynęły dwa zgłoszenia: Aeroklubu RP, które komisja oceniła negatywnie z uwagi na niespełnienie trzech wymogów, oraz Stowarzyszenia Instruktorów Lotniowych i Paralotniowych, które nie spełniało jednego z wymagań. Pragnę przypomnieć, że rozporządzenie nie przewiduje możliwości wezwania do uzupełnienia złożonych dokumentów. W konsekwencji postępowanie zostało unieważnione przez Prezesa ULC, gdyż żadne ze zgłoszeń nie spełniało wymagań § 5 wspomnianego rozporządzenia. Szczegóły dotyczące niespełnienia wymagań są zawarte w protokołach Komisji Konkursowej i mogą być udostępnione aplikującym podmiotom.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Urząd zamierza powtórnie zamieścić ogłoszenie o zapotrzebowaniu na realizację niektórych czynności nadzoru i kontroli nad ultralekkimi statkami powietrznymi budowanymi amatorsko, motolotniami, paralotniami, producentami i podmiotami obsługującymi motolotnie, bezzałogowymi statkami powietrznymi o MTOM do 150 kg, spadochronowymi systemami ratowniczymi, a także podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie projektowania, produkcji i obsługi spadochronowych systemów ratowniczych przeznaczonych do paralotni itd., oraz po raz pierwszy w sprawie zapotrzebowania na realizację niektórych czynności nadzoru i kontroli nad podmiotami wykonującymi działalność szkoleniową w zakresie prowadzenia szkolenia personelu lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego, wpisywanych do niego uprawnień, oraz wydawania i wymiany świadectw kwalifikacji.
Jednocześnie w celu uniknięcia w przyszłości nieporozumień, zostanie opublikowana przez ULC instrukcja wypełnienia zgłoszenia wraz ze stosownym przykładem".
Z poważaniem
Maciej Kozłowski
Czytaj również:
List otwarty ARP w odpowiedzi na informację Wiceprezesa ds. Standardów Lotniczych ULC
Komentarze