Przejdź do treści
Lotnisko Poznań-Kobylnica EPPK - widok od zachodu (fot. Aeroklub Poznański)
Źródło artykułu

Spotkanie w sprawie możliwości nowej lokalizacji lotniska Aeroklubu Poznańskiego

Zarząd Aeroklubu Poznańskiego zaprasza członków Aeroklubu na spotkanie konsultacyjno-informacyjne w związku z ofertą zamiany lotnisk i propozycją nowej lokalizacji lotniska Aeroklubu Poznańskiego.

Spotkanie ma na celu zapoznanie członków AP z aktualnym stanem prawnym, możliwym wariantem przeprowadzenia transakcji oraz przygotowaniem założeń dla przyszłego Walnego Zgromadzenia AP.

Spotkanie odbędzie się w sobotę 17 stycznia 2015 r. o godz. 11:00 w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej, ul. Piotrowo 2.


Lotnisko Poznań-Kobylnica (kod ICAO: EPPK) – lotnisko sportowe Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Zlokalizowane jest w Kobylnicy koło Poznania, na terenie gminy Swarzędz. Często określane jest również jako Ligowiec (nazwę tę nosi pobliski przystanek kolejowy).

Lotnisko posiada trawiasty pas startowy 100x700 m, 70-250° oraz niewielką betonową płytę do startu modeli. Teren lotniska ma kształt trójkąta, ograniczony z trzech stron 2-kilometrowymi zelektryfikowanymi liniami kolejowymi. Na terenie lotniska znajdują się również hangary oraz budynek biurowy Aeroklubu.

Lotnisko powstało w czasie II wojny światowej – utworzyli je Niemcy w 1942 r. Oddział poznański (Gruppe 5 Wartheland) paramilitarnej organizacji lotniczej NSFK zorganizował Segeflug – Übungsstelle des NSFliegerkorpus Rossgarten (Rossgarten – niemiecka nazwa Kobylnicy). W 1945 r. o lotnisko i jego okolice toczyły się ciężkie walki. Stopniowo wypierano Niemców z terenów Koziegłowy – Zieliniec – Kobylnica. Nocą z 28 na 29 stycznia 1945 dwa radzieckie pułki – 244 gwardii nacierający od strony Janikowa i 246 od strony Zielińca pokonały niemiecką obronę zdobywając lotnisko. Bronił go zapasowy batalion powietrznodesantowy. Lotnisko stanowiło ważne miejsce podczas walk o Poznań, ponieważ służyło jako lotnisko dla bombowców Po-2.

Po odejściu Rosjan lotnisko przejął ośrodek szkoleniowy Ministerstwa Komunikacji, który udzielił gościny Aeroklubowi Poznańskiemu. W latach 1947-1953 szkolenie szybowcowe prowadziła Liga Lotnicza – stąd właśnie wzięła się nazwa Ligowiec. W 1994 r. na lotnisku odbywały się Mistrzostwa Świata Samolotów Ultralekkich i Motolotni. Zawody oglądał premier Waldemar Pawlak, który odbył lot samolotem ultralekkim oraz wręczył zwycięzcom nagrody.
Źródło: Wikipedia

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony