Dwa nowe szybowce w Aeroklubie Polskim – Diana 3 i Arcus T

Anna Krupka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu na prezentacji szybowców w GSS AP "Żar" (fot. Joanna Wieczorek)

W dniu 29 stycznia br. Aeroklub Polski i Górska Szkoła Szybowcowa AP „Żar” gościli w Międzybrodziu Żywieckim Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu Panią Annę Krupkę oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pana Grzegorza Pudę. W pięknej górskiej scenerii odbyła się uroczystość związana z niecodziennym zakupem wyczynowego szybowca Diana 3 dla Szybowcowej Kadry Narodowej Aeroklubu Polskiego oraz szybowca Arcus T dla potrzeb szkoleniowych. Realizacja obu zakupów była możliwa dzięki wspólnemu działaniu Aeroklubu Polskiego z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej.

Oba szybowce będą na stałe stacjonować w Górskiej Szkole Szybowcowej AP „Żar”, która szkoli pilotów w warunkach górskich. To właśnie w tej szkole uczyli się wybitni polscy szybownicy: Tadeusz Góra, Franciszek Kępka, Mirosław Hermaszewski, Tadeusz Wrona czy Sebastian Kawa – co z dumą podczas spotkania podkreślił Wojciech Kos, Prezes Zarządu Górskiej Szkoły Szybowcowej AP „Żar”.

Jerzy Makula, Prezes Aeroklubu Polskiego, wielokrotny mistrz świata i Europy w akrobacji szybowcowej omówił główne zalety techniczne Diany 3 i Arcusa T. Jako gospodarz spotkania wspólnie z Wojciechem Kosem, przedstawili przewagę technologiczną nowego sprzętu i jego znaczenia dla szkolenia młodych pilotów.

Polskie szybownictwo jest bardzo cenione na świecie. Od wielu lat tworzy je rzesza wspaniałych pilotów i młodzieży, którzy pragną trenować na nowoczesnym sprzęcie. Mamy nadzieję, że te dwa nowe szybowce to początek większej technologicznej zmiany w polskim szybownictwie. Jeśli chcemy szkolić kolejne pokolenia mistrzów, musimy inwestować w nowoczesny sprzęt – zaznaczył Prezes Aeroklubu Polskiego Jerzy Makula.

Diana 3 już została w mediach i środowisku lotniczym okrzyknięta „arcydziełem aerodynamiki”. Polska konstrukcja szybowca w klasie 18-metrowej, została stworzona, aby ułatwić pilotom osiąganie jak najlepszych wyników w szybownictwie sportowym. Posłuży ona Szybowcowej Kadrze Narodowej do treningu przelotowego. Za jej sterami najlepsi polscy szybownicy będą reprezentować nasz kraj w mistrzostwach świata i Europy.

Ten historyczny zakup Diany 3 został sfinansowany ze środków Ministerstwa Sportu oraz Aeroklubu Polskiego w ramach „Programu wspierania sportów nieolimpijskich poprzez dofinansowanie przygotowania i udziału zawodników we współzawodnictwie międzynarodowym w 2020 r.”.

Z kolei dwumiejscowy szybowiec Arcus T jest obecnie jedną z najlepszych konstrukcji na świecie w swojej klasie. Posiada silnik dolotowy i najnowocześniejszą awionikę. Szybowiec został zakupiony przy współudziale środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020, projekt „Pod wspólnym niebem – wdrożenie wspólnego, transgranicznego cyklu szkoleń specjalistycznych i zawodowych w branży lotniczej”.

Zarówno Jerzy Makula, jak i Wojciech Kos podkreślali, iż wielką zaletą obu szybowcowych konstrukcji jest posiadanie silnika dolotowego, który w terenie górzystym znacznie zwiększa bezpieczeństwo lotów. Podczas uroczystości goście mogli zapoznać się również z działaniem obu silników i ich konstrukcji, a także przyjrzeć się przyrządom nowoczesnej awioniki zainstalowanym we wnętrzu szybowców.

Joanna Wieczorek
Rzecznik AP


(film: CoSieDzieje TV)

Źródło: Aeroklub Polski
comments powered by Disqus