Lotniska GA warte odwiedzenia: Debrzno

Lotnisko w Debrznie, fot. lotniska.dlapilota.pl

Kolejny lotniczy sezon w pełni, a korzystne pogody sprzyjają powietrznym aktywnościom, więc wielu pilotów planuje już dłuższe podróże po kraju, jak również poza jego granicami. Wszędzie tam można znaleźć bardzo wiele interesujących obiektów lotniczych.

Niektóre z nich nie są jeszcze popularne i powszechnie znane, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk będziemy zadawali ten sam zestaw pytań.

W dzisiejszym odcinku lądowisko Debrzno, zlokalizowane w woj. Wielkopolskim. Odnośnie jego obecnego statusu, kilka pytań zadaliśmy Tomaszowi Kucharowi, z którym należy się kontaktować w przypadku chęci odwiedzenia tego obiektu.


Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska w Debrznie tj. nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?

Tomasz Kuchar:
Lotnisko w Debrznie (EPDB) zachowało się w stanie bardzo dobrym, a sam pas startowy o parametrach 2500m x 60m, 50 PCN jest wręcz w stanie idealnym. Lotnisko jest wyposażone w 12 schronohangarów o powierzchni 300 m2 każdy oraz w jeden duży hangar remontowy o powierzchni 1700 m2. Na chwilę obecną nie jest prowadzona działalność lotnicza, obiekt jest wystawiony na sprzedaż.

Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii lotniska?

TK:
Budowa lotniska trwała od X 1952 r. do VIII 1954 r. Głównym wykonawcą był 25. batalion budowlany budowy lotnisk z Oleśnicy (JW 1297). 11 pułk lotnictwa myśliwskiego został utworzony w VII 1950 r., a we IX 1954 r. przeniesiony do Debrzna. Do momentu przebazowania wchodził w skład 6. Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego.

Pierwsze samoloty przyleciały do Debrzna prawdopodobnie 23.10.1954 roku. Od tego czasu nad debrzeńskim niebem można było zobaczyć samoloty: Lim-1, 2 i 5 oraz Jak-11 i TS-8 „Bies". Od momentu przebazowania, 11.plm wchodził w skład 10.Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku.

W roku 1957 pułk wszedł w skład 2.Korpusu Obrony Przeciwlotniczej i Obszaru Kraju, jako 11.plm OPK. Piloci i samoloty pułku biorą udział w wielu pokazach i paradach powietrznych organizowanych w Naszym Kraju. Najbardziej spektakularne to: pokazy w 550 rocznicę bitwy pod Grunwaldem (16 samolotów naszego pułku tworzy lewy romb „TAFLI") oraz Centralnej Defiladzie Wojskowej w 1000-lecie Państwa Polskiego (ugrupowanie „Grot-2 Pomorze", na samolotach MiG-21 PF).

We wrześniu 1963 roku, jako jeden z pierwszych pułków w lotnictwie polskim, został wyposażony w samoloty MiG-21 F-13. Do końca „swoich dni" w Debrznie, tj. do 1989 roku, pułk eksploatował MiG-i 21 następujących wersji: bojowe - F-13, PF, PFM, M i MF, oraz szkolne U-600, US, UM. W listopadzie 1968 roku, pułk – jako jedyny w Polsce - przyjął na stan 12 sztuk MiG-21PFM (typ 94N) przystosowany do przenoszenia taktycznej broni jądrowej.

W roku 1967 roku zmieniono nazwę na 9.plm OPK, a w 1969 roku trafił do Wojsk Lotniczych jako jeden z trzech pułków myśliwskich 4. Pomorskiej Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego. Od tego roku jest już 9 pułkiem lotnictwa myśliwskiego. W 1988 roku wszystkie MiG-i przebazowano do Goleniowa.  Ostatnie loty 9.plm odbyły się 3.12.1988 r.  31.01.1989 roku miała miejsce ostatnia zbiórka 9.plm.  Po roku 1989 na terenie lotniska w Debrznie funkcjonowały jednostki:

•    Komenda Obsługi Lotniska (JW 4040);
•    13.Składnica Sprzętu Lotniczo – Technicznego (JW 4388);
•    Komenda Lotniska Nr 2 21.Batalionu Lotniczego (JW 3294).



Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

TK:
W związku z tym, że jesteśmy położeni na bardzo często uczęszczanym przez pilotów GA szlaku północ-południe, niemal każdego dnia otrzymujemy zapytania, czy można się zatrzymać, rozprostować kości, zatankować paliwo, czy też coś zjeść. Ogrom lotniska i samego pasa startowego, na którym (ze względu na długość) można za jednym razem zrobić kilka oderwań i przyziemień bez konieczności wykonania całego kręgu, robi ogromne wrażenie.

Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

TK:
Przepiękne krajobrazy Borów Tucholskich zawsze zachęcają turystów nie tylko z Polski, ale także np z Niemiec. Ogromna ilość pięknych lasów i jezior jest wręcz nie do opisania...

Dlapilota.pl: Lotnisko w Debrznie mogłoby działać prężniej, gdyby...? 

TK:
EPDB ma potężny potencjał nie tylko w zakresie turystyki GA, ale przede wszystkim w zakresie wszelakich szkoleń, w tym na licencje ATPL. Wręcz wymarzone miejsce na postawienie szkoły latania "from zero to hero", ściągania studentów z całego świata i odsyłania ich do domu po kilku miesiącach z gotowymi uprawnieniami, Tutaj nie ma problemu z lataniem 24/7, nie ma problemu z hałasem, obiekt jest oddalony od większych skupisk ludzkich. Ponadto jest to idealne miejsce do zrobienia profesjonalnego MRO dla samolotów komunikacyjnych w tym  także  "wide body" Mamy nadzieję, że znajdzie się inwestor, który dostrzeże ten potencjał i go wykorzysta.

Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne zarządzającego lotniskiem (jeśli są)?

TK:
Sprzedaż lotniska lub pozyskanie partnera branżowego, który wykorzysta ogromny potencjał tego miejsca

Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie zarządzającego obiektem?

TK
: Marzeniem Właściciela (też pilota samolotowego i śmigłowcowego oraz wielkiego miłośnika awiacji) jest zachowanie funkcji lotniskowej tego obiektu. W dobie coraz to bardziej restrykcyjnych przepisów limitujących możliwości awiacyjne (np poziomu hałasu, czy też oświetlenia nocnego) na całym świecie, takie lotnisko, w takim miejscu może być na prawdę miejscem  unikalnym i szkoda byłoby, żeby np zostało rozebrane w celu pozyskania kruszywa pod budowę dróg, którego akurat w tym rejonie brakuje....

Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan/Pani do przylotów na lotnisko w Debrznie?

TK:
Każdy awiator powinien zobaczyć ten obiekt ze wzglądu na jego piękne położenie i historię. Należy uważać natomiast, ponieważ w związku z tym, że obiekt nie jest obecnie chroniony, low pas z wizualną oceną pasa jest niezbędny.

Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.

TK:
Dziękuję.


Dane lądowiska Debrzno dostępne są na portalu lotniska.dlapilota.pl

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus