104 Konferencja Generalna FAI
W dniach 8 - 9 października 2010 r. w Dublinie odbyła się 104 Konferencja Generalna na której Aeroklub Polski był reprezentowany przez Prezesa AP Włodzimierza Skalika i Sekretarza Genralnego AP Macieja Lipkę. Organizacja konferencji został powierzona Aeroklubowi Irlandii. Głównym sponsorem był irlandzki urząd lotnictwa cywilnego (Irish Aviation Autorithy).
Na początku Konferencji odbyło się wręczenie dyplomów i wyróżnień przyznanych przez FAI. Miłym polskim akcentem było wręczenie Dyplomu Paula Tissandier’a dla Ministerstwa Sportu i Turystyki za wspieranie Aeroklubu Polskiego w lotniczej działalności sportowej. Dyplom ten Prezydent FAI Pierre Portmann osobiście wręczył przedstawicielowi MSiT Pani Annie Budzanowskiej – Dyrektor Departamentu Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego.
W pierwszym dniu konferencji zostało zaprezentowane przez Prezydenta FAI sprawozdanie z działalności FAI oraz przez dyrektora finansowego FAI sprawozdanie finansowe. Kryzys w światowej gospodarce uwidocznił się niższymi wpływami do budżetu FAI w bieżącym roku. Również plan finansowy przyjęty przez delegatów na 2011 zakłada niższe wpływy w stosunku do 2009 roku.
Następnie dokonano nieznacznych zmian statutu FAI według projektu opracowanego przez stałą komisję statutową. Wybrano nowy skład Komisji Ogólnej Sportów Lotniczych (CASI).
W kolejnym punkcie obrad omówiono aktualną sytuację członkowską FAI. Podjęto uchwałę o przyjęciu w poczet członków aerokluby narodowe kolejnych państw.
Następnie odbyła się elekcja Wiceprezydentów FAI. Wiceprezydentem z ramienia Aeroklubu Polskiego na wniosek AP wybrany został Włodzimierz Skalik.
Konferencja podjęła uchwały w sprawie uzupełnienia składów poszczególnych komisji FAI o nowych jej członków. Wśród nich znaleźli się następujący przedstawiciele AP:
Arkadiusz IWAŃSKI w Komisji Balonowej,
Stanisław SZCZEPANOWSKI w Komisji Akrobacji,
Andrzej JAXA-ROŻEN w Komisji Lotniowej i Paralotniowej.
Otwartą dyskusję na zakończenie pierwszego dnia obrad zdominował problem perspektywy wycofania z obrotu paliwa Avgas 100 LL ze względu na zawartość ołowiu. Wiąże się to z planowanym obłożeniem sprzedaży tego gatunku paliwa nowym środowiskowym podatkiem, co negatywnie wpłynie na koszty działalności niemalże we wszystkich dyscyplinach sportów lotniczych. W dyskusji wziął udział na zaproszenie organizatora konferencji przedstawiciel firmy Total, będącej jednym z dwóch największych światowych dostawców benzyny lotniczej Avgas 100 LL. Przedstawiciel firmy Total nakreślił dwa alternatywne kierunki w jakich podążają prace badawcze:
przejście na benzyny bezołowiowe o niższej liczbie oktanowej, których rozpoczęcie produkcji jest relatywnie łatwe – wymaga to jednak modernizacji istniejących silników,
opracowanie zastępczego paliwa bezołowiowego odpowiadającego parametrami benzynie Avgas 100 LL.
Drugi dziań konferencjii rozpoczął się raportem Sekretarza Generalnego FAI Stephana Desprez'a, obejmujacego informację na temat działalności biura FAI, współpracy z aeroklubami narodowymi, aktywności w poszczególnych sportach lotniczych.
Następnie odbyła się debata na temat strategii FAI na najbliższy okres jej działalności. Zdefiniowano kluczowe obszary aktywności FAI:
walka z ograniczeniami w dostępie do przestrzeni; liczne nowe restrykcje utrudniają dostęp do przestrzeni i wpływają negatywnie na możliwości uprawiania sportów lotniczych,
wpływanie na likwidowanie przeregulowań, które podnoszą koszty sportowej działalności lotniczej,
podnoszenie bezpieczeństwa lotniczego; skuteczne wyciąganie wniosków z zaistniałych wypadków i zdarzeń lotniczych,
kłopoty z rekrutacją nowych sportowców lotniczych; jak zachęcać młodych osób do sportów lotniczych; jak lepiej promować sporty lotnicze.
skuteczne wykorzystywanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologii,
rozwój systemu komunikacji w strukturach FAI,
Ponadto dyskutowano na temat:
jak zwiększyć możliwość i dążyć do ułatwień w wykonywania lotów sportowych w przestrzeni międzynarodowej,
indywidualnej współpracy poszczególnych aeroklubów narodowych z FAI,
zaangażowania kobiet w uprawianiu sportów lotniczych i pracy w strukturach FAI,
aktualnej roli i pozycji FAI we wspólnocie międzynarodowej.
Prezesi aeroklubów narodowych Polski, Czech i Słowacji postanowili nawiązać stałą współpracę w celu podejmowania wspólnych działań w odniesieniu do wyżej wymienionych zagadnień. Uzgodnili, że pierwsze spotkanie przedstawicieli tych trzech aeroklubów odbędzie się na przełomie 2010 i 2011 roku.
Konferencja FAI podjęła uchwałę o rezygnacji z organizacji Światowych Igrzysk Lotniczych w 2011 roku ze względu na wycofanie poparcia lokalnych władz projektowanego organizatora WAG. Podjęto natomiast uchwałę o uruchomieniu procedury przygotowań do WAG na 2013 rok. Zaakceptowano również kalendarz imprez sportowych na 2011 rok .
Istotnym punktem drugiego dnia konferencji był wybór nowego Prezydenta FAI. Do wyborów zostało zgłoszonych dwóch kandydatów:
John GRUBBSTRÖM – Szwecja
Robert HENDERSON – Nowa Zelandia.
W wyniku tajnego głosowania nowym Prezydentem FAI został John GRUBBSTRÖM, który uzyskał 215 głosów (Robert HENDERSON – 147 głosów).
Dokonano również wyboru następujących 6 osób do Zarządu FAI (Executive Board):
Alvaro de ORLEANS BORBON,
Robert E. CLIPSHAM
Robert HENDERSON,
Otto LAGARHUS,
Jonghoon LEE,
Beat NEUENSCHWANDER.
Ostatnim akordem drugiego dnia konferencji była prezentacja I akceptacja gospodarzy dwóch kolejnych konferencji generalnych FAI. W 2011 roku konferencja odbędzie się Belgradzie w Serbii, natomiast w 2012 roku miejscowości Antalya w Turcji.
Komentarze