Przejdź do treści
Źródło artykułu

104 Konferencja Generalna FAI

W dniach 8 - 9 października 2010 r. w Dublinie odbyła się 104 Konferencja Generalna na której Aeroklub Polski był reprezentowany przez Prezesa AP Włodzimierza Skalika i Sekretarza Genralnego AP Macieja Lipkę. Organizacja konferencji został powierzona Aeroklubowi Irlandii. Głównym sponsorem był irlandzki urząd lotnictwa cywilnego (Irish Aviation Autorithy).

Na początku Konferencji odbyło się wręczenie dyplomów i wyróżnień przyznanych przez FAI. Miłym polskim akcentem było wręczenie Dyplomu Paula Tissandier’a dla Ministerstwa Sportu i Turystyki za wspieranie Aeroklubu Polskiego w lotniczej działalności sportowej. Dyplom ten Prezydent FAI Pierre Portmann osobiście wręczył przedstawicielowi MSiT Pani Annie Budzanowskiej – Dyrektor Departamentu Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego.

W pierwszym dniu konferencji zostało zaprezentowane przez Prezydenta FAI sprawozdanie z działalności FAI oraz przez dyrektora finansowego FAI sprawozdanie finansowe. Kryzys w światowej gospodarce uwidocznił się niższymi wpływami do budżetu FAI w bieżącym roku. Również plan finansowy przyjęty przez delegatów na 2011 zakłada niższe wpływy w stosunku do 2009 roku.

Następnie dokonano nieznacznych zmian statutu FAI według projektu opracowanego przez stałą komisję statutową. Wybrano nowy skład Komisji Ogólnej Sportów Lotniczych (CASI).

W kolejnym punkcie obrad omówiono aktualną sytuację członkowską FAI. Podjęto uchwałę o przyjęciu w poczet członków aerokluby narodowe kolejnych państw.

Następnie odbyła się elekcja Wiceprezydentów FAI. Wiceprezydentem z ramienia Aeroklubu Polskiego na wniosek AP wybrany został Włodzimierz Skalik.

Konferencja podjęła uchwały w sprawie uzupełnienia składów poszczególnych komisji FAI o nowych jej członków. Wśród nich znaleźli się następujący przedstawiciele AP:

  • Arkadiusz IWAŃSKI w Komisji Balonowej,

  • Stanisław SZCZEPANOWSKI w Komisji Akrobacji,

  • Andrzej JAXA-ROŻEN w Komisji Lotniowej i Paralotniowej.

Otwartą dyskusję na zakończenie pierwszego dnia obrad zdominował problem perspektywy wycofania z obrotu paliwa Avgas 100 LL ze względu na zawartość ołowiu. Wiąże się to z planowanym obłożeniem sprzedaży tego gatunku paliwa nowym środowiskowym podatkiem, co negatywnie wpłynie na koszty działalności niemalże we wszystkich dyscyplinach sportów lotniczych. W dyskusji wziął udział na zaproszenie organizatora konferencji przedstawiciel firmy Total, będącej jednym z dwóch największych światowych dostawców benzyny lotniczej Avgas 100 LL. Przedstawiciel firmy Total nakreślił dwa alternatywne kierunki w jakich podążają prace badawcze:

  • przejście na benzyny bezołowiowe o niższej liczbie oktanowej, których rozpoczęcie produkcji jest relatywnie łatwe – wymaga to jednak modernizacji istniejących silników,

  • opracowanie zastępczego paliwa bezołowiowego odpowiadającego parametrami benzynie Avgas 100 LL.

Drugi dziań konferencjii rozpoczął się raportem Sekretarza Generalnego FAI Stephana Desprez'a, obejmujacego informację na temat działalności biura FAI, współpracy z aeroklubami narodowymi, aktywności w poszczególnych sportach lotniczych.

Następnie odbyła się debata na temat strategii FAI na najbliższy okres jej działalności. Zdefiniowano kluczowe obszary aktywności FAI:

  • walka z ograniczeniami w dostępie do przestrzeni; liczne nowe restrykcje utrudniają dostęp do przestrzeni i wpływają negatywnie na możliwości uprawiania sportów lotniczych,

  • wpływanie na likwidowanie przeregulowań, które podnoszą koszty sportowej działalności lotniczej,

  • podnoszenie bezpieczeństwa lotniczego; skuteczne wyciąganie wniosków z zaistniałych wypadków i zdarzeń lotniczych,

  • kłopoty z rekrutacją nowych sportowców lotniczych; jak zachęcać młodych osób do sportów lotniczych; jak lepiej promować sporty lotnicze.

  • skuteczne wykorzystywanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologii,

  • rozwój systemu komunikacji w strukturach FAI,

Ponadto dyskutowano na temat:

  • jak zwiększyć możliwość i dążyć do ułatwień w wykonywania lotów sportowych w przestrzeni międzynarodowej,

  • indywidualnej współpracy poszczególnych aeroklubów narodowych z FAI,

  • zaangażowania kobiet w uprawianiu sportów lotniczych i pracy w strukturach FAI,

  • aktualnej roli i pozycji FAI we wspólnocie międzynarodowej.

Prezesi aeroklubów narodowych Polski, Czech i Słowacji postanowili nawiązać stałą współpracę w celu podejmowania wspólnych działań w odniesieniu do wyżej wymienionych zagadnień. Uzgodnili, że pierwsze spotkanie przedstawicieli tych trzech aeroklubów odbędzie się na przełomie 2010 i 2011 roku.

Konferencja FAI podjęła uchwałę o rezygnacji z organizacji Światowych Igrzysk Lotniczych w 2011 roku ze względu na wycofanie poparcia lokalnych władz projektowanego organizatora WAG. Podjęto natomiast uchwałę o uruchomieniu procedury przygotowań do WAG na 2013 rok. Zaakceptowano również kalendarz imprez sportowych na 2011 rok .

Istotnym punktem drugiego dnia konferencji był wybór nowego Prezydenta FAI. Do wyborów zostało zgłoszonych dwóch kandydatów:

  • John GRUBBSTRÖM – Szwecja

  • Robert HENDERSON – Nowa Zelandia.

W wyniku tajnego głosowania nowym Prezydentem FAI został John GRUBBSTRÖM, który uzyskał 215 głosów (Robert HENDERSON – 147 głosów).

Dokonano również wyboru następujących 6 osób do Zarządu FAI (Executive Board):

  • Alvaro de ORLEANS BORBON,

  • Robert E. CLIPSHAM

  • Robert HENDERSON,

  • Otto LAGARHUS,

  • Jonghoon LEE,

  • Beat NEUENSCHWANDER.

Ostatnim akordem drugiego dnia konferencji była prezentacja I akceptacja gospodarzy dwóch kolejnych konferencji generalnych FAI. W 2011 roku konferencja odbędzie się Belgradzie w Serbii, natomiast w 2012 roku miejscowości Antalya w Turcji.  


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony